[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو :: تماس با ما ::
:: جلد 13 - ویژنامه آموزشی ::
جلد 13 - ویژنامه آموزشی صفحات 11-22 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی درونی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم، سال تحصیلی 97-1396
محمد خندان1 ، علیرضا کوهپایی* 2، حمیدرضا حیدری1 ، احمد سلطان زاده1 ، محمدرضا خاکسار1
1- گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم
2- گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم ، koohpaei19@yahoo.com
چکیده:   (783 مشاهده)
زمینه و هدف: باوجود رشد کمّی آموزش عالی، اثربخشی، کارآیی و کیفیت نظام آموزش عالی، رشد متناسبی را تجربه نکرده است؛ ازاین‌رو مراکز علمی با ارزشیابی‌های درونی باید کیفیت عملکرد خود را رصد کرده و براساس آن نسبت به بهبود وضعیت و استانداردسازی اقدام کنند. در این مطالعه با هدف شناسایی نقاط قوت و ضعف، به ارزیابی درونی گروه آموزشی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار مبتنی بر اطلاعات سال تحصیلی 1397-1396 پرداخته شد.
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - تحلیلی (از نوع مقطعی) انجام شد. اطلاعات لازم از مدیر گروه، اعضای هیئت‌علمی، کل دانشجویان، دانش‌آموختگان، کارشناسان گروه و مسئولین دانشکده با استفاده از مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و چک‌لیست معتبر جمع‌آوری شد. این مطالعه در 14 عامل، 96 ملاک و 266 نشانگر صورت گرفت. امتیاز 66/1-1 (نامطلوب)، 32/2-67/1 (نسبتاً مطلوب) و 3-33/2 (مطلوب) ارزیابی گردید. داده‌ها به‌کمک آزمون‌های توصیفی و یک‌طرفه آنالیز شدند.
یافته‌ها: در این مطالعه، شرایط کلی گروه با امتیاز 39/2، مطلوب بود. هشت عامل در وضعیت مطلوب و مابقی نسبتاً مطلوب بودند. در این میان، عامل رسالت و اهداف آموزشی، بالاترین (85/2) و کتابخانه (95/1) پایین‌ترین امتیاز را داشت.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج این مطالعه، وضعیت گروه در سطح مطلوب ارزیابی شد. بنابراین، رتبه کلی مطلوب به‌مفهوم عدم نیاز به توسعه پایدار و بهبود شرایط موجود نبوده و در فاکتور‌هایی همانند تلاش برای به‌روز کردن ارائه دروس و منطبق بر نیاز بازار کار، همچنین استانداردسازی فضاهای آموزشی، نیاز به بهبود احساس می‌شود.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی درونی، بهداشت حرفه‌ای، آموزش پزشکی، توسعه پایدار، بهبود کیفیت
متن کامل [PDF 662 kb]   (50 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khandan M, Koohpaei A, Heidari H, Soltanzadeh A, Khaksar S. Internal Evaluation of the Department of Occupational Health and Safety Engineering, of the School of Health in Qom University of Medical Sciences, 2018, (Iran). Qom Univ Med Sci J. 2019; 13 (S1) :11-22
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2242-fa.html

خندان محمد، کوهپایی علیرضا، حیدری حمیدرضا، سلطان زاده احمد، خاکسار محمدرضا. ارزیابی درونی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم، سال تحصیلی 97-1396. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1398; 13 (S1) :11-22

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2242-fa.html



جلد 13 - ویژنامه آموزشی برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم Qom University of Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3862