[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 8 - ( آبان 1396 ) ::
جلد 11 شماره 8 صفحات 37-45 برگشت به فهرست نسخه ها
تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان: نقش پیش‌بین قدرت ایگو و سازمان شخصیت
علی بادان فیروز* 1، اسحق رحیمیان بوگر2، احمدعلی ناجی2، محمدرضا شیخی2
1- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران. ، nima4705@gmail.com
2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران.
چکیده:   (1086 مشاهده)
زمینه و هدف: تنظیم هیجانی برای حفظ و مقابله درست با هیجان‌های مثبت و منفی طی موقعیت‌های مختلف، از اهمیت خاصی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش قدرت ایگو و سازمان شخصیت در پیش‌بینی تنظیم شناختی هیجان انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه به روش توصیفی - همبستگی، تعداد 350 نفر (168 زن و 182 مرد) از دانشجویان دانشگاه‌های سمنان و مهدیشهر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. از شرکت‌کنندگان خواسته شد مقیاس قدرت ایگو (ESS)، سیاهه سازمان شخصیت Kernberg (IPO) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان Garnefski و همکاران (CERQ) را تکمیل کنند. داده‌ها با استفاده از همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه خطی تحلیل شدند.
یافته‌ها: تنظیم شناختی هیجان تنها با متغیرهای قدرت ایگو و سردرگمی هویت، رابطه‌ معنی‌داری داشت و با سبک دفاعی ناپخته، آزمونگری واقعیت، همچنین سازمان شخصیت رابطه‌ معنی‌داری مشاهده نشد. قدرت ایگو و بُعد سردرگمی هویت به‌طور مستقیم و معنی‌داری تنظیم هیجانی را به ترتیب در سطح 0001/0p< و 003/0p< پیش‌بینی کرد.
نتیجه‌گیری: از آنجایی که اختلالات هیجانی باعث ایجاد مشکلات فراوانی در سلامت جسمی، عملکرد روانی و کیفیت زندگی می‌شود، لذا توجه به ویژگی‌های شخصیتی و ظرفیت ایگو منجر به درک بهتری از زیرساخت‌های شخصیتی همراه با اختلال‌های هیجانی می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: قدرت ایگو، سازمان شخصیت، تنظیم شناختی هیجان، دانشجویان.
متن کامل [PDF 740 kb]   (639 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badanfiroz A, Rahimian Boogar I, Najee A, Shaikhe M. Cognitive Emotion Regulation in Students: The Predictive Role of Ego Strength and Personality Organization. Qom Univ Med Sci J . 2017; 11 (8) :37-45
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-979-fa.html

بادان فیروز علی، رحیمیان بوگر اسحق، ناجی احمدعلی، شیخی محمدرضا. تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان: نقش پیش‌بین قدرت ایگو و سازمان شخصیت. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1396; 11 (8) :37-45

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-979-fa.html



دوره 11، شماره 8 - ( آبان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم Qom University of Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.21 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3767