[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 7 - ( مهر 1395 ) ::
جلد 10 شماره 7 صفحات 74-83 برگشت به فهرست نسخه ها
همبستگی تنیدگی، فرسودگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم
حمید آسایش *1، فاطمه شریفی فرد2، دکتر مجتبی موسوی3، زهرا طاهری خرامه3، زهرا علی اکبرزاده آرانی3، علیرضا شعوری بیدگلی3
1- مربی پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم ، fsharififard1391@yahoo.com
2- مربی پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم
3- پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده:   (1354 مشاهده)

زمینه و هدف: آموزش و یادگیری از تجارب پراسترس زندگی انسان است وکاهش قدرت سازگاری فرد با عوامل استرس‌زا، فرسودگی تحصیلی را درپی دارد که سبب افت عملکرد تحصیلی در فراگیران می‌شود. در این مطالعه، همبستگی تنیدگی، فرسودگی و عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی گردید.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 264 دانشجو از بین دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی، به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از برگه اطلاعات جمعیت‌شناختی، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی، مقیاس تنیدگی تحصیلی و نمره معدل کل به‌عنوان مقیاس عملکرد تحصیلی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل رگرسیون خطی، تحلیل شدند. سطح معنی‌داری، 05/0 p<در نظر گرفته شد.

یافته‌ها: میانگین نمرات فرسودگی تحصیلی دانشجویان، 84/15±52/28 بود. نتایج تحلیل رگرسیون در مدل تک ‌متغیره نشان داد اشتغال و سنوات تحصیل دانشجویان، عملکرد تحصیلی و تمامی خرده‌مقیاس‌های تنیدگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی، رابطه معنی‌داری دارد. طبق خرده‌مقیاس‌ها در مدل چند متغیره رگرسیون؛ اشتغال مرتبط با رشته و عملکرد تحصیلی، عامل محافظت‌کننده و تنیدگی تحصیلی به‌عنوان عامل خطر برای فرسودگی تحصیلی بود.

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد درصد قابل‌توجهی از دانشجویان دچار فرسودگی تحصیلی هستند و دانشجویانی‌که استرس بیشتری دارند، فرسودگی تحصیلی بیشتری را نیز تجربه کرده و عملکرد ضعیف‌تری دارند. بنابراین، آموزش روش‌های مقابله با استرس سبب کاهش فرسودگی و بهبود عملکرد می‌شود.

واژه‌های کلیدی: فرسودگی تحصیلی، عملکرد تحصیلی، تنیدگی تحصیلی، پرستاری، پیراپزشکی
متن کامل [PDF 708 kb]   (867 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری-روانپرستاری
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asayesh H, Sharififard F, Mosavi M, Taheri Kharameh Z, Aliakbarzade Arani Z, Shouri Bidgoli A. Correlation among academic stress, academic burnout, and academic performance in nursing and paramedic students of Qom University of Medical Sciences, Iran. Qom Univ Med Sci J . 2016; 10 (7) :74-83
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-491-fa.html
آسایش حمید، شریفی فرد فاطمه، موسوی مجتبی، طاهری خرامه زهرا، علی اکبرزاده آرانی زهرا، شعوری بیدگلی علیرضا. همبستگی تنیدگی، فرسودگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1395; 10 (7) :74-83

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-491-fa.html

دوره 10، شماره 7 - ( مهر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم Qom University of Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.128 seconds with 813 queries by yektaweb 3510