<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
 <journal>
 <language></language>
 <journal_id_issn></journal_id_issn>
 <journal_id_issn_online></journal_id_issn_online>
 <journal_id_pubmed></journal_id_pubmed>
 <journal_id_pii></journal_id_pii>
 <journal_id_doi></journal_id_doi>
 <journal_id_isnet></journal_id_isnet>
 <journal_id_iranmedex></journal_id_iranmedex>
 <journal_id_magiran></journal_id_magiran>
 <journal_id_sid></journal_id_sid>

 <pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1388</year>
	<month>10</month>
	<day>20</day>
 </pubdate>
 <pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2010</year>
	<month>1</month>
	<day>10</day>
 </pubdate>
 <volume>3</volume>
 <number>4</number>

 <publish_type>online</publish_type>
 <publish_edition>1</publish_edition>
 <article_type>fulltext</article_type>

<articleset>
	<article>
	<language></language>
	<article_id_issn></article_id_issn>
	<article_id_issn_online></article_id_issn_online>
	<article_id_pubmed></article_id_pubmed>
	<article_id_pii></article_id_pii>
	<article_id_doi></article_id_doi>
	<article_id_isnet></article_id_isnet>
	<article_id_iranmedex></article_id_iranmedex>
	<article_id_magiran></article_id_magiran>
	<article_id_sid></article_id_sid>
	
	<title_fa>بررسی اثرات حاد مصرف سرکه‌ی سیب بر عوامل خطر بیوشیمیایی آترواسکلروز در خرگوش‌های هایپرکلسترولمیک</title_fa>
	<title>Acute Effects of Apple Cider Vinegar Intake on Some Biochemical Risk Factors of Atherosclerosis in Rabbits Fed with a High Cholesterol Diet</title>
	<subject_fa/>
	<subject/>
	
	<content_type_fa></content_type_fa>
	<content_type></content_type>
	
	
	<abstract_fa>چکیده
زمیـنه و هدف: تغییرات متابـولیک بعد از مصرف غذا (Postprandial) به ویژه غذاهای پرچرب، منجر به پیشرفت آترواسکلروز و افزایش خطر بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شود. سرکه‌ی سیب یک عصاره‌ی اسیدیتیک است، و دارای اثـرات دارویـی زیادی می‌باشد. در این مطالعه، اثرات حاد سرکه‌ی سیب بر تعدادی از عوامل خطر بیوشیمیایی آترواسکلروز در خرگوش‌های‌‌ هایپرکلسترولمیک بررسی شده است. 
روش بررسی: 32 خرگوش نیوزیلندی به طور تصادفی به چهار گروه؛ رژیم معمولی، رژیم پرکلسترول (1% کلسترول)، رژیم پُرکلسترول (1% کلسترول) با 5 میلی‌لیتر سرکه‌ی سیب و رژیم پرکلسترول (1% کلسترول) با 10 میلی‌لیتر سرکه‌ی سیب تقسیم‌ شدند. قبل از آزمایش و 3 ساعت پس از مصرف رژیم‌های مداخله‌ای، ترکیبات(C-Reactive Protein)  CRP، کلسترولLDL- (LDL-C)، کلسترول-HDL HDL-C))، کلسترول توتال، مالون دی‌آلدئید (MDA)،LDL  اکسید شده (OxLDL)، آنزیم‌های کبدی (SGOT SGPT)، نیتریت، نیترات، گلوکز، فیبرینوژن،تری‌گلیسرید و آپولیپوپروتئین‌های A و(apoA apoB) B، اندازه‌گیری شدند.
برای بررسی نتایج بیوشیمیایی و مقایسه‌ی میانگین گروه‌های آزمایش از آزمون واریانس یک‌طرفه و آزمون LSD استفاده گردید. میانگین اختلاف بین قبل از تیمار و 3 ساعت پس از تیمار برای اختلاف بین گروه‌ها در نظر گرفته شد. در تمامی موارد 05/0P&amp;amp;lt; سطح معنی‌داری تلقی گردید.
یافته‌ها: در این مطالعه، در گروه رژیم پرکلسترول نسبت به گروه رژیم معمولی فیبرینوژن، نیتریت، گلوکز و CRP MDA OxLDL افزایش معنی‌داری داشت. بین هر دو گروه سرکه‌ی سیب با گروه رژیم پرکلسترول از نظر مقدار فیبرینوژن، اختلاف معنی‌داری مشاهده گردید. مصرف10 میلی‌لیتر سرکه‌ی سیب همراه با رژیم پرکلسترول موجب کاهش معنی‌دار، در فاکتورهای MDA ،OxLDL و گلوکز در مقایسه با رژیم پرکلسترول شد. هم‌چنین مصرف 5 میلی‌لیتر سرکه‌ی سیب همراه با رژیم پرکلسترول باعث کاهش معنی‌دار در LDL-C و کلسترول توتال نسبت به رژیم پرکلسترول گردید. اختلاف معنی‌داری بین گروه‌های مختلف سرکه‌ی سیب با گروه رژیم پرکلسترول در مقدار CRP TG ApoA HDL-C ApoB SGOT SGPT، نیتریت و نیترات دیده نشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این تحقیق، مصرف سرکه‌ی سیب به عنوان یک آنتی‌اکسیدان باعث کاهش برخی از عوامل خطر آترواسکلروز ‌‌می‌گردد.
کلید واژه‌ها: سرکه‌ی سیب؛ تأثیر حاد؛ آترواسکلروز؛ قلب.
 
