:: دوره 11، شماره 5 - ( مرداد 1396 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 63-75 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه توانبخشی عصب‌شناختی بر ریاضی و حافظه‌کاری کودکان با اختلال ریاضی عملکرد
فاطمه بزازمنصف 1، مهران سلیمانی2، بهزاد شالچی2
1- 1گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، monsef.f121@yahoo.com
2- 1گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (778 مشاهده)

زمینه و هدف: کارکردهای شناختی، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در دانش‌آموزان با اختلال ریاضی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرگذاری برنامه توانبخشی عصب‌شناختی بر عملکرد ریاضی و حافظه‌کاری دانش‌آموزان با اختلال ریاضی انجام شد.

روش بررسی: این مطالعه به‌ روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون انجام گرفت. 30 دانش‌آموز مقطع ابتدایی با اختلال ریاضی؛ به‌‌صورت نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب و سپس در دو گروه آزمایش و کنترل (هرکدام 15 نفر)؛ از لحاظ سن، جنس، هوش و پایه تحصیلی همتا شدند. آزمودنی‌های گروه آزمایش در 20 جلسه 45 دقیقه‌ای، توانبخشی عصب‌‌شناختی را دریافت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون هوشی وکسلر (WISC-R)، آزمون تشخیصی ایران کی‌مت، آزمون فراخنای ارقام، فراخنای شمارش و آزمون بلوک‌های کرسی استفاده شد.

یافته‌ها: در این مطالعه براساس نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس؛ نمرات گروه آزمایش در پس‌آزمون حافظه‌کاری (فراخنای ارقام، فراخنای شمارش) و در پس‌آزمون کی‌مت، بیشتر از گروه کنترل بود.

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه، نشان‌دهنده تأثیر توانبخشی شناختی بر حافظه‌کاری (حلقه واج‌شناختی، مجری مرکزی) و عملکرد ریاضی (بخش عملیات و کاربرد) کودکان با اختلال ریاضی می‌باشد.

واژه‌های کلیدی: توانبخشی، اختلال ریاضی، حافظه‌کاری، حافظه کوتاه‌مدت.
متن کامل [PDF 613 kb]   (658 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۲۸


XML   English Abstract   Print


دوره 11، شماره 5 - ( مرداد 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها