مقدمه
پرخاشگری یکی از مسائل مهم دوران نوجوانی بوده و به عنوان یک مشکل جدی و رو به افزایش در میان نوجوانان و جوانان شناخته شده است (1). مشاهده جهان اطراف نشان میدهد که این مشکل رفتاری در میان انواع جانداران، طبقات اجتماعی- اقتصادی و مراحل مختلف سنی مشاهده میشود. مسائل مرتبط با خشم مانند رفتارهای مقابلهای، خصومت و پرخاشگری از علل اصلی مراجعه نوجوانان و جوانان به مراکز مشاوره و رواندرمانی است (2). روانشناسان پرخاشگری را رفتاری میدانند که به دیگران آسیب میرساند و یا به طور بالقوه میتواند آسیبرسان باشد. این آسیب رساندن به حالتهای مختلف صورت میگیرد و خشونت تنها یکی از انواع پرخاشگری محسوب میگردد (3،4). رفتار پرخاشگرانه، آخرین مرحله از عواقب انواع محرکهای تحریککننده است (به صورت زیر): 1. عامل محرک (داخلی مانند احساس بیاحترامی؛ خارجی مانند فشار دادن)، 2. احساس خشم، 3. افکار خشم (مانند تنبیه یا انتقام)، 4. رفتار خشم (کلامی یا جسمی). البته احساس و افکار خشم میتواند به طور مستقیم تبدیل به رفتار خشم شود (5). عدم مهار رفتار پرخاشگرانه علاوه بر اینکه باعث ایجاد مشکلات بین فردی، جرم، بزه و تجاوز به حقوق دیگران میشود، ممکن است درونریزی شده و باعث انواع مشکلات جسمی- روانی مانند زخم معده، سردردهای میگرنی و افسردگی گردد (6).
یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر پرخاشگری نوجوانان، تعارضات والدین و نوجوانان میباشد. تعارض حالت یا کنشی است که در معاوضه بین افکار و منافع با اشخاص گوناگون رخ میدهد. تعارض، اختلاف بین دو یا چند نفر است. علاوهبراین، تعارض به عنوان بخشی از مشکلات ارتباطی که به طور بالقوه میتواند بر روابط والدین با فرزندان و سلامت نوجوانان تأثیر منفی بگذارد، تلقی میگردد. بررسیهای مختلف نشان دادهاند که در دوران بلوغ فرزندان، تضاد بین والدین- نوجوان افزایش مییابد، تغییراتی در روابط آنها ایجاد میشود و صمیمیت و اتحاد بین آنها تا حدودی کاهش مییابد (7). کانون خانوادهای که بر اثر تعارض و جدال بین اعضای آن آشفته است، محیط امن روانی و روحی که در خانواده باید وجود داشته باشد را از اعضای آن میگیرد و باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای آنها میگردد. اگر با تعارض به وجود آمده در بین اعضای خانواده به درستی برخورد شود، به رشد رابطه کمک میکند؛ اما اگر طرفین درگیر در تعارض، نحوه برخورد با تعارض را ندانند، نهتنها مشکل موجود رفع نخواهد شد؛ بلکه به تداوم رابطه نیز آسیب میرساند (8). در تعدادی از مطالعات پیشین نشان داده شده است در خانوادههایی که تعارض نوجوان و والدین زیاد است، نوجوان پتانسیل بالایی از مشکلات رفتاری از جمله پرخاشگری و کاهش خودکنترلی را از خود نشان میدهد (14-9).
