[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 12 - ( اسفند 1397 ) ::
جلد 12 شماره 12 صفحات 89-98 برگشت به فهرست نسخه ها
همبستگی خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب یادگیری در دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، سال 1395
محمدجواد محمدی 1، سیامک محبی2 ، فاطمه دهقانی3 ، محمدجواد قاسم‌زاده1
1- دانشکده پزشکی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم
3- دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده:   (774 مشاهده)
زمینه و هدف: عدم پیشرفت تحصیلی، یکی از مشکلات عمده در کیفیت مراکز آموزش عالی کشور محسوب می‌‌گردد که منجر به اتلاف وقت، هزینه‌ و ایجاد مشکلات روحی - روانی و اجتماعی در دانشجویان می‌شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین همبستگی خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب یادگیری در دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم صورت گرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی - همبستگی بر روی 131 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شهر قم انجام شد. نمونه‌گیری به‌صورت سرشماری بود. اطلاعات با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی تحصیلی و پرسشنامه استاندارد اضطراب یادگیری پکران، به‌صورت خودگزارش‌دهی جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی، همبستگی پیرسون و تی مستقل تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: شرکت‌کنندگان دارای میانگین سنی 8/2±2/22 سال، میانگین نمره‌ خودکارآمدی تحصیلی 0/17±2/104 و میانگین نمره اضطراب یادگیری 6/6±1/33 بودند. بین سه مشخصه دموگرافیکی جنسیت، وضعیت تأهل و محل سکونت با میانگین نمره خودکارآمدی تحصیلی، اختلاف معنی‌داری دیده نشد (05/0<p)، اما میان جنسیت و وضعیت تأهل با نمره اضطراب یادگیری، ارتباط معنی‌داری مشاهده گردید (005/0>p). بین خوابگاهی بودن و نبودن با نمره اضطراب یادگیری، رابطه معنی‌دار نبود (684/0=p). میان معدل تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی، همبستگی مستقیم معنی‌داری وجود داشت (261/0=r، 003/0=p). همچنین بین خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب یادگیری دانشجویان موردبررسی، همبستگی معکوس معنی‌داری دیده ‌شد (388/0-r=، 001/0>p=)
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد بین متغیر اضطراب یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان، همبستگی معکوس معنی‌داری وجود دارد؛ بر این اساس باید در جهت رشد باورهای خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان به کاهش منابع استرس، آموزش‌های مقابله با استرس نیز توجه شود.
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی، اضطراب، یادگیری، دانشجو علوم پزشکی
متن کامل [PDF 524 kb]   (204 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (101 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: کودکان
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۱۸
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi M J, Mohebi S, Dehghani F, Ghasemzadeh M J. Correlation between Academic Self-Efficacy and Learning Anxiety in Medical Students Studying at Qom Branch of Islamic Azad University, 2017, (Iran). Qom Univ Med Sci J. 2019; 12 (12) :89-98
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1755-fa.html

محمدی محمدجواد، محبی سیامک، دهقانی فاطمه، قاسم‌زاده محمدجواد. همبستگی خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب یادگیری در دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، سال 1395 . مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1397; 12 (12) :89-98

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1755-fa.html



دوره 12، شماره 12 - ( اسفند 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم Qom University of Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.22 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3925