[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 3 - ( خرداد 1399 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 1-9 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر توان‌بخشی نوروسایکولوژی بر عملکرد حافظه بینایی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلابه نقص توجه و بیش‌فعالی
فرشاد مه نگار 1، احمد احمدی2
1- مربی آموزشی گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور خوزستان، ایران. ، 9160207s@gmail.com
2- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده:   (940 مشاهده)
چکیده
یکی از اختلالاتی که در بیشتر جوامع وجود دارد، اختلال نقص توجه و بیش­فعالی است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر توان‌بخشی نوروسایکولوژی بر عملکرد حافظه بینایی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلابه نقص توجه و بیش‌فعالی است.
روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع نیمه‌تجربی است که با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون همراه با گروه گواه انجام شد. بدین منظور 40 دانش­آموز از مدارس شهر اهواز انتخاب شدند که نمرات بالاتری در ابعاد اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی داشتند و به‌عنوان نمونه در این تحقیق شرکت کردند. در مرحله پیش­آزمون از تمام شرکت­کنندگان آزمون حافظه بینایی گرفته شد. همچنین از تمام والدین خواسته شد پرسش‌نامه سازگاری اجتماعی را تکمیل کنند. سپس شرکت­کنندگان به‌صورت تصادفی در دو گروه 20 نفره تجربی و کنترل قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه 45 دقیقه­ای تحت مداخله توان‌بخشی نوروسایکولوژی قرار گرفت. پس از اتمام فرایند مداخله از گروه تجربی پس­آزمون گرفته شد. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس ارزیابی و سطح معناداری 05/0>P در نظر گرفته شد.
یافته ها: نتایج نشان داد اثر مداخله توان‌بخشی نوروسایکولوژی بر متغیر حافظه بینایی (022/0=P، 74/5=f) و سازگاری اجتماعی (0001/0=P، 62/57=f) معنادار است.
نتیجه­ گیری: در نتیجه­گیری کلی می­توان گفت که یک دوره مداخله توان‌بخشی نوروسایکولوژی با استفاده از برنامه Sound Smart بر متغیر حافظه بینایی و سازگاری اجتماعی در کودکان دارای نقص توجه و بیش‌فعالی تأثیرگذار بوده است.
واژه‌های کلیدی: آزمایش‌های نوروسایکولوژی، حافظه بینایی، سازگاری اجتماعی، نقص توجه و بیش‌فعالی
متن کامل [PDF 421 kb]   (239 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (204 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۹/۱/۲ | پذیرش: ۱۳۹۹/۳/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۹/۴/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahnegar F, Ahmaadi A. The Effect of Neuropsychological Rehabilitation on Visual Memory Performance and Social Adjustment in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Qom Univ Med Sci J. 2020; 14 (3) :1-9
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2773-fa.html

مه نگار فرشاد، احمدی احمد. تأثیر توان‌بخشی نوروسایکولوژی بر عملکرد حافظه بینایی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلابه نقص توجه و بیش‌فعالی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1399; 14 (3) :1-9

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2773-fa.html



دوره 14، شماره 3 - ( خرداد 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم Qom University of Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4072