دوره 14، شماره 3 - ( خرداد 1399 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، 9160207s@gmail.com
2- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده:   (4307 مشاهده)
چکیده
یکی از اختلالاتی که در بیشتر جوامع وجود دارد، اختلال نقص توجه و بیش­فعالی است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر توان‌بخشی نوروسایکولوژی بر عملکرد حافظه بینایی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلابه نقص توجه و بیش‌فعالی است.
روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع نیمه‌تجربی است که با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون همراه با گروه گواه انجام شد. بدین منظور 40 دانش­آموز از مدارس شهر اهواز انتخاب شدند که نمرات بالاتری در ابعاد اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی داشتند و به‌عنوان نمونه در این تحقیق شرکت کردند. در مرحله پیش­آزمون از تمام شرکت­کنندگان آزمون حافظه بینایی گرفته شد. همچنین از تمام والدین خواسته شد پرسش‌نامه سازگاری اجتماعی را تکمیل کنند. سپس شرکت­کنندگان به‌صورت تصادفی در دو گروه 20 نفره تجربی و کنترل قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه 45 دقیقه­ای تحت مداخله توان‌بخشی نوروسایکولوژی قرار گرفت. پس از اتمام فرایند مداخله از گروه تجربی پس­آزمون گرفته شد. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس ارزیابی و سطح معناداری 05/0>P در نظر گرفته شد.
یافته ها: نتایج نشان داد اثر مداخله توان‌بخشی نوروسایکولوژی بر متغیر حافظه بینایی (022/0=P، 74/5=f) و سازگاری اجتماعی (0001/0=P، 62/57=f) معنادار است.
نتیجه­ گیری: در نتیجه­گیری کلی می­توان گفت که یک دوره مداخله توان‌بخشی نوروسایکولوژی با استفاده از برنامه Sound Smart بر متغیر حافظه بینایی و سازگاری اجتماعی در کودکان دارای نقص توجه و بیش‌فعالی تأثیرگذار بوده است.
متن کامل [PDF 283 kb]   (1183 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1993 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1399/1/2 | پذیرش: 1399/3/24 | انتشار: 1399/4/10

فهرست منابع
1. 1. Mohr-Jensen C, Steen-Jensen T, Bang-Schnack M, Thingvad H. What do primary and secondary school teachers know about ADHD in children? Findings from a systematic review and a representative, nationwide sample of Danish teachers. J Atten Disord 2019;23(3):206-19. PMID: 26297913 [DOI:10.1177/1087054715599206]
2. Wofford JR, Ohrt JH. An integrated approach to counseling children diagnosed with ADHD, ODD, and chronic stressors. Fam J 2018;26(1):105-9. Link [DOI:10.1177/1066480718756594]
3. Navab M, Dehghani A, Karbasi A. The effectiveness of compassion-based therapy on post traumatic growth in mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorder. Quart J Child Mental Health 2019;6(1):239-50. [Full Text in Persian] Link [DOI:10.29252/jcmh.6.1.20]
4. Neudecker C, Mewes N, Reimers AK, Woll A. Exercise interventions in children and adolescents with ADHD: a systematic review. J Attent Disord 2019;23(4):307-24. PMID: 25964449 [DOI:10.1177/1087054715584053]
5. Fiasse C, Nader-Grosbois N. Perceived social acceptance, theory of mind and social adjustment in children with intellectual disabilities. Res Dev Disabil 2012;33(6):1871-80. PMID: 22705455 [DOI:10.1016/j.ridd.2012.05.017]
6. Tseng WL, Kawabata Y, Gau SS. Social adjustment among Taiwanese children with symptoms of ADHD, ODD, and ADHD comorbid with ODD. Child Psychiatry Hum Dev 2011;42(2):134-51. PMID: 20886286 [DOI:10.1007/s10578-010-0204-3]
7. Aivazy S, Yazdbakhsh K, Moradi A. The effectiveness of cognitive rehabilitation on memory improvement in children with attention deficit/hyperactivity disorder. Neuropsychology 2019;5(1):121-34. [Full Text in Persian] Link
8. Brady TF, Konkle T, Alvarez GA. A review of visual memory capacity: beyond individual items and toward structured representations. J Vis 2011;11(5):4. PMID: 21617025 [DOI:10.1167/11.5.4]
