[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 12 - ( اسفند 1395 ) ::
جلد 10 شماره 12 صفحات 17-23 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش تغذیه بر نگرش اختلالات خوردن در دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه
الهه رحیمی نیا *1، حوریه رحیمی نیا2، سارا رضاپوران3، فاطمه توکلی زاده3، نسرین قاسمی3
1- دانشجوی کارشناسی بهداشت عمومی دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، hoorieh777@yahoo.com
2- دانشجو دکتری آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم
3- دانشجوی کارشناسی بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده:   (464 مشاهده)

زمینه و هدف: نوجوانی یکی از دوره‌های بسیار مهم و حساس در سیر رشد و تکامل است، همچنین اختلالات خوردن در نوجوانان، به‌ویژه دختران یکی از مشکلات اساسی جوامع می‌باشد. بنابراین، یک آموزش مؤثر و توانا از اولویت خاصی برای پیشگیری اختلالات تغذیه‌ای برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش تغذیه بر اختلالات خوردن در دختران دبیرستانی انجام شد.

روش بررسی: این مطالعه غیرتجربی با طرح تک‌گروهی پیش‌آزمون - پس‌آزمون بر روی 97 دانش‌آموز سال اول مقطع متوسطه در سال 1393 به روش نمونه‌گیری هدفمند انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استانداردشده تغذیه 26EAT- بود که توسط آزمودنی‌ها قبل از آموزش و سه ماه پس از اجرای برنامه آموزشی به شیوه خودگزارش‌دهی تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی‌داری، 05/0>p در نظر گرفته شد.

یافته‌ها: میانگین نمره نگرش غیرطبیعی خوردن از 04/0±7/1 قبل ازآموزش به 06/0±4/1 بعد از آموزش کاهش یافت، همچنین بین نتایج قبل و بعد از آموزش، تفاوت آماری معنی‌داری وجود داشت (0001/0p=).

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد آموزش تغذیه بر روی دانش‌آموزان، تغییرات مطلوب و قابل‌توجهی را در نگرش ایجاد کرده است. با این وجود، افزایش آگاهی تغذیه‌‌‌ای و تغییر نگرش افراد به مرور زمان می‌تواند منجر به تغییر رفتار گردد. لذا این مطالعه می‌تواند به مسئولین کمک کند تا با گنجاندن آموزش‌های وسیع‌تر تغذیه‌ای در واحدهای درسی دانش‌آموزان، از اختلالات خوردن پیشگیری کنند.

واژه‌های کلیدی: آموزش، تغذیه، نگرش، اختلالات خوردن، دانش آموز
متن کامل [PDF 409 kb]   (234 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تغذیه
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahiminia, Rahiminia H, Rezapooran S, Tavakolizadeh F, Ghasemi N. The Effect of Nutrition Education on Eating Disorders Attitude in Girls High School Students. Qom Univ Med Sci J . 2017; 10 (12) :17-23
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-776-fa.html
رحیمی نیا الهه، رحیمی نیا حوریه، رضاپوران سارا، توکلی زاده فاطمه، قاسمی نسرین. تأثیر آموزش تغذیه بر نگرش اختلالات خوردن در دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1395; 10 (12) :17-23

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-776-fa.html

دوره 10، شماره 12 - ( اسفند 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم Qom University of Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.187 seconds with 809 queries by yektaweb 3501