[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 3 - ( خرداد 1396 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 95-102 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر تمرینات نوروسایکولوژیک چرخش ذهنی بر عملکرد دیداری - فضایی دانشجویان
ابوالفضل فرید *1، رامین حبیبی2، سیامک داداشی3، فاطمه بزاز منصف3
1- استاد یار دانشگاه شهید مدنی ، abolfazlfarid@gmail.com
2- استادیار دانشگاه شهید مدنی
3- دانشجوی ارشد دانشگاه شهید مدنی
چکیده:   (272 مشاهده)

زمینه و هدف: مهارت‌های دیداری - فضایی، ازجمله کارکردهای شناختی هستند که در زندگی روزمره نقش مهمی دارند. یکی از اهداف پژوهش در حوزه توانایی‌های فضایی، بررسی قابلیت افزایش این توانایی‌ها می‌باشد. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تمرینات نوروسایکولوژیک چرخش ذهنی بر عملکرد دیداری - فضایی دانشجویان بود.

روش بررسی: روش این پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون بود. جامعه آماری را تمامی دانشجویان (در سنین 24-20 سال) دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 1395-1394 تشکیل می‌داد. نمونه آماری شامل 30 دانشجوی پسر بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی، انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل (هرگروه 15 نفر) تقسیم شدند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها، از نسخه کامپیوتری تکلیف چرخش ذهنی Shepard & Metzler و آزمون قضاوت جهت خط Mitrushina استفاده شد.

یافته‌ها: در این مطالعه، تمرینات نوروسایکولوژیک چرخش ذهنی، هم بر توانایی چرخش ذهنی (0001/0>p) و هم برعملکرد دیداری - فضایی (قضاوت جهت خط) گروه آزمایش، اثربخشی معنی‌داری داشت (002/0p<).

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه، نشان‌دهنده تأثیر معنی‌دار تمرینات نوروسایکولوژیک چرخش ذهنی، بر توانایی چرخش ذهنی و عملکرد دیداری فضایی دانشجویان دانشگاهی بود که این یافته می‌تواند در طراحی برنامه‌های آموزشی آینده، با هدف بهبود عملکرد تحصیلی مورد استفاده قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: جهت یابی، آموزش، نوروسایکولوژی، شناخت
متن کامل [PDF 593 kb]   (173 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farid A, Habibi R, Dadashi S, Bazzaz Monsef F. The Effect of Neuropsychological Mental Rotation Exercises on Visuospatial Function in Students. Qom Univ Med Sci J . 2017; 11 (3) :95-102
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-313-fa.html
فرید ابوالفضل، حبیبی رامین، داداشی سیامک، بزاز منصف فاطمه. تأثیر تمرینات نوروسایکولوژیک چرخش ذهنی بر عملکرد دیداری - فضایی دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1396; 11 (3) :95-102

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-313-fa.html

دوره 11، شماره 3 - ( خرداد 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم Qom University of Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.193 seconds with 801 queries by yektaweb 3455