[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 2 - ( اردیبهشت 1396 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 77-86 برگشت به فهرست نسخه ها
شیوع فرسودگی تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان علوم پزشکی قم
فاطمه شریف شاد1، شهرام ارسنگ جنگ *2، فاطمه خیراللهی1
1- دانشگاه علوم پزشکی قم
2- دانشگاه علوم پزشکی قم ، arsangjang@gmail.com
چکیده:   (509 مشاهده)

زمینه و هدف: فرسودگی تحصیلی از لحاظ بهزیستی ذهنی،‌ روان‌شناختی و جسمانی، تأثیرات منفی برای دانشجو و اطرافیان وی درپی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت فرسودگی تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم صورت گرفت.

روش بررسی: این مطالعه به‌صورت مقطعی بر روی 274 دانشجوی علوم پزشکی مشغول به تحصیل در ترم دوم و بالاتر در دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1394 انجام شد. نمونه‌ها به‌روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی‌شده انتخاب شدند. پرسشنامه فرسودگی تحصیلی Breso و همکاران به‌همراه پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، توسط دانشجویان تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چندمتغیری در سطح معنی‌داری 5% تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه، 7/3±9/21 سال و میانگین نمره فرسودگی تحصیلی، 64/0± 73/1 (دامنه نمره: 4-0) بود. با توجه به نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری، بین فرسودگی تحصیل با متغیرهای وضعیت سکونت و علاقمندی به رشته تحصیلی، از نظر آماری ارتباط معنی‌داری وجود داشت (05/0>p). رشته تحصیلی در خرده‌مقیاس‌های خستگی هیجانی و بدبینی با فرسودگی تحصیلی مرتبط بود. همچنین نتایج ضریب همبستگی پیرسون، بیانگر وجود ارتباط آماری معکوس و معنی‌داری بین فرسودگی تحصیلی با متغیرهای سن (0001/0>p، 166/0-=r) و وضعیت تحصیلی (0001/0= p،242/0-=r) بود.

نتیجه‌گیری: با توجه به ارتباط معنی‌دار معدل و علاقمندی به رشته تحصیلی با تمام خرده‌مقیاس‌ها، برنامه‌ریزی جهت ایجاد نگرش مثبت به رشته تحصیلی در دانشجویان می‌تواند یک عامل محافظت‌کننده در برابر فرسودگی تحصیلی، همچنین ارتقای وضعیت تحصیلی آنها باشد.

واژه‌های کلیدی: فرسودگی شغلی، بدبینی، دانشجویان، قم، ایران
متن کامل [PDF 3085 kb]   (223 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت عمومی
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۲/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharif Shad F, Arsang-Jang S, Kheyrollahi F. Prevalence of Academic Burnout and Its Related Factors among Medical Student in Qom, Iran. Qom Univ Med Sci J . 2017; 11 (2) :77-86
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-779-fa.html
شریف شاد فاطمه، ارسنگ جنگ شهرام، خیراللهی فاطمه. شیوع فرسودگی تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان علوم پزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1396; 11 (2) :77-86

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-779-fa.html

دوره 11، شماره 2 - ( اردیبهشت 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم Qom University of Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.179 seconds with 798 queries by yektaweb 3455