[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 10 - ( دی 1396 ) ::
جلد 11 شماره 10 صفحات 77-87 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه‌ شکاف کیفیت خدمات فیزیوتراپی در مراکز دولتی و خصوصی شهر زاهدان با استفاده از مدل سروکوال
احمدرضا عسگری آشتیانی1، حسین انصاری2، علی کبریایی3، بهاره خدادادی بهلولی4
1- گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران. ، ahmadaskary@gmail.com
2- گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
3- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
4- دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
چکیده:   (1839 مشاهده)
زمینه و هدف: به‌منظور ارائه بهتر خدمات در مراکز فیزیوتراپی، عواملی همچون آگاهی از ادراک و انتظارات دریافت‌کنندگان خدمات این مراکز و تعیین شکاف موجود بین این دو مقوله، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت خدمات فیزیوتراپی ارائه‌شده در مراکز فیزیوتراپی دولتی و خصوصی شهر زاهدان با استفاده از مدل سروکوال انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی، 480 نفر از مراجعین به کلینیک‌های فیزیوتراپی دولتی و خصوصی شهر زاهدان در سال 1394، با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و تصادفی، انتخاب و بررسی شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد سروکوال استفاده گردید. داده‌ها به کمک آزمون‌های ویلکاکسون‌، من‌ویتنی‌، کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: در تمامی ابعاد پنج‌گانه کیفیت خدمات ارائه‌شده (شامل ابعاد ملموس یا فیزیکی، قابلیت‌اطمینان، پاسخگویی، تضمین و همدلی) در هر دو مراکز خصوصی و دولتی، شکاف منفی کیفیت وجود داشت. بیشترین میانگین شکاف کیفیت در کلینیک‌های دولتی در بُعد ملموس یا فیزیکی (36/0±53/-) و در کلینیک‌های خصوصی در بُعد همدلی (39/0±47/-)، و کمترین میانگین شکاف کیفیت در کلینیک‌های دولتی و خصوصی در بُعد تضمین بود. بین سن، جنس و میزان تحصیلات مراجعین با شکاف کیفیت در هر دو کلینیک دولتی و خصوصی، رابطه معنی‌داری مشاهده نشد (05/0p>).
نتیجه‌گیری: انتظارات مراجعین در تمامی ابعاد کیفیت ارائه خدمات، بالاتر از ادراکات آنها بود. بنابراین، نیاز است کیفیت ارائه خدمات در هر دو مراکز دولتی و خصوصی در تمام ابعاد بهبود یابد.

 
واژه‌های کلیدی: کیفیت مراقبت بهداشتی، فیزیوتراپی، سروکوال، زاهدان، ایران
متن کامل [PDF 522 kb]   (463 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

asgari ashtiani A R, Ansari H, Kebriaei A, Khodadadi B. Comparison of Quality Gap of Physiotherapy Services in Public and Private Centers in Zahedan City Using SERVQUAL Model (Iran). Qom Univ Med Sci J. 2017; 11 (10) :77-87
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1087-fa.html

عسگری آشتیانی احمدرضا، انصاری حسین، کبریایی علی، خدادادی بهلولی بهاره. مقایسه‌ شکاف کیفیت خدمات فیزیوتراپی در مراکز دولتی و خصوصی شهر زاهدان با استفاده از مدل سروکوال. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1396; 11 (10) :77-87

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1087-fa.html



دوره 11، شماره 10 - ( دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم Qom University of Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3925