خودکنترلی به میزان مطابقت ویژگیهای رفتاری فرد با شرایط و موقعیت موجود اشاره دارد (15). مفهوم خودکنترلی به میزان انعطافپذیری یا پایداری شخص در مقابل امیال خود اشاره دارد (15). خودکنترلی برای موفقیت در بسیاری از حیطههای زندگی، اهمیت و ضرورت بسیاری داشته و یکی از مهمترین پیشبینیکنندههای سلامت میباشد (16). این احتمال وجود دارد که افراد دارای سطوح پایین خودکنترلی نسبت به افراد با سطوح بالای خودکنترلی، بیشتر در رفتارهای بزهکارانه، انحراف و پرخاشگری درگیر شوند. افراد با خودکنترلی پایین، گرایش به تکانشی بودن، بیعاطفگی، فیزیکی بودن، خطرجویی، کوتهنظری و غیر کلامی بودن دارند (17). این احتمال وجود دارد که افراد دارای سطوح پایین خودکنترلی نسبت به افراد با سطوح بالای خودکنترلی، بیشتر در رفتارهای بزهکارانه، انحراف و پرخاشگری درگیر شوند. علاوهبراین، این افراد گرایش به تکانشی بودن، بیعاطفگی، فیزیکی بودن، خطرجویی، کوتهنظری و غیر کلامی بودن دارند. نتایج مطالعاتی که به بررسی رابطه بین متغیرهای خودکنترلی و پرخاشگری پرداختهاند، نشاندهنده رابطه منفی بین این دو متغیر میباشند (20-18).
در مجموع با توجه به موارد فوق، هدف اصلی پژوهش حاضر، مدلیابی روابط ساختاری تعارض نوجوانی و والدین و پرخاشگری با نقش میانجی خودکنترلی ادراک شده در نوجوانی بود. در حقیقت، پژوهش حاضر در پی آن است تا به این سؤال پاسخ دهد که "آیا تعارض والدین و نوجوانان با میانجیگری خودکنترلی ادراک شده بر پرخاشگری نوجوانان تأثیر دارد؟".
روش بررسی
روش اجرای پژوهش حاضر، توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر قم در سال تحصیلی
99-1398 که در دامنه سنی 16 تا 18 سال قرار داشتند، تشکیل دادند. در این پژوهش با توجه به تعداد متغیرهای مشاهده شده (9 متغیر)، تخصیص ضریب 45 برای هر متغیر و با احتساب احتمال وجود پرسشنامههای ناقص، 726 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دانشآموزان به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای در سه مرحله انتخاب شدند. در مرحله اول از بین مناطق چهارگانه آموزش و پرورش قم، دو منطقه به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس از هر منطقه، پنج مدرسه و از هر مدرسه، سه کلاس به صورت تصادفی انتخاب شدند. در نهایت 726 دانشآموز پرسشنامهها را تکمیل نمودند که پس از حذف پرسشنامههایی که به صورت ناقص پاسخ داده شده بودند، 607 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفتند. 34/42 درصد از دانشآموزان شرکتکننده در پژوهش در پایه دهم، 95/32 درصد در پایه یازدهم و 71/24 درصد در پایه دوازدهم مشغول به تحصیل بودند. معیارهای ورود به پژوهش عبارت بودند از: رضایت آگاهانه برای شرکت در پژوهش، جنسیت مؤنث و تحصیل در مقطع متوسطه. عدم رضایت و همکاری از سوی دانشآموزان و وجود پرسشنامههای مخدوش و ناقص نیز به عنوان معیارهای خروج از پژوهش در نظر گرفته شدند. شایان ذکر است که ملاحظات اخلاقی از قبیل رضایت آگاهانه دانشآموزان برای تکمیل پرسشنامه، محرمانه ماندن و رازداری مشخصات و اطلاعات شخصی دانشآموزان در این مطالعه به طور کامل رعایت گردید.
