[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو :: تماس با ما ::
:: جلد 7 - ویژه نامه آموزشی ::
جلد 7 - ویژه نامه آموزشی صفحات 2-9 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل شکاف بین ادراکات و انتظارات دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی با استفاده از مدل سروکوال
مریم عباسیان1، رضا چمن1، سید عباس موسوی2، محمد امیری1، مهشید غلامی طارمسری1، فهیمه ملکی1، مهدی راعی *3
1- دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
2- دانشگاه علوم پزشکی گلستان
3- دانشگاه علوم پزشکی قم ، mehdi_r_d@yahoo.com
چکیده:   (2519 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: ارزیابی خدمات آموزشی ارائه‌شده به دانشجویان و تعیین میزان اختلاف بین وضع موجود و مورد انتظار می‌تواند زمینه تدوین برنامه‌های ارتقای کیفیت خدمات آموزشی را فراهم آورد. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال 1389 انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 274 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی شاهرود به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گرد‌آوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد سروکوال  (Servqual) بود. پرسشنامه27 سؤالی شامل دو بخش دموگرافیک و ابعاد پنج‌گانه کیفیت خدمات آموزشی بود که به‌صورت خودایفا تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی مستقل، تی زوجی و آنالیز واریانس یک‌طرفه تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: در تمامی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی و عبارات مربوط به سنجش آن، شکاف کیفیت وجود داشت. بیشترین شکاف کیفیت در بُعد پاسخگویی (45/1-) و کمترین شکاف در بُعد تضمین (14/1-) مشاهده شد. میانگین نمره شکاف کیفیت خدمات آموزشی دانشجویان دختر در تمام ابعاد پنج‌گانه کیفیت، بیشتر از دانشجویان پسر برآورد شد که این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار بود (001/0p<). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد انتظارات دانشجویان در تمامی ابعاد خدمت برآورده نمی‌شود. لذا پاسخگویی، مشتری‌مداری، بهبود فرآیندهای انجام کار، بهسازی فضای فیزیکی و توجه به سایر ابعاد در برنامه‌ریزی‌ها می‌تواند نقش مؤثری در ارتقای کیفیت خدمات آموزشی داشته باشد. کلید واژه‌ها: آموزش؛ کیفیت خدمات آموزشی؛ ادراکات؛ انتظارات؛ تحلیل شکاف؛ مدل سروکوال؛ دانشجویان.

واژه‌های کلیدی: : آموزش؛ کیفیت خدمات آموزشی؛ ادراکات؛ انتظارات؛ تحلیل شکاف؛ مدل سروکوال؛ دانشجویان.
متن کامل [PDF 179 kb]   (1134 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasian M, Chaman R, Mousavi S, Amiri M, Gholami Taromsar M, Maleki F et al . Gap Analysis between Students' Perceptions and Expectations of Quality of Educational Services Using Servqual Model. Qom Univ Med Sci J . 2013; 7 (S1) :2-9
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-250-fa.html
عباسیان مریم، چمن رضا، موسوی سید عباس، امیری محمد، غلامی طارمسری مهشید، ملکی فهیمه و همکاران.. تحلیل شکاف بین ادراکات و انتظارات دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی با استفاده از مدل سروکوال. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1392; 7 (S1) :2-9

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-250-fa.html

جلد 7 - ویژه نامه آموزشی برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم Qom University of Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.219 seconds with 813 queries by yektaweb 3501