ارتباط انگیزه و فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم
|
فاطمه شریفیفرد1، حمید آسایش*1، کیان نوروزی2، محمدعلی حسینی2، زهرا طاهری خرامه1 |
1- دانشگاه علوم پزشکی قم 2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی |
|
چکیده: (9422 مشاهده) |
زمینه و هدف: فرسودگی تحصیلی، سبب عملکرد ضعیف در دانشجویان میشود. از سوی دیگر، انگیزه با عملکرد تحصیلی فراگیران ارتباط مستقیم دارد. در این مطالعه ارتباط انگیزه و فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی گردید.
روش بررسی: این مطالعه به روش مقطعی بر روی دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در نیمسال دوم سال تحصیلی 1393-1392 انجام شد. تعداد 264 دانشجو از بین دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل برگه اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی و مقیاس انگیزه تحصیلی بود. اطلاعات با استفاده از رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنیداری، 05/0 p<در نظر گرفته شد.
یافتهها: میانگین نمرات فرسودگی تحصیلی دانشجویان، 84/15±52/28 برآورد شد. بین تمامیخردهمقیاسهای انگیزه تحصیلی با فرسودگی تحصیلی، رابطه معنیداری وجود داشت. همچنین تنها ارتباط بین خردهمقیاس بیانگیزگی (26/1-08/1CI=، 17/1OR=)، انگیزه درونی (95/0-88/0CI=، 92/0OR=) و فرسودگی تحصیلی، معنیدار بود.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد درصد قابلتوجهی از دانشجویان، دچار فرسودگی تحصیلی بوده ودانشجویان دارای انگیزه درونی، فرسودگی تحصیلی کمتری را تجربه میکنند. بنابراین، تقویت این ویژگی فردی در دانشجویان میتواند با کاهش فرسودگی تحصیلی در آنها همراه باشد. |
|
واژههای کلیدی: فرسودگی تحصیلی، انگیزش، دانشجویان، پرستاری، قم، ایران |
|
متن کامل [PDF 329 kb]
(3610 دریافت)
|
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
داخلی دریافت: 1394/12/1 | پذیرش: 1394/12/1 | انتشار: 1394/12/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|