Mousavi Chalak A, Yaminfirooz M, Riahi A. Quantitative and Qualitative Evaluation of Islamic Republic of Iran’s Scientific Productions Indexed in Scopus in the Field of Nursing during 2000-2016
. Qom Univ Med Sci J 2018; 12 (4) :61-71
URL:
http://journal.muq.ac.ir/article-1-1691-fa.html
موسوی چلک افشین، یمین فیروز موسی، ریاحی عارف. ارزیابی کمّی و کیفی تولیدات علمی نمایهشده جمهوری اسلامی ایران در اسکوپوس، حوزه پرستاری طی سالهای 1395-1379. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1397; 12 (4) :61-71
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1691-fa.html
1- گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- گروه آموزش عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
3- اداره کل کتابخانههای عمومی استان مازندران، ساری، ایران. ، ariahi1986@gmail.com
متن کامل [PDF 1062 kb]
(1452 دریافت)
|
چکیده (HTML) (5437 مشاهده)
متن کامل: (1663 مشاهده)
مقدمه
یکی از مهمترین زمینههای پیشرفت و ارتقای کشورها، توجه به تحقیقات علمی، فنآورانه و پژوهش است (1،2). تحقیق و پژوهش؛ بستر اصلی توسعه، سازندگی و استقلال کشورها محسوب شده و سرمایهگذاری و توجه در این بخش، از عناصر مهم رشد و توسعه اقتصادی - اجتماعی، بهداشت و علمی کشورها میباشد (3). یکی از عناصر برجسته تحقیق، پژوهش، توسعه و پیشرفت جوامع در دهههای اخیر؛ تولیدات علمی در قالب مقالات و منابع اطلاعاتی در پایگاههای اطلاعات علمی است (4). تولیدات علمی از مهمترین شاخصهای سنجش توسعه و پیشرفت کشورها بوده و این تولیدات، نقش ویژه و تعیینکنندهای در پیشرفت جوامع علمی و اطلاعاتی دارند (5). در واقع، باید اشاره کرد تعیین جایگاه و نقش هر کشور در تولیدات علمی در حوزههای موضوعی مختلف، نشاندهنده میزان توانمندی و عملکرد آن کشور در جهت ارتقا و کمک به بهبود آن موضوع است.
حوزه پزشکی و در رأس آن پرستاری، از این قاعده مستثنی نبوده و از آنجاییکه این بخش با نظام سلامت، بهداشت، پیشگیری، مراقبت و درمان افراد و آحاد جامعه سروکار دارد، از اهمیت دوچندانی برخوردار است. پرستاری یکی از مهمترین و کلیدیترین عناصر گروههای بهداشت و سلامت در جامعه محسوب شده که در سایه نقشهای مرتبط با ارائه خدمات سلامتی نظیر نقشهای آموزشی، پژوهشی، ارتباطی، مشاورهای، حمایتی، مدیریتی و مراقبتی؛ اهمیت جایگاه این حوزه در تیم سلامت دوچندان شده است (6). امروزه، پذیرش این اصل که پرستاران برای ارائه مراقبتهای پرستاری برپایه روشهای سنتی عمل کنند، دیگر قابلقبول نبوده و نیاز است تا پرستاران، متخصصان و پژوهشگران این حوزه، با آخرین یافتهها و دستاوردها تحقیقات علمی آشنا شده تا بتوانند با استفاده از تحقیقات و پژوهشهای علمی حوزه خود، وظایف حرفهای و مراقبتیشان را به شایستگی انجام دهند. متخصصان و پژوهشگران حوزه پرستاری میتوانند با بهرهگیری از یافتهها، نتایج تولیدات و آثار علمی منتشرشده در پایگاههای اطلاعاتی معتبر و در قالب مقالات علمی در راستای ارتقای سطح کمّی و کیفی آگاهی و دانش خود از آن بهرهمند و با انتقال و آموزش یافتههای جدید به پرستاران و مراقبان سلامت، آنان را در انجام فعالیتهای بالینی مطلوب و مثمرهثمر یاری بخشند. در حوزههای مختلف دانش بشری، انتشار نتایج و یافتههای مطالعات، همچنین پژوهشهای دانشمندان و متخصصان به بهترین شیوه و در کمترین زمان، از مهمترین مواردی است که میتواند به ارتقای سطح دانش آن حوزه کمک کند (7). در حوزه پرستاری نیز انتشار چنین نتایجی، علاوه بر ارتقای سطح دانش و آگاهی متخصصان میتواند زمینه را برای