زمینه و هدف: سلامت روان از مؤلفههای مؤثر بر ابعاد مختلف زندگی است، و توجه به این مسئله در وضعیت تحصیلی دانشجویان بهعنوان سرمایههای جامعه، از اهمیت ویژهای برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سلامت روان و موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1390 صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی بر روی 240 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. نمونهها به روش تصادفی طبقهبندیشده از میان دانشجویان رشتههای پزشکی، بهداشت، پرستاری و مامایی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مشتمل بر دو بخش، شامل اطلاعات فردی دانشجویان و پرسشنامه استاندارد سلامت روانGHQ ، 28 سؤالی بود. دانشجویان دارای معدل بالای 14 بهعنوان دانشجوی موفق در نظر گرفته شدند. دادهها با کمک آزمونهای آمار توصیفی، مجذور کایدو و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنیداری 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها: اکثریت دانشجویانی که از سلامت روان برخوردار بودند (7/62%)، معدل بالای 14 داشتند. همچنین بین موفقیت تحصیلی و سلامت روان دانشجویان، رابطه معنیداری وجود نداشت (05/0<p). بین ابعاد سلامت روان و معدل تحصیلی، ارتباط معنیدار آماری مشاهده نشد (05/0<p). ارتباط بین سلامت روان با وضعیت اقتصادی معنیدار بود (05/0>p). نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه و نظر به عدم ارتباط سلامت روان و موفقیت تحصیلی، انجام تحقیقات بیشتر در خصوص شناخت سایر ابعاد سلامت و عوامل مؤثر در وضعیت تحصیل ضروری است. کلید واژهها: سلامت روان؛ دانشجو؛ موفقیت تحصیلی.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |