دوره 14، شماره 6 - ( شهریور 1399 )                   جلد 14 شماره 6 صفحات 59-50 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
2- استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران. ، zareireza955@gmail.com
3- استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
چکیده:   (3050 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتقای سطح بالندگی دانشجویان از مهم‌ترین اهداف نظام آموزش عالی است. با توجه به اهمیت ایجاد و تقویت زمینههای توسعه در دانشجویان حوزه علوم پزشکی و تأثیر آن در ارتقای نظام سلامت جامعه، مطالعه حاضر با هدف تبیین نگرش‌ اساتید در اجرای منتورینگ دانشجویی در حوزه آموزش علوم پزشکی انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه‌ای کیفی است که داده‌های آن در سال تحصیلی 99-1398 از طریق انجام مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با اساتید هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گردآوری شد و تا رسیدن پاسخ‌ها به حد اشباع ادامه یافت. بر همین اساس ابتدا 16 نفر از اساتید طبق روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه‌‌ها به‌صورت چهره‌به‌چهره و با زمان تقریبی یک ساعت در اتاق کار اساتید انجام شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها طبق شیوه تحلیل مضمون، گام‌به‌گام و طی شش مرحله انجام پذیرفت.
یافته‌ها: شرکتکنندگان شامل16 نفر (9 زن و 7 مرد) با رتبه علمی 2 نفر استاد،12 نفر استادیار و2 نفر مربی بودند. ضمن این مطالعه، 25 مضمون پایه استخراج شد و بر اساس هم‌پوشانی محتوایی، 6 مضمون سازمان‌دهنده از آن‌ها به‌دست آمد که در مرحله بعد، تحت 3 مضمون فراگیر شامل توانمندسازی فردی، توانمندسازی تخصصی و توانمندسازی اجتماعی تقسیم‌بندی شدند.
نتیجه‌گیری: طبق نتایج پژوهش حاضر، پیامدهای پیاده‌سازی منتورینگ دانشجویی در حوزه آموزش علوم پزشکی در ابعاد متعددی بروز داشته است و تأثیرات قابل‌تأملی در ایجاد بالندگی دانشجویان و به‌تبع آن ارتقای نظام سلامت کشور دارد. نتایج پژوهش نشان داد طبق نگرش اساتید، مؤلفه‌های توانمندسازی فردی، توانمندسازی تخصصی و توانمندسازی اجتماعی در صورت اجرای صحیح منتورینگ قابل دستیابی هستند و به‌ویژه در حوزه علوم پزشکی اهمیت دارند که به‌واسطه ماهیت خاص این عرصه، مواجهه مستقیمی با جان و سلامت آحاد انسانی دارد. این مطالعه میتواند زمینه‌ای برای مطالعات بیشتر‌ مرتبط با منتورینگ در نظام آموزش عالی باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، بالندگی، منتورینگ، نگرش.
متن کامل [PDF 966 kb]   (916 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (891 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1399/4/23 | پذیرش: 1399/6/19 | انتشار: 1399/6/10

فهرست منابع
1. Amirianzadeh M, Jafari P, Ghoorchian N. The role of student associations in the leadership development of male and female students. Quart J Educ Leadership Administ 2012;5(1):25-46. (In Persian) Link
2. Maghbouli N, Pourhassan S. What do the first year medical students ask their mentors: the report of a 4-year study. J Med Educ Dev 2019;13(4):304-15. (In Persian) Link
3. Reza Soltani P, Ghanbari Khanghah A, Moridi M. Comparison of health related quality of life in dormitory and non-dormitory students. J Holist Nurs Midwifery 2014;24(4):38-45. (In Persian) Link
4. Shoja Nuri F, Shokri F. Identification and classification of the problems and harms of the non-local female college students (qualityresearch). Cultural Eng 2013;8(77):145-68. (In Persian) Link
5. Zaer L, Ghaed Mohammadi MJ. A survey on the socio-academic problems of female students (18-29 years of age) residing in the dormitory of the islamic azad (open) university in district 12 from their own points of view. Soc Res 2013;6(18):180-208. (In Persian) Link
6. Kaveh MH, Kojoori J, Rezaee R, Amini M, Bazrafcan L, Dehghani MR, et al. Behavioral and social sciences in medical education. Shiraz: Nameye Parsi Publication; 2017. (In Persian) Link
7. Cook M. Mentoring new faculty at a Christian University in the Northeast: developing a framework for programming. Rhode Island: Johnson & Wales University Providence Campus; 2011. Link
8. Nimmons D, Giny S, Rosenthal J. Medical student mentoring programs: current insights. Adv Med Educ Pract 2019;10:113-23. PMID: 30881173 [DOI:10.2147/AMEP.S154974]
