[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 1 - ( فروردین 1396 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 86-91 برگشت به فهرست نسخه ها
گزارش خونریزی داخل مغزی درپی درمان سکته قلبی
اکوان پایمرد *1، معصومه داوودی2، ندا علی محمدی2، معصومه داودی2، فرزاد باطنی3، مهدی مولوی وردنجانی4، محمدبهنام مقدم2، آرش خلیلی2
1- مربی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ، arash5920@yahoo.com
2- مربی دانشگاه علوم پزشکی همدان
3- متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی همدان
4- دانشیار دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده:   (434 مشاهده)

زمینه و هدف: سکته مغزی از عوارض نادر بعد از سکته قلبی است. از درمان‌های دارویی سکته قلبی منجر به سکته مغزی می‌توان به آسپرین، پلاویکس و انوکساپارین اشاره کرد.

مطالعه حاضر گزارش موردی سکته مغزی به دنبال سکته قلبی است که براساس پرونده بیمار و شرح حال بالینی وی به همراه یافته‌های پاراکلینیکی، به آن پرداخته شده است.

معرفی مورد: بیمار آقایی 60 ساله است با سابقه بیماری‌های قلبی و دیابت، که روز نهم بهمن ماه سال 1394با درد شدید قفسه سینه و تنگی‌نفس به بخش اورژانس بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج، مراجعه و بعد از گرفتن نوار ‌قلب مشخص گردید بیمار علائمی ‌از سکته قلبی در نوار قلب ندارد، اما آزمایش تروپونین بیمار در دو نوبت مثبت بود. تشخیص، سکته قلبی بدون بالارفتن       قطعه ST بود. بیمار آسپرین و پلاویکس گرفت و پس از دریافت آمپول انوکساپارین به مقدار 80 میلی‌گرم به‌صورت زیرجلدی، دچار کاهش سطح هوشیاری شد که باعث GCS:5 و میدریاز یک‌طرفه راست و فلج حرکتی در نیمه سمت چپ بدن گردید، لذا سی‌تی انجام شد و بیمار حدود 90 میلی‌لیتر خونریزی در لوب تمپوپریتال داشت. بیمار به اتاق عمل منتقل گردید و همرا با لوبکتومی ‌پارشیال و با کمک میکروسکوپ، 60 میلی‌لیتر خون خارج شد. بعد از بستری در ICU به مدت چند روز و تحت مد SIMV، بیمار اکستوبه گردید.

با توجه به شیوع بالای بیماری‌های قلبی، به‌خصوص افزایش آمار سکته‌های قلبی در کشور، باید استفاده از آنتی‌کواگولانت‌ها با دقت بیشتری صورت گیرد و پس از دادن این گروه داروها، بیماران از لحاظ عوارض به‌صورت مرتب پایش شوند.

واژه‌های کلیدی: خونریزی مغزی، آنتی کواگولانت، سکته قلبی
متن کامل [PDF 322 kb]   (255 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله گزارش مورد | موضوع مقاله: بیماریهای قلب
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Paymard A, Alimohammadi N, Davoudi M, Bateni F, Molavi Vardanjani M, Moghaddam M B. Report of Intracerebral Hemorrhage Following Myocardial Infarction. Qom Univ Med Sci J . 2017; 11 (1) :86-91
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-384-fa.html
پایمرد اکوان، داوودی معصومه، علی محمدی ندا، داودی معصومه، باطنی فرزاد، مولوی وردنجانی مهدی، و همکاران.. گزارش خونریزی داخل مغزی درپی درمان سکته قلبی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1396; 11 (1) :86-91

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-384-fa.html

دوره 11، شماره 1 - ( فروردین 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم Qom University of Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 813 queries by yektaweb 3455