ارتقای سطح سلامت جامعه فراهم آورد. بهعلاوه، پژوهش و تولید علم، حرفه پرستاری را در پیشبینی و روبهروشدن با چالشهای جدید توانمند ساخته و با استفاده از مطالعات و پژوهشهای این حوزه، دانش حاصل در محیط بالینی به کار گرفته میشود که این خود موجب بهبود کیفیت خدمات در این بخش خواهد شد. ازاینرو مقالات علمی شرایط را برای انتشار اکتشافات، یافتههای نوین علمی افراد و دانشمندان فراهم میآورد و با توجه به روزآمد بودن، دسترسی آسان و سریع به این منابع، در مقایسه با سایر منابع اطلاعاتی، از اهمیت بیشتری برخوردارند (10-8). یکی از جنبههای اساسی بررسی و تجزیه و تحلیل مقالات علمی، پژوهش براساس رویکرد علمسنجی است. مطالعات علمسنجی بهعنوان ابزاری مناسب و مؤثر برای درک بهتر فرآیند تحقیقات، پژوهش علمی، همچنین تجزیه و تحلیل برونداد و تولیدات علمی میتواند به توسعه علمی حوزههای مختلف موضوعی کمک شایانی کند (11). ارزیابی و بررسی تولیدات علمی میتواند به محققان کمک کند تا با شکافهای علمی موجود آشنا شوند، افراد معتبر در این حوزه را شناسایی و موضوعات پژوهشی خود را نیز با دید بازتر و وسیعتری مورد بررسی قرار دهند (12). با توجه به مطالب ذکرشده و از آنجاییکه تا به حال پژوهشی در رابطه با برونداد علمی پژوهشگران و متخصصان حوزه پرستاری کشور صورت نگرفته است، مطالعه حاضر با هدف بررسی تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران در حوزه پرستاری در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس انجام شد.
روش بررسی
مطالعه حاضر به روش پیمایشی توصیفی و با رویکرد علمسنجی صورت گرفت. در این مطالعه تمامی مدارک و مقالات علمی جمهوری اسلامی ایران نمایهشده در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس، طی سالهای 1395-1379 بررسی گردید. برای جمعآوری اطلاعات با مراجعه به پایگاه اسکوپوس به نشانی www.Scopus.com و با مراجعه به قسمت جستجوی پیشرفته، نام ایران (IRAN) در بخش "Affiliation country" وارد و تمامی مدارک و مقالات ایرانی نمایهشده در این پایگاه بازیابی شد. در بخش دوم جستجو و برای گردآوری اطلاعات مربوط به مدارک و مقالات حوزه پرستاری، در بخش "Subject Area"، حوزه موضوعی پرستاری (Nursing)، انتخاب و با محدود کردن سال "2000-2016" جستجوی نهایی صورت گرفت و تمامی مدارک و مقالات ایرانی منتشرشده در حوزه موضوعی مربوطه طی سالهای مورد بررسی، بازیابی شد.
بهعلاوه، برای شناسایی حوزههای موضوعی پرتولید، پژوهشگران، مجلات هسته، دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی تولیدکننده مدارک علمی پرستاری کشور، جستجویی در دادههای بازیابیشده صورت گرفت و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از راهبردها و تکنیکهای علمسنجی استخراجگردید. برای تعیین وضعیت تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران در هریک از بخشهای حوزه پرستاری و جهت بررسی وضعیت مجلات منتشرکننده مقالات حوزه پرستاری جمهوری اسلامی ایران، با مراجعه با پایگاه http://www.scimagojr.com، اطلاعات مورد نیاز بازیابی شد. همچنین با مراجعه به وبسایت مجلات، اطلاعات مربوط و مورد نیاز؛ از قبیل ضریب تأثیر، شاخص H و SJR مجلات به دست آمد.
برای تجزیه و تحلیل دادهها، ترسیم حوزههای موضوعی و شبکههای همکاری علمی، از نرمافزارهای SPSS، VOSviewer 1.5.4 و NetDraw 2.138 استفاده شد.
یافتهها
2652 مقاله و مدرک علمی توسط پژوهشگران ایرانی در حوزه پرستاری تألیف و منتشر شده بود. روند تولیدات علمی حوزه پرستاری جمهوری اسلامی ایران در پایگاه اسکوپوس، طی سالهای 1395-1379 در نمودار قابلمشاهده است.