[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو :: تماس با ما ::
:: جلد 13 - ویژنامه آموزشی ::
جلد 13 - ویژنامه آموزشی صفحات 1-10 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی درونی گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم
سیامک محبی1 ، فاطمه ایزدخواه1 ، احمد راهبر2 ، زهره احمدی1 ، غلامرضا شریفی راد3 ، ذبیح اله قارلی پور* 4، روح اله صفایی پور5
1- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم
3- گروه پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
4- مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم ، gharlipourz@yahoo.com
5- مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده:   (701 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از ضروریات پویایی نظام آموزشی، ارزیابی است. ارزیابی درونی، فرآیند به تصویر کشیدن وضعیت نظام دانشگاهی به‌وسیله اعضای خود نظام است. این مطالعه با هدف ارزیابی درونی گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم صورت گرفت.
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی در گروه بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. روش نمونه‌گیری به‌صورت سرشماری بود و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه مربوط به ارزیابی درونی گروه‌ها جمع‌آوری شد.
یافته‌ها: در این مطالعه، پرسشنامه‌ها توسط 80 نفر از دانشجویان، 32 نفر از دانش‌آموختگان و 6 نفر از اعضای هیئت‌علمی گروه بهداشت عمومی تکمیل گردید. از نظر توانمندسازی آموزشی، 6/66% از اعضای هیئت‌علمی، تسلط علمی در دروس نظری را نسبتاً مطلوب گزارش کردند. 7/37% از دانشجویان، میزان تسلط علمی مدرس را مطلوب و 8/58% آنان نحوه ارزشیابی اساتید را نسبتاً مطلوب توصیف کردند. 8/54% از دانش‌آموختگان نیز مهارت‌های کسب‌شده در دوران تحصیل را نامطلوب ارزیابی کردند.
نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت ارزشیابی آموزشی از جهت تعیین کیفیت، مواردی همچون اثربخشی و ارزش یک برنامه یا فرآیند، انجام ارزیابی به‌صورت مداوم و ارتقای کیفیت آموزشی به‌منظور اصلاح نقاط ضعف خود در حوزه‌های دارای وضعیت غیرمطلوب و نسبتاً مطلوب، ضروری به‌نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی برنامه، بهداشت عمومی، دانشجویان
متن کامل [PDF 547 kb]   (60 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت عمومی
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohebi S, Izadkhah F, Rahbar A, Ahmadi Z, Sharifirad G R, Gharlipour Z et al . Internal Evaluation of the Department of Public Health of the School of Health of Qom University of Medical Sciences. Qom Univ Med Sci J. 2019; 13 (S1) :1-10
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2218-fa.html

محبی سیامک، ایزدخواه فاطمه، راهبر احمد، احمدی زهره، شریفی راد غلامرضا، قارلی پور ذبیح اله و همکاران.. ارزیابی درونی گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1398; 13 (S1) :1-10

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2218-fa.html



جلد 13 - ویژنامه آموزشی برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم Qom University of Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3862