[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( خرداد 1395 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 45-54 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی دانش و مقایسه عملکرد پرستاران بخش ویژه در تغذیه لوله‌ای با استانداردهای موجود در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی قم
زهرا صفوی بیات1، ربابه احمدلی* 2، مرضیه مالکی1، سارا جام برسنگ3، اعظم دبیریان3
1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- ‌دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، ahmadlir@yahoo.com
3- ‌دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (1862 مشاهده)

زمینه و هدف: تغذیه لوله‌ای یکی از روش‌های تغذیه حمایتی در بیماران بستری در بخش ویژه می‌باشد که باوجود مزایای متعدد، عوارضی نیز برای بیمار به همراه دارد. دانش و عملکرد پرستاران نقش مهمی‌ در جلوگیری و ایجاد عوارض ناشی از تغذیه لوله‌ای دارد. مطالعه حاضر، به‌منظور تعیین دانش و مقایسه عملکرد پرستاران بخش ویژه در تغذیه لوله‌ای با استانداردهای موجود در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی قم صورت گرفت.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، 68 نفر از پرستاران شاغل واجد شرایط در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی قم (سال 1393)، با نمونه‌گیری دو مرحله‌ای وارد مطالعه شدند. جمع‌آوری اطلاعات با پرسشنامه‌ پژوهشگرساخته و چک‌لیست استاندارد‌ انجام شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل، آنالیز واریانس و تی‌تک نمونه‌ای، تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی‌داری، 05/0 در نظر گرفته شد.

یافته‌ها: میانگین نمره دانش و عملکرد پرستاران ویژه در تغذیه لوله‌ای، متوسط بود. بین نمره عملکرد پرستاران مرد و زن، اختلاف آماری معنی‌داری وجود داشت (001/0p<). بین نمره عملکرد تغذیه لوله‌ای پرستاران کمتر از 30 سال و بالاتر از 30 سال، اختلاف آماری معنی‌داری دیده شد. مقایسه نمره عملکرد با استاندارد نشان داد میانگین نمره 2/15±56، اختلاف آماری معنی‌داری با نمره استاندارد در سطح کمتر از 001/0 دارد.

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد میانگین نمره عملکرد پرستاران در تغذیه لوله‌ای در حد متوسط و به‌طور معنی‌دار کمتر از استاندارد بوده است. لذا اقدامات آموزشی و آموزش‌های  ضمن خدمت برای کادر پرستاری ضروری به‌نظر می‌رسد.

واژه‌های کلیدی: دانش؛ عملکرد؛ پرستاران؛ بخش مراقبت ویژه؛ تغذیه لوله‌ای.
متن کامل [PDF 545 kb]   (1006 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zahra Z S B, Ahmadli R, Maleki M, Jambarsang S, Dabirian A. Knowledge Assessment and Comparing the Performance of Intensive Care Unit Nurses in Regard to Tube Feeding with Existing Standards in Educational and Treatment Centers of Qom University of Medical Sciences, Iran. Qom Univ Med Sci J . 2016; 10 (3) :45-54
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-846-fa.html

صفوی بیات زهرا، احمدلی ربابه، مالکی مرضیه، جام برسنگ سارا، دبیریان اعظم. ارزیابی دانش و مقایسه عملکرد پرستاران بخش ویژه در تغذیه لوله‌ای با استانداردهای موجود در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1395; 10 (3) :45-54

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-846-fa.html



دوره 10، شماره 3 - ( خرداد 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم Qom University of Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3727