[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 12 - ( اسفند 1394 1394 ) ::
جلد 9 شماره 12 صفحات 49-41 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر ارزشیابی بالینی به دو روش پورتفولیوی الکترونیک و متداول بر میزان رضایتمندی دانشجویان
سلیمان احمدی1، حمید آسایش2، محمد آقاعلی2، روح‌الله صفائی‌پور*3
1- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
2- دانشگاه علوم پزشکی قم
3- دانشگاه علوم پزشکی قم ، r.safaei58@yahoo.com
چکیده:   (6682 مشاهده)

زمینه و هدف: ارزشیابی آموزش بالینی در رشته‌های گروه علوم پزشکی به دلیل نقش مهم آن در تربیت نیروهای متخصص حرفه‌ای، از حساسیت ویژه و بالایی برخوردار است و عمدتاً از روش‌های مختلفی جهت سنجش عملکرد و صلاحیت بالینی دانشجویان در این عرصه استفاده می‌شود. این مطالعه با هدف مقایسه رضایتمندی دانشجویان اتاق عمل از دو روش پورتفولیوی الکترونیک و ارزشیابی متداول انجام گرفت.

روش بررسی در این مطالعه نیمه‌تجربی، ارزشیابی بالینی 21 دانشجوی کارشناس اتاق عمل در ترم ششم با روش متداول و در ترم هفتم، با استفاده از پورتفولیوی الکترونیک انجام شد. بعد از اجرای کارآموزی بالینی مشابه، رضایتمندی از دو روش ارزشیابی، با استفاده از پرسشنامه سنجیده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تی زوجی تحلیل شدند. سطح معنی‌داری، کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.

  • یافته ها: نمره کل رضایت از روش ارزشیابی پورتفولیوی الکترونیک (6±5/11) بیشتر از ارزشیابی معمول (1/4±6/6) بود که این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار بود (64/2=t) (01/0=p). میزان رضایت در ابعاد منصفانه‌بودن ارزشیابی، مشابهت موضوعات موجود با تجربیات بالینی، ایجاد علاقه و انگیزه یادگیری، تسلط مربی در اجرای روش ارزشیابی، دریافت بازخورد از مربی، ایجاد انگیزه برای استفاده از کتاب‌ها و سایر منابع علمی، توجه به ابعاد مختلف ارزشیابی و کمک به یافتن موارد نقص و جبران آن طی کارآموزی در روش ارزشیابی به روش پورتفولیوی الکترونیک بیشتر از روش ارزشیابی معمول گزارش شد که این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار بود (05/0>p).
  • نتیجه گیری: به‌کارگیری روش پورتفولیوی الکترونیک سبب افزایش میزان رضایت دانشجویان از نحوه ارزشیابی کارآموزی بالینی می‌شود و می‌تواند در رفع نواقص ارزشیابی به روش معمول مؤثر باشد.
واژه‌های کلیدی: پورتفولیو، مطالعات ارزشیابی، دانشجویان پزشکی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 751 kb]   (2732 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1394/11/29 | پذیرش: 1394/11/29 | انتشار: 1394/11/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmady S, Asayesh H, Aghaali M, Safaeipour R. A Comparison of the Effect of Clinical Evaluation by Two Methods of Electronic Portfolio and Conventional on the Level of Students’ Satisfaction. Qom Univ Med Sci J 2016; 9 (12) :41-49
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-276-fa.html

احمدی سلیمان، آسایش حمید، آقاعلی محمد، صفائی‌پور روح‌الله. مقایسه تأثیر ارزشیابی بالینی به دو روش پورتفولیوی الکترونیک و متداول بر میزان رضایتمندی دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم 1394; 9 (12) :49-41

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-276-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 12 - ( اسفند 1394 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم Qom University of Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4538