ابزار پژوهش
پرسشنامه تعارضات نوجوانان و والدین
برای اندازهگیری متغیر تعارضات نوجوانان و والدین از پرسشنامه تعارض والدین و نوجوانان Morelandو همکاران (21) استفاده شد. این ابزار دارای 15 سؤال است که سه شیوه حل تعارض یعنی استدلال، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی را میسنجد. سؤالات پرسشنامه دارای پنج گزینه (بسیار کم (1) تا بسیار زیاد (2)) هستند که میزان بروز رفتار در هر پرسش را نشان میدهند. پنج سؤال اول پرسشنامه، استدلال؛ پنج سؤال دوم، پرخاشگری کلامی؛ پنج سؤال سوم، پرخاشگری فیزیکی را میسنجند (22). دامنه نمرات برای کل آزمون بین 15 تا 75 میباشد که نمره 15 نشاندهنده عدم تعارض و نمره 75 نشاندهنده بیشترین تعارض است. این مقیاس در پژوهش فاین و همکاران در ارتباط با 241 دانشجو (100 نفر مرد و 141 نفر زن) با ضریب آلفای 89/0 تا 94/0 برای خردهمقیاسهای مربوط به پدر، ضرایب آلفای 61/0 تا 94/0 برای خردهمقیاسهای مربوط به مادر و نیز آلفای کلی 96/0، از همسانی درونی عالی سؤالات برخوردار میباشد (21). این پرسشنامه در ایران توسط زابلی در مورد 46 نفر اجرا گردیده و اعتبار آن برای کل آزمون 74/0 و برای خردهمقیاسهای استدلال 58/0، پرخاشگری کلامی 65/0 و پرخاشگری فیزیکی 82/0 گزارش شده است (22). علاوهبراین، در پژوهش حاضر ضریب آلفای کرونباخ برای خردهمقیاسهای استدلال، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی به ترتیب معادل 85/0، 88/0 و 83/0 و برای کل پرسشنامه برابر با 94/0 به دست آمد که نشاندهنده اعتبار مناسب پرسشنامه میباشد. شاخصهای برازش تحلیل عاملی تأییدی در پژوهش حاضر 064/0=RMSEA (Root mean square error of approximation)، 94/0=GFI (Goodness of fit index)، 92/0=AGFI (Adjusted Goodness of Fit Index)، 98/0=CFI (Comparative Fit Index) و 96/0=NFI (Normed fit index) به دست آمد که نشان از روایی مناسب این پرسشنامه دارد.
پرسشنامه خودکنترلی ادراک شده
برای اندازهگیری خودکنترلی ادراک شده از پرسشنامه Tangney و همکاران استفاده شد (23). این پرسشنامه دارای 13 گویه است که چهار گویه، خودکنترلی اولیه (1،6،8،11) و نه گویه، خودکنترلی منعکننده (2،3،4،5،7،9،10،11،12،13) را میسنجند. این پرسشنامه بر مبنای طیف لیکرت پنج درجهای از "کاملاً مخالفم (1) تا کاملاً موافقم (5)" نمرهگذاری میشود. در پژوهش Tangney و همکاران روایی این مقیاس با ارزیابی همبستگی آن با مقیاسهای پیشرفت تحصیلی، سازگاری، روابط مثبت و مهارتهای بین فردی مورد تأیید قرار گرفته است (23). همچنین پایایی آن در ارتباط با دو نمونه آماری با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ معادل ۸۳/۰ و ۸۵/۰ به دست آمده است. در پژوهش حاضر ضریب آلفای کرونباخ برای این پرسشنامه معادل 94/0 به دست آمد که نشاندهنده اعتبار مناسب پرسشنامه میباشد. شاخصهای برازش تحلیل عاملی تأییدی در پژوهش حاضر معادل 051/0=RMSEA، 95/0=GFI، 93/0=AGFI، 99/0=CFI و 98/0=NFI به دست آمد که حاکی از روایی مناسب پرسشنامه میباشد.
پرسشنامه پرخاشگری
برای اندازهگیری پرخاشگری از پرسشنامه Buss و Perry استفاده شد (24). این پرسشنامه شامل ۲۹ گویه و چهار زیرمقیاس میباشد که عبارت هستند از: پرخاشگری بدنی شامل نه گویه (۲،۵،۸،۱۱،۱۳،۱۶،۲۲،۲۵،۲۹)، پرخاشگری کلامی شامل
پنج گویه (۴،۶،۱۴،۲۱،۲۷)، خشم شامل هفت گویه (۱،۹،۱۲،۱۸،۱۹،۲۳،۲۸) و خصومت شامل هشت گویه (۳،۷،۱۰،۱۵،۱۷،۲۰،۲۴،۲۶). سؤالات پرسشنامه بر مبنای طیف پنج درجهای ("کاملاً شبیه من است (۵)، تا حدودی شبیه من است (۴)، نه شبیه من است نه شبیه من نیست (۳)، تا حدودی شبیه من نیست (۲) و به هیچ وجه شبیه من نیست (۱)) نمرهگذاری میشوند. شایان ذکر است که دو عبارت ۹ و ۱۶ به صورت معکوس نمرهگذاری میشوند. نمره کل برای پرخاشگری از طریق مجموع نمرات زیرمقیاسها به دست میآید. نمره بیشتر نشاندهنده پرخاشگری بیشتر نوجوانان میباشد. Buss وPerry در بررسی پایایی فرم 29 گویهای پرسشنامه به روش بازآزمایی، ضریب همبستگی 80/0، 76/0، 72/0 و 72/0 را به ترتیب برای عوامل پرخاشگری بدنی، کلامی، خشم و کینهورزی (خصومت) گزارش کردهاند (24). ضریب آلفای کل نمرات نیز معادل 89/0 به دست آمد. محمدی اعتبار این پرسشنامه را در ارتباط با یک نمونه 209 نفری از دانشجویان دانشگاه شیراز به سه روش آلفای کرونباخ، بازآزمایی و تنصیف مورد تحلیل قرار داد و به ترتیب ضرایب 89/0، 78/0 و 73/0 را گزارش نمود (25). در این پژوهش ضریب آلفای کرونباخ برای خردهمقیاسهای پرخاشگری بدنی، کلامی، خشم و خصومت به ترتیب معادل 87/0، 81، 85/0 و 79/0 و برای کل پرسشنامه برابر با 96/0 به دست آمد که نشاندهنده اعتبار مناسب پرسشنامه میباشد. علاوهبراین، شاخصهای برازش تحلیل عاملی تأییدی در پژوهش حاضر 059/0=RMSEA، 94/0=GFI، 93/0=AGFI، 98/0=CFI و 97/0=NFI به دست آمد که نشان از روایی مناسب این پرسشنامه داشت.
روش تجزیه و تحلیل دادهها
به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، چولگی و کشیدگی)، ضریب همبستگی، روش معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS 23 و AMOS 24 استفاده گردید.
یافتهها
یافتههای توصیفی متغیرهای پژوهش
در جدول 1 شاخصهای توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، چولگی و کشیدگی) و ضریب همبستگی متغیرهای پژوهش ارائه شده است. همانطور که در جدول 1 ملاحظه میشود، قدر مطلق چولگی و کشیدگی تمامی متغیرها کمتر از 1 است؛ بنابراین مفروضه نرمال بودن مدلیابی علی برقرار میباشد. همانطور که در جدول 1 مشاهده میشود، ضریب همبستگی تعارضات والدین و نوجوانان با خودکنترلی ادراک شده (50/0-=r) در سطح 01/0 منفی و معنادار است. در مقابل، ضریب همبستگی تعارضات
جدول شماره 1: شاخصهای توصیفی و ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش
متغیرها |
میانگین |
انحراف استاندارد |
چولگی |
کشیدگی |
تعارضات والدین و نوجوانان |
خودکنترلی ادراک شده |
پرخاشگری نوجوانان |
تعارضات والدین و نوجوانان |
22/46 |
84/12 |
132/0 |
313/0- |
1 |
|
|
خودکنترلی ادراک شده |
88/32 |
13/10 |
349/0- |
551/0- |
**50/0- |
1 |
|
پرخاشگری نوجوانان |
79/85 |
69/23 |
185/0 |
265/0- |
**57/0 |
**44/0- |
1 |
01/0>**P