9. Eng HY, Chen D, Jiang Y. Visual working memory for simple and complex visual stimuli. Psychon Bull Rev 2005;12(6):1127-33. PMID: 16615339 [DOI:10.3758/BF03206454]
10. Gómez-Gastiasoro A, Peña J, Ibarretxe-Bilbao N, Lucas-Jiménez O, Díez-Cirarda M, Rilo O, et al. A neuropsychological rehabilitation program for cognitive impairment in psychiatric and neurological conditions: a review that supports its efficacy. Behav Neurol 2019;2019:4647134. PMID: 31772682 [DOI:10.1155/2019/4647134]
11. Owen AM, Hampshire A, Grahn JA, Stenton R, Dajani S, Burns AS, et al. Putting brain training to the test. Nature 2010;465(7299):775-8. PMID: 20407435 [DOI:10.1038/nature09042]
12. Thorell LB, Lindqvist S, Bergman Nutley S, Bohlin G, Klingberg T. Training and transfer effects of executive functions in preschool children. Dev Sci 2009;12(1):106-13. PMID: 19120418 [DOI:10.1111/j.1467-7687.2008.00745.x]
13. Avila R, Bottino CM, Carvalho IA, Santos CB, Seral C, Miotto EC. Neuropsychological rehabilitation of memory deficits and activities of daily living in patients with Alzheimer's disease: a pilot study. Braz J Med Biol Res 2004;37(11):1721-9. PMID: 15517089 [DOI:10.1590/S0100-879X2004001100018]
14. Movahedi Y, Bayrami M. The effect of neuropsychological rehabilitation on the improvement of cognitive function (Attention) in Children with attention deficit hyperactivity disorder. Soc Cogn 2018;6(2):9-20. [Full Text in Persian] Link
15. Shany-Ur T, Bloch A, Salomon-Shushan T, Bar-Lev N, Sharoni L, Hoofien D. Efficacy of postacute neuropsychological rehabilitation for patients with acquired brain injuries is maintained in the long-term. J Int Neuropsychol Soc 2020;26(1):130-41. PMID: 31983377 [DOI:10.1017/S1355617719001024]
16. Shahaeian A, Shahim S, Bashash L, Yousefi F. Standardization, factor analysis, and reliability of the parent's short version of Conners rating scale for 6-11 year old children in Shiraz. J Psychol Stud 2007;3(3):97-120. Link
17. Afrooz GA, Hasanzade S, Hashemizade V, Ghasemzade S. The investigation and comparison of visual memory in hearing girl students and hearing impaired at 11 to 18 years in Tehran. Appl Psychol Res Quart 2014;4(4):109-21. [Full Text in Persian] Link
18. Moradimokhles H, HoushmandiShoja M, Salehi V. Improving the social adjustment of children with attention-deficit/hyperactivity disorder by expanding the zone of proximal development in the context of creative drama. J Excep Children 2018;18(1):73-84. Link
19. Kesler SR, Lacayo NJ, Jo B. A pilot study of an online cognitive rehabilitation program for executive function skills in children with cancer-related brain injury. Brain Inj 2011;25(1):101-12. PMID: 21142826 [DOI:10.3109/02699052.2010.536194]
20. Soleymani M, Dehghan K, Dadashi S, Hosseinpour MR. Investigation the effectiveness of combination neuropsychological rehabilitation on cognitive and behavioral function of children with ADHD. J Urmia Univ Med Sci 2016;27(9):773-81. [Full Text in Persian] Link
21. Xerri C, Merzenich MM, Peterson BE, Jenkins W. Plasticity of primary somatosensory cortex paralleling sensorimotor skill recovery from stroke in adult monkeys. J Neurophysiol 1998;79(4):2119-48. PMID: 9535973 [DOI:10.1152/jn.1998.79.4.2119]
22. Bayrami M, Nazari MA, Hashemi T, Movahedi Y. The effectiveness of neuropsychological rehabilitation treatment on the continuous attention function of students with dyscalculia. Community Health J 2017;10(3):45-52. Link

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.