جلد 7 - ویژه نامه آموزشی                   جلد 7 - ویژه نامه آموزشی صفحات 30-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری
2- دانشگاه علوم پزشکی قم ، alipour8@gmail.com
3- دانشگاه قم
چکیده:   (8211 مشاهده)

زمینه و هدف: به دلیل چالش‌های اجتماعی که اطلاعات را به کالایی با ارزش تبدیل کرده است، و نیاز فارغ‌التحصیلان برای اینکه به یادگیرندگان مادام‌العمر تبدیل شوند، کسب سواد اطلاعاتی؛ مهارتی پایه برای یادگیری مؤثر در آموزش عالی است. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم طی سالهای 90-1389 انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، 120 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم توسط پرسشنامه مشخصات سواد اطلاعاتی Das (پرسشنامه استاندارد طراحی‌شده جهت سنجش سواد اطلاعاتی واقعی و پایه توسط داورپناه، سیامک) مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی، اف و تعقیبی LSD در سطح معنی‌داری 05/0>p تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: در این مطالعه، میانگین نمره سواد اطلاعاتی کسب‌شده پاسخگویان برای کل پرسشنامه 25/10±84/31 بود. میانگین نمره سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشکده‌های مختلف به ترتیب: دانشجویان دانشکده پیراپزشکی (97/9±70/32)، دانشکده بهداشت (53/9±73/28)، دانشکده پرستاری و مامایی (50/10±52/32) و دانشجویان دانشکده پزشکی (60/10±61/36) برآورد شد. همچنین بین سواد اطلاعاتی با متغیرهای جنسیت، بومی بودن یا نبودن، میزان تحصیلات والدین و میزان تولیدات علمی دانشجویان، تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (05/0<p). نتیجه‌گیری: طبق نتایج این تحقیق، سواد اطلاعاتی اکثر دانشجویان در سطح نامطلوبی قرار دارد، که با توجه به یافته‌های مذکور، بین سطح سواد اطلاعاتی با متغیرهای مورد بررسی نیز هیچ نوع ارتباط آماری معنی‌داری مشاهده نشد. کلید واژه‌ها : سواد اطلاعاتی؛ دانشجویان؛ قم، ایران.

متن کامل [PDF 161 kb]   (1862 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1394/11/24 | پذیرش: 1394/11/28 | انتشار: 1394/11/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.