9. Sorkhabi SY, Romero DA, Yan GK, Gu MD, Moran J, Morgenroth M, et al. The impact of land use constraints in multi-objective energy-noise wind farm layout optimization. Renewable Energy 2016;85:359-70. Link [DOI:10.1016/j.renene.2015.06.026]
10. Chung CE, Kowalski S. Job stress, mentoring, psychological empowerment, and job satisfaction among nursing faculty. J Nurs Educ 2012;51(7):381-8. PMID: 22588567 [DOI:10.3928/01484834-20120509-03]
11. Zarrabi M, Imanieh M, Zarrabi K, Masjedi M, Kojuri J, Amini M, et al. Designing and organizing mentoring at shiraz medical school and reinforcing deep knowledge- based education using mentoring. Teb va Tazkieh 2017;26(3):228-36. (In Persian) Link
12. Pourhassan S. Clinical mentoring programs for medical students, practical points in design, implementation and evaluation. J Med Educ Dev 2018;13(3):238-251. (In Persian) Link
13. Mokhtari H. Historical review of qualitative research in knowledge and information science. J Natl Stud Librarianship Inform Organ 2016;27(3):127-46. (In Persian) Link
14. Abedi JH, Taslimi M, Faghihi A, Shekhzadeh M. Thematic analysis and thematic networks: a simple and efficient method for exploring patterns embedded in qualitative data municipalities. Sterategic Manag Thought 2012;5(2):151-98. (In Persian) Link
15. Ebrahimi SA, Eynali M. Developing a framework to explain the public policies capture using thematic analysis and interpretive structural modeling (ISM). J Public Administ 2019;11(39):403-30. (In Persian) Link
16. Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualit Res Psychol 2006;3(2):77-101. Link [DOI:10.1191/1478088706qp063oa]
17. Abbaszadeh M. Validity and reliability in qualitative researches. J Appl Sociol 2012;23(1):19-34. (In Persian) Link
18. Zarshenas L, Sharif F, Molazem Z, Kayer M, Ebadi A, Zare N. Professional belonging in nursing students: a qualitative research. Sadra Med Sci J 2018;6(1):45-55. (In Persian) Link
19. Hamilton LK, Boman J, Rubin H, Sahota BK. Examining the impact of a university mentorship program on student outcomes. Int J Mentoring Coach Educ 2019;8(1):19-36. Link [DOI:10.1108/IJMCE-02-2018-0013]
20. Frei E, Stamm M, Buddeberg-Fischer B. Mentoring programs for medical students-a review of the PubMed literature 2000-2008. BMC Med Educ 2010;10:32. PMID: 20433727 [DOI:10.1186/1472-6920-10-32]
21. 21.Geraci SA, Thigpen SC. A review of mentoring in academic medicine. Am J Med Sci 2017;353(2):151-7.‌ PMID: 28183416 [DOI:10.1016/j.amjms.2016.12.002]
22. Gazaway SB, Anderson L, Schumacher A, Alichnie C. Effect of mentoring on professional values in model C clinical nurse leader graduates. J Nurs Manag 2018;26(8):1044-50.‌ PMID: 29676035 [DOI:10.1111/jonm.12633]
23. Sharifi K, Mirbagher N, Aghajani M. Mentorship method in clinical education of nursing students: a systematic review. Dev Strategies Med Educ 2019;6(2):39-49. (In Persian) Link [DOI:10.29252/dsme.6.2.39]
24. Prendergast HM, Heinert SW, Erickson TB, Thompson TM, Vanden Hoek TL. Evaluation of an enhanced peer mentoring program on scholarly productivity and promotion in academic emergency medicine: a five-year review. J Natl Med Assoc 2019;111(6):600-5. PMID: 31351685 [DOI:10.1016/j.jnma.2019.07.001]
25. Kunselman J, Hensley C, Tewksbury R. Mentoring in academe: models for facilitating academic development. J Crim Justice Educ 2003;14(1):17-35.‌ Link [DOI:10.1080/10511250300085631]
26. Wright-Harp W, Cole PA. A mentoring model for enhancing success in graduate education. Contempor Issues Communicat Sci Disord 2008;35:4-16.‌ Link [DOI:10.1044/cicsd_35_S_4]
27. Goerisch D, Basiliere J, Rosener A, McKee K, Hunt J, Parker TM. Mentoring with: reimagining mentoring across the university. Gender Place Culture 2019;26(12):1740-58. Link [DOI:10.1080/0966369X.2019.1668752]
28. Sng JH, Pei Y, Toh YP, Peh TY, Neo SH, Krishna LK. Mentoring relationships between senior physicians and junior doctors and/or medical students: a thematic review. Med Teach 2017;39(8):866-75. PMID: 28562193 [DOI:10.1080/0142159X.2017.1332360]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.