[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 7 - ( مهر 1397 ) ::
جلد 12 شماره 7 صفحات 69-78 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش بلوغ عاطفی، خودتاب‌آوری و هوش معنوی در پیش‌بینی سازگاری با دانشگاه، با کنترل «انعطاف‌پذیری شناختی» در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز
علی شریفی ریگی* 1، سودابه بساک نژاد2
1- گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز ، alisharifilordegan@gmail.com
2- گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (260 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه، سازگاری با دانشگاه در دانشجویان پرستاری و مامایی به دلیل مواجهه با عوامل فشار‌زای روانی و محیطی، نیازمند توجه بیشتری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش بلوغ عاطفی، خودتاب‌آوری و هوش معنوی در پیش‌بینی سازگاری با دانشگاه با کنترل «انعطاف‌پذیری شناختی» در دانشجویان پرستاری و مامایی انجام شد.
روش بررسی: در یک طرح همبستگی با استفاده از روش نمونه‌گیری مرحله‌ای از بین دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در سال تحصیلی 1396-1395 براساس جدولMorgan  و Krijcei، تعداد 273 دانشجو انتخاب شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه‌های بلوغ عاطفی، خودتاب‌آوری، هوش معنوی، سازگاری با دانشگاه و انعطاف‌پذیری شناختی جمع‌آوری شد. داده‌ها به کمک ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند.
یافته‌ها: در این مطالعه براساس نتایج ضریب همبستگی پیرسون، بین همه متغیر‌های پیش‌بین و متغیر ملاک، همبستگی معنی‌داری وجود داشت. همچنین بین انعطاف‌پذیری شناختی و متغیر ملاک، همبستگی مثبت و معنی‌داری یافت شد. نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد بلوغ عاطفی، خودتاب‌آوری و هوش معنوی با کنترل انعطاف‌پذیری شناختی، قادر به تبیین و پیش‌بینی 26% از واریانس سازگاری با دانشگاه می‌باشد. همچنین در تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی، بلوغ عاطفی و هوش معنوی نقش معنی‌داری در پیش‌بینی سازگاری با دانشگاه داشتند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نقش مهم بلوغ عاطفی، هوش معنوی (در ورای اثر انعطاف‌پذیری شناختی) در پیش‌بینی سازگاری دانشجویان پرستاری و مامایی با دانشگاه، هدف قرار دادن این متغیرها در جهت افزایش سازگاری دانشجویان، امری ضروری است و می‌توانند باعث بهبود عملکرد دانشجویان در حوزه‌های فردی - اجتماعی، بهزیستی روان‌شناختی و ارتقای سلامت جامعه شوند.
واژه‌های کلیدی: سازگاری هیجانی، تاب‌آوری، هوش، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 513 kb]   (103 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (30 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi Rigi A, Bassaknajad S. The Role of Emotional Maturity, Ego-resiliency and Spiritual Intelligence in the Prediction of Adjustment to College with Control of Cognitive Flexibility in Nursing and Midwifery Students of Ahvaz Jundishapur University, (Iran). Qom Univ Med Sci J. 2018; 12 (7) :69-78
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1989-fa.html

شریفی ریگی علی، بساک نژاد سودابه. نقش بلوغ عاطفی، خودتاب‌آوری و هوش معنوی در پیش‌بینی سازگاری با دانشگاه، با کنترل «انعطاف‌پذیری شناختی» در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1397; 12 (7) :69-78

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1989-fa.html



دوره 12، شماره 7 - ( مهر 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم Qom University of Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781