[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 12 - ( اسفند 1394 1394 ) ::
جلد 9 شماره 12 صفحات 72-78 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط انگیزه و فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم
فاطمه شریفی‌فرد1، حمید آسایش *1، کیان نوروزی2، محمدعلی حسینی2، زهرا طاهری خرامه1
1- دانشگاه علوم پزشکی قم
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (2821 مشاهده)

زمینه و هدف: فرسودگی تحصیلی، سبب عملکرد ضعیف در دانشجویان می‌شود. از سوی دیگر، انگیزه با عملکرد تحصیلی فراگیران ارتباط مستقیم دارد. در این مطالعه ارتباط انگیزه و فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی گردید.

روش بررسی: این مطالعه به روش مقطعی بر روی دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در نیمسال دوم سال تحصیلی 1393-1392 انجام شد. تعداد 264 دانشجو از بین دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل برگه اطلاعات جمعیت‌شناختی، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی و مقیاس انگیزه تحصیلی بود. اطلاعات با استفاده از رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی‌داری، 05/0 p<در نظر گرفته شد.

یافته‌ها: میانگین نمرات فرسودگی تحصیلی دانشجویان، 84/15±52/28 برآورد شد. بین تمامی‌خرده‌مقیاس‌های انگیزه تحصیلی با فرسودگی تحصیلی، رابطه معنی‌داری وجود داشت. همچنین تنها ارتباط بین خرده‌مقیاس بی‌انگیزگی (26/1-08/1CI=، 17/1OR=)، انگیزه درونی (95/0-88/0CI=، 92/0OR=) و فرسودگی تحصیلی، معنی‌دار بود.

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد درصد قابل‌توجهی از دانشجویان، دچار فرسودگی تحصیلی بوده ودانشجویان دارای انگیزه درونی، فرسودگی تحصیلی کمتری را تجربه می‌کنند. بنابراین، تقویت این ویژگی فردی در دانشجویان می‌تواند با کاهش فرسودگی تحصیلی در آنها همراه باشد.

واژه‌های کلیدی: فرسودگی تحصیلی، انگیزش، دانشجویان، پرستاری، قم، ایران
متن کامل [PDF 329 kb]   (1606 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: داخلی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharififard F, Asayesh H, Nourozi K, Hosseini M A, Taheri Kharameh Z. The Relationship between Motivation and Academic burnout in Nursing and Paramedical Students of Qom University of Medical Sciences, Iran. Qom Univ Med Sci J . 2016; 9 (12) :72-78
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-288-fa.html
شریفی‌فرد فاطمه، آسایش حمید، نوروزی کیان، حسینی محمدعلی، طاهری خرامه زهرا. ارتباط انگیزه و فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1394; 9 (12) :72-78

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-288-fa.html

دوره 9، شماره 12 - ( اسفند 1394 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم Qom University of Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.203 seconds with 802 queries by yektaweb 3455