دوره 12، شماره 2 - ( اردیبهشت 1397 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 73-62 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hajisadeghi S, Kashani Z. Survey of Patients Satisfaction in the Faculty of Dentistry, Qom University of Medical Sciences in 2016-2017. Qom Univ Med Sci J 2018; 12 (2) :62-73
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1892-fa.html
حاجی صادقی سمیرا، کاشانی زهرا. بررسی میزان رضایتمندی بیماران مراجعه‌کننده به دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، سال تحصیلی 1396-1395. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1397; 12 (2) :62-73

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1892-fa.html


1- گروه بیماری‌های دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
2- دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران ، kashani.dds@yahoo.com
چکیده:   (6218 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: ارزیابی میزان رضایت بیمار شاخص مناسبی برای بررسی کیفیت درمان بوده و سبب افزایش جذب بیمار و بهبود روند آموزش عملی دانشجویان می شود. هدف از این پژوهش، تعیین میزان رضایتمندی بیماران از خدمات ارائه شده در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 96-1395 بود.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی_تحلیلی به صورت مقطعی می باشد که بر روی 400 بیمار مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی قم انجام گرفت. پرسشنامه ای شامل اطلاعات دموگرافیک و رضایتمندی بیمار در چهار حیطه توسط بیماران تکمیل شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری ANOVA ، T-test، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن آنالیز گردید. نمره رضایتمندی کل در محدوده 100-80 به عنوان رضایتمندی مطلوب، در بازه 80-60 به عنوان رضایتمندی نسبتاً مطلوب و نمرات کمتر از 60 به عنوان عدم رضایت بیماران تلقی گردید.
یافته ها: میانگین نمره رضایت کلی بیماران از خدمات ارائه شده در دانشکده دندانپزشکی قم  79/8 ±  68/74 از سقف 100 بود. بالاترین میزان رضایت در حیطه ها از برخورد محترمانه دانشجویان با بیماران (6/0 ± 3/4)، رعایت بهداشت و کنترل عفونت توسط دانشجویان و اساتید (7/0 ± 3/4)، وضعیت بهداشت و پاکیزگی و آراستگی محیط بخش ها (8/0 ± 1/4) و عدم معطلی برای پرداخت هزینه درمان (0/1 ± 0/4) بود. رتبه اول رضایتمندی، از آن بخش ترمیمی و زیبایی (3/0 ± 9/3) بود. رضایت از امکانات رفاهی دانشکده، نحوه لباس پوشیدن و آرایش دانشجویان دختر، مدت انتظار برای ورود به بخش ها و مدت زمان صرف شده جهت حضور استاد برای راهنمایی دانشجو در حد نامطلوب برآورد گردید.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه میزان رضایتمندی بیماران از خدمات دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم درحد نسبتاً مطلوب  قرار دارد.
متن کامل [PDF 548 kb]   (1816 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2991 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: دندانپزشکی
دریافت: 1396/8/8 | پذیرش: 1396/11/5 | انتشار: 1397/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb