[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 10 - ( دی 1398 ) ::
جلد 13 شماره 10 صفحات 34-45 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت‌علمی: یک مطالعه کیفی
شهلا نجفی دولت آباد1 ، مژگان امیریان زاده 2، رضا زارعی3 ، عبادالله احمدی3
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی واحد مرودشت، دانشگاه ازاد اسلامی،مرودشت، ایران.
2- استادیار گروه مدیریت آموزشی،واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران. ، Mamirianzadeh94@gmail.com
3- استادیار گروه مدیریت آموزشی،واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
چکیده:   (1696 مشاهده)
زمینه و هدف: کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت‌علمی، مفهومی چندبُعدی است که متأثر از عوامل گوناگون می‌‌باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مؤثر بر کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت‌علمی انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه کیفی از نوع توصیفی - اکتشافی است که در آن داده‌ها طی سال‌های 1398-1397 به‌صورت مصاحبه نیمه‌ساختارمند جمع‌آوری شد و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها براساس تحلیل مضمون صورت گرفت .جامعه آماری را اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تشکیل می‌دادند که از بین آن‌ها 18 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابتدا 2 سؤال کلی درخصوص عملکرد آموزشی برای شروع مصاحبه مطرح گردید، سپس براساس پاسخ مشارکت‌کنندگان، روند مصاحبه هدایت شد. مصاحبه‌ها در اتاق کار مشارکت‌کنندگان انجام‌ گرفت و هر مصاحبه به‌طور متوسط بین 5/1 تا 2 ساعت طول ‌کشید. مصاحبه‌ها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه داشت.
یافته‌ها: در این مطالعه، ابتدا تعداد 34 مورد از مضامین پایه استخراج گردید، سپس طبق شباهت محتوایی ترکیبی و تلخیصی، به تعداد 10 مضمون سازمان‌دهنده تقلیل یافت. مضامین سازمان‌دهنده در پنج حیطه شامل: (مضامین فراگیر) عوامل انسانی، عوامل حرفه‌ای، عوامل ساختاری، فناوری، تکنولوژی، فرهنگی و اجتماعی قرار داده شدند و مدل کیفی این عوامل طراحی گردید.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد عوامل متعددی بر کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت‌علمی تأثیرگذارند که به‌منظور بهبود کیفیت آموزشی، لازم است موردتوجه سیاست‌گذاران حوزه آموزش قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: کیفیت، آموزش، عوامل موثر، آموزش عالی، عملکرد کار
متن کامل [PDF 990 kb]   (268 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: ۱۳۹۸/۶/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۹/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi Doulatabad S, Amireyanzadeh M, Zarei R, Ahmadi E. Factors Influencing the Quality of Educational Performance of Faculty Members: A Qualitative Study. Qom Univ Med Sci J. 2019; 13 (10) :34-45
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2610-fa.html

نجفی دولت آباد شهلا، امیریان زاده مژگان، زارعی رضا، احمدی عبادالله. عوامل مؤثر بر کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت‌علمی: یک مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1398; 13 (10) :34-45

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2610-fa.html



دوره 13، شماره 10 - ( دی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم Qom University of Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.33 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4072