نویسنده مسئول مکاتبات: دانشگاه آزاداسلامی واحد ایذه، ایذه، ایران؛
تلفن: 09133121589		آدرس پست الکترونیکی: doctor.setorgi@gmail.com
تاریخ دریافت: 12/2/88			تاریخ پذیرش: 18/6/88 

</abstract_fa>
	<abstract>Acute Effects of Apple Cider Vinegar Intake on Some Biochemical Risk Factors of Atherosclerosis in Rabbits Fed with a High Cholesterol Diet
Background and Objectives: Metabolic changes in postprandial stage especially after consumption of high fat meal cause atherosclerosis and increase the risk of cardiovascular diseases. Apple cider vinegar is an acidic juice with useful medicinal effects. In this research; we investigated acute effects of apple cider vinegar intake on some of the biochemical atherosclerosis risk factors in high cholesterol fed rabbits.
Methods: Thirty two male New Zealand rabbits were randomly divided into four groups: normal diet group high cholesterol diet group (%1cholesterol) %1 cholesterol with 5ml apple cider vinegar group %1 cholesterol with 10ml apple cider vinegar group. The C-Reactive Protein (CRP) low density lipoprotein (LDL-C) high density lipoprotein (HDL-C) total cholesterol (TC) malondialdehyde (MDA) oxidized-LDL (OxLDL) serum glutamic pyruvic transaminase (SGPT) serum glutamic oxaloacetate transaminase (SGOT) nitrite nitrate glucose fibrinogen triacylglycerol (TG) apolipoprotein A (ApoA1) apolipoprotein B (ApoB100) were all measured before the experiment and three hours after feeding with these treatment diets. 
Results: In high cholesterol diet fibrinogen nitrite glucose OxLDL MDA and CRP showed a significant increase compared to normal diet. Significant differences were observed between both groups of apple cider vinegar by fibrinogen in comparison with hypercholesterolemic diet. Using 10ml apple cider vinegar with cholesterolemic diet caused a significant reduction in Ox-LDL MDA and glucose in comparison with hypercholesterolemic diet. Moreover the consumption of 5ml apple cider vinegar with cholesterolemic diet caused a significant decrease in LDL-C and TC compared to hypercholesterolemic diet. No significant difference was found between apple cider vinegar taking groups and hypercholesterol diet in CRP TG ApoA HDL-C ApoB SGOT SGPT nitrite and nitrate.
Conclusion: The results showed that acute consumption of apple cider vinegar (as an antioxidant) causes significant reduction on some risk factors of atherosclerosis.
Keywords: Apple Cider Vinegar; Acute Effect; Atherosclerosis.

Corresponding Author: Islamic Azad University of Izeh Izeh Iran.
Phone No.: 0913 312 1589		Email: doctor.setorgi@gmail.com
Received: 2 May 2009			Accepted: 9 Sep 2009

</abstract>

	<keyword_fa>سرکه‌ی سیب؛ تأثیر حاد؛ آترواسکلروز؛ قلب.</keyword_fa>
	<keyword>Apple Cider Vinegar; Acute Effect; Atherosclerosis</keyword>
	<start_page>11</start_page>
	<end_page>18</end_page>
	<web_url></web_url>
	<web_url></web_url>
	<author_list>
	<author>
		<first_name>M</first_name>
		<middle_name/>
		<last_name>Setorki</last_name>
		<suffix/>
		<affiliation></affiliation>
		<first_name_fa>محبوبه</first_name_fa>
		<middle_name_fa></middle_name_fa>
		<last_name_fa>سترکی</last_name_fa>
		<suffix_fa/>
		<email>doctor.setorgi@gmail.com</email>
		<code></code>
		<coreauthor>No</coreauthor>
		<affiliation_fa></affiliation_fa>
	</author>
	<author>
		<first_name>B</first_name>
		<middle_name/>
		<last_name>Nazari</last_name>
		<suffix/>
		<affiliation></affiliation>
		<first_name_fa>بهار</first_name_fa>
		<middle_name_fa></middle_name_fa>
		<last_name_fa>نظری</last_name_fa>
		<suffix_fa/>
		<email></email>
		<code></code>
		<coreauthor>No</coreauthor>
		<affiliation_fa></affiliation_fa>
	</author>
	<author>
		<first_name>S</first_name>
		<middle_name/>
		<last_name>Asgary</last_name>
		<suffix/>
		<affiliation></affiliation>
		<first_name_fa>صدیقه</first_name_fa>
		<middle_name_fa></middle_name_fa>
		<last_name_fa>عسگری</last_name_fa>
		<suffix_fa/>
		<email></email>
		<code></code>
		<coreauthor>No</coreauthor>
		<affiliation_fa></affiliation_fa>
	</author>
	<author>
		<first_name>A</first_name>
		<middle_name/>
		<last_name>Eidi</last_name>
		<suffix/>
		<affiliation></affiliation>
		<first_name_fa>اکرم</first_name_fa>
		<middle_name_fa></middle_name_fa>
		<last_name_fa>عیدی</last_name_fa>
		<suffix_fa/>
		<email></email>
		<code></code>
		<coreauthor>No</coreauthor>
		<affiliation_fa></affiliation_fa>
	</author>
	<author>
		<first_name>A</first_name>
		<middle_name/>
		<last_name>Haeri Rohani</last_name>
		<suffix/>
		<affiliation></affiliation>
		<first_name_fa>علی</first_name_fa>
		<middle_name_fa></middle_name_fa>
		<last_name_fa>حائری روحانی</last_name_fa>
		<suffix_fa/>
		<email></email>
		<code></code>
		<coreauthor>No</coreauthor>
		<affiliation_fa></affiliation_fa>
	</author>
	</author_list>
</article>
</articleset></journal>
  