جلد 7 - ویژه نامه آموزشی                   جلد 7 - ویژه نامه آموزشی صفحات 22-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi H, Abedini Z, Norouzi M. Assessment of Relationship between Mental Health and Educational Success in the Students of Qom University of Medical Sciences. Qom Univ Med Sci J 2013; 7 (S1) :17-22
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-252-fa.html
صادقی حسن، عابدینی زهرا، نوروزی مهدی. بررسی ارتباط سلامت روان و موفقیت تحصیلی دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1392; 7 (S1) :17-22

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-252-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی قم
2- دانشگاه علوم پزشکی قم ، abediny1354@yahoo.com
3- گاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (6502 مشاهده)

زمینه و هدف: سلامت روان از مؤلفه‌های مؤثر بر ابعاد مختلف زندگی است، و توجه به این مسئله در وضعیت تحصیلی دانشجویان به‌عنوان سرمایه‌های جامعه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سلامت روان و موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1390 صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی بر روی 240 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. نمونه‌ها به روش تصادفی طبقه‌بندی‌شده از میان دانشجویان رشته‌های پزشکی، بهداشت، پرستاری و مامایی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مشتمل بر دو بخش، شامل اطلاعات فردی دانشجویان و پرسشنامه استاندارد سلامت روانGHQ ، 28 سؤالی بود. دانشجویان دارای معدل بالای 14 به‌عنوان دانشجوی موفق در نظر گرفته شدند. داده‌ها با کمک آزمون‌های آمار توصیفی، مجذور کای‌دو و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی‌داری 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: اکثریت دانشجویانی که از سلامت روان برخوردار بودند (7/62%)، معدل بالای 14 داشتند. همچنین بین موفقیت تحصیلی و سلامت روان دانشجویان، رابطه معنی‌داری وجود نداشت (05/0<p). بین ابعاد سلامت روان و معدل تحصیلی، ارتباط معنی‌دار آماری مشاهده نشد (05/0<p). ارتباط بین سلامت روان با وضعیت اقتصادی معنی‌دار بود (05/0>p). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه و نظر به عدم ارتباط سلامت روان و موفقیت تحصیلی، انجام تحقیقات بیشتر در خصوص شناخت سایر ابعاد سلامت و عوامل مؤثر در وضعیت تحصیل ضروری است. کلید واژه‌ها: سلامت روان؛ دانشجو؛ موفقیت تحصیلی.  

متن کامل [PDF 146 kb]   (5079 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1394/11/24 | پذیرش: 1394/11/28 | انتشار: 1394/11/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2024 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb