:: دوره 11، شماره 6 - ( شهریور 1396 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 82-94 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش مداخلات با استفاده از الگوها و تئوری‌های آموزش و ارتقای سلامت در افزایش فعالیت فیزیکی سالمندان: مرور نظام‌مند
سید محمد مهدی هزاوه ای1، خیرالله مرادی *2
1- استاد دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشجوی دکتری دانشگاه علوم پزشکی همدان ، rezamoradihealth@yahoo.com
چکیده:   (108 مشاهده)
زمینه و هدف: فواید فعالیت بدنی منظم به‌طور گسترده‌ای شناخته شده است. در پژوهش حاضر، مداخلات انجام‌شده مبتنی بر الگوها، تئوری‌های آموزش و ارتقای سلامت در زمینه فعالیت سالمندان به شیوه نظام‌مند بررسی گردید.
روش ‌بـررسی: تـعــدادی از پـایـگاه‌هــای داده مـوجـود شــامــل:
, Scopus, Pub Med  The Cochrane Library و Medline با کلید واژه‌های مورد نظر به شیوه نظام‌مند مورد جستجو قرار گرفت. مطالعات مداخله‌ای (به زبان انگلیسی) که در سالمندان انتخاب شدند، صرفاً در سالمندان انجام شده بود، و حداقل یکی از الگوها، تئوری‌های آموزش و ارتقای سلامت (سال 2015- 2000) مورد استفاده قرار گرفته بود.
یافته‌ها: در این پژوهش، 13 مطالعه مورد بررسی قرار گرفت که 9 مداخله باعث افزایش معنی‌‌دار فعالیت جسمانی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل شده بود. مطالعات در محیط‌های ارتقای سلامت شامل: مراکز مراقبت سلامت، محیط اجتماعی و مراکز نگهداری سالمندان انجام گرفت. پرکاربردترین الگوی مورد استفاده، الگوی فرانظری بود. از 13 مداخله در 10 مطالعه، Physical activity و در 2 مطالعه، exercise گزارش شده بود. در یک مداخله ترکیبی، هر دو واژه به کار برده شده بود.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد اکثر مطالعاتی‌که برپایه استفاده از الگوها، مدل‌های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت بوده‌اند، تأثیر مثبت و معنی‌داری بر فعالیت جسمانی سالمندان داشته‌اند، لذا پیشنهاد می‌‌گردد به‌منظور تأثیرگذاری بیشتر مداخلات، تمرکز مداخله روی فعالیت جسمانی اعمال شده و طول دوره مداخله نیز افزایش یابد.
واژه‌های کلیدی: ورزش، سالمندان، الگو، سیستم تئوریف مرور نظام‌مندف آموزش بهداشت
متن کامل [PDF 681 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله مروری | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۴



XML   English Abstract   Print


دوره 11، شماره 6 - ( شهریور 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها