دوره 15، شماره 5 - ( مرداد 1400 )                   جلد 15 شماره 5 صفحات 351-342 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini M, Ahmari Tehran H, Ahmadi S. Exploration of the Operating Room Personnel From Components and Examples of Interprofessional Collaboration: A Phenomenological Study. Qom Univ Med Sci J 2021; 15 (5) :342-351
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3037-fa.html
امینی میترا، احمری طهران هدی، احمدی سلیمان. تبیین تجارب زیسته کارکنان اتاق عمل از مؤلفه‌ها‌ی همکاری بین‌حرفه‌ای. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1400; 15 (5) :342-351

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3037-fa.html


1- گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
2- گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، soleiman.ahmady@gmail.com
چکیده:   (1814 مشاهده)
زمینه و هدف: همکاری بین‌حرفه‌ای به عنوان یکی از اجزای مهم تأمین ایمنی بیمار شناخته شده است. با توجه به ضرورت شناخت مؤلفه‌های همکاری بین‌حرفه‌ای، برای ایجاد همکاری بین‌حرفه‌ای، پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب زیسته کارکنان اتاق عمل از مؤلفه‌های همکاری‌های بین‌حرفه‌ای انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کیفی پدیدار‌شناسی به شیوه کلایزی است.جامعه هدف شامل: دوازده نفر از کارکنان حرف مختلف شاغل در اتاق عمل بودکه به روش نمونه‌گیری هدفمند با حداکثر تنوع تا رسیدن به اغنا انتخاب شدند. سپس داده‌ها با استفاده از روش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری شد و با استفاده از شیوه گوبا و لینکن کد‌گذاری و تحلیل شدند. فرایند کدگذاری در قالب کد‌های اولیه، مفاهیم و مقوله‌ها مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: تجزیه‌و‌تحلیل‏گویه‌ها منجر به استخراج 6 درون‌مایه اصلی و 20 درون‌مایه فرعی شد که شامل این موارد است: »سازمان‌دهی« (هدف‌گذاری و منابع مشترک)، »هویت حرفه ای«‌ (تعهد ،احترام متقابل،هم‌افزایی ونقش و مسئولیت‌ها)، »ارتباطات« (همکاری‌، اعتماد، اشتراک‌گذاری اطلاعات و مدیریت تعارض »ویژگی تیم» (انعطاف‌پذیری‌، تجربه، مشارکت‌جویی و عملکرد تیمی و حرفه ای‏گری)، »رهبری و مدیریت« (رهبری در اتاق عمل‌، ساختار سلسله‌مراتب‌، جو و شرایط کاری وظرفیت‌سازی )، »هماهنگی« (برنامه‌ریزی) به دست آمد.
نتیجه‌گیری: به طور کلی، مرور مقوله‌ها و مفاهیم به‌دست آمده از این پژوهش و جمع‌بندی آن‌ها به‌خوبی می‌تواند منجر به شکل‌گیری همکاری بین‌حرفه‌ای مؤثر شود. بنابراین با آموزش همکاری بین‌حرفه‌ای کارکنان با تأکید بر این مؤلفه‌ها می‌توانیم گام‌های مؤثری در ارائه خدمات سلامت برداریم. ضرورت ایجاد می‌کند آموزش‌های بین‌حرفه‌ای در رأس برنامه‌های آینده نظام ارائه خدمات بهداشتی‌درمانی کشور قرار داده شود.
متن کامل [PDF 5311 kb]   (639 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (848 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1399/10/23 | پذیرش: 1400/5/9 | انتشار: 1400/4/10

فهرست منابع
1. Thomas EJ, Sexton JB, Helmreich RL. Discrepant attitudes about teamwork among critical care nurses and physicians. Crit Care Med. 2003; 31(3):956-9. [DOI:10.1097/01.CCM.0000056183.89175.76] [PMID] [DOI:10.1097/01.CCM.0000056183.89175.76]
2. Doyle J. Barriers and facilitators of multidisciplinary team working: A review. Paediatr Nurs. 2008; 20(2):26-9. [DOI:10.7748/paed2008.03.20.2.26.c6526] [PMID] [DOI:10.7748/paed2008.03.20.2.26.c6526]
3. Robben S, Perry M, van Nieuwenhuijzen L, van Achterberg T, Rikkert MO, Schers H, et al. Impact of interprofessional education on collaboration attitudes, skills, and behavior among primary care professionals. J Contin Educ Health Prof. 2012; 32(3):196-204. [DOI:10.1002/chp.21145] [PMID] [DOI:10.1002/chp.21145]
4. Pahlevai M, Pirayesh R, Alipour V, Bashokouh M. Exploring and prioritizing cultural factors affecting knowledge sharing in r&d center of petrochemical industry. J Inf Technol Manag. 2011; 2(5):19-36. https://journals.ut.ac.ir/article_21634.html
5. Romijn A, Teunissen PW, de Bruijne MC, Wagner C, de Groot CJM. Interprofessional collaboration among care professionals in obstetrical care: Are perceptions aligned? BMJ Qual Saf. 2018; 27(4):279-86. [DOI:10.1136/bmjqs-2016-006401] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1136/bmjqs-2016-006401]
6. Vafadar Z, Vanaki Z, Ebadi A. [Interprofessional education a response to health system challenges (Persian)]. Iran J Med Sci. 2014; 14(2):148-64. https://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2460-1&sid=1&slc_lang=en
7. Edward KL, Welch T. The extension of Colaizzi's method of phenomenological enquiry. Contemp Nurse. 2011; 39(2):163-71. [PMID] [DOI:10.5172/conu.2011.163]
8. Speziale HS, Streubert HJ, Carpenter DR. Qualitative research in nursing: Advancing the humanistic imperative. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2011. https://books.google.com/books?id=xNByh3B1Wt0C&printsec=frontcover&dq
9. Azimi Lolaty H, Ashktorab T, Bagheri Nesami M, Bagherzadeh Ladari R. [Experience of professional communication among nurses working in educational hospitals: A phenomenological study (Persian)]. J Mazandaran Univ Med Sci. 2011; 21(85):108-25. http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-842-en.html
10. Yoon S. Impact of marital satisfaction, self-esteem, attachment, job satisfaction and spiritual well-being on Korean American pastors and spouses in California [MSc. thesis]. Long Beach: California State University; 2011. https://www.proquest.com/docview/888043487/9D8A6DE4550B4056PQ/1
11. Bridges DR, Davidson RA, Odegard PS, Maki IV, Tomkowiak J. Interprofessional collaboration: Three best practice models of interprofessional education. Med Educ Online. 2011; 16(1):6035. [DOI:10.3402/meo.v16i0.6035] [PMID] [PMCID] [DOI:10.3402/meo.v16i0.6035]
12. Mirmolaei ST, Lamyian M, Simbar M, Vedadhir A, Gholipour A. [Teamwork barriers and facilitators in the maternity wards: A qualitative study (Persian)]. J Hayat. 2016; 21(4):1-29. https://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_id=1250&sid=1&slc_lang=en
13. Curran V, Hollett A, Casimiro LM, Mccarthy P, Banfield V, Hall P, et al. Development and validation of the interprofessional collaborator assessment rubric (ICAR). J Interprof Care. 2011; 25(5):339-44. [DOI:10.3109/13561820.2011.589542] [PMID] [DOI:10.3109/13561820.2011.589542]
14. Bosch B, Mansell H. Interprofessional collaboration in health care: Lessons to be learned from competitive sports. Can Pharm J (Ott). 2015; 148(4):176-9. [DOI:10.1177/1715163515588106] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1177/1715163515588106]
15. Janss R, Rispens S, Segers M, Jehn KA. What is happening under the surface? Power, conflict and the performance of medical teams. Med Educ. 2012; 46(9):838-49. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2012.04322.x] [PMID] [DOI:10.1111/j.1365-2923.2012.04322.x]
16. Jayasuriya-Illesinghe V, Guruge S, Gamage B, Espin S. Interprofessional work in operating rooms: A qualitative study from Sri Lanka. BMC Surg. 2016; 16(1):61. [DOI:10.1186/s12893-016-0177-7] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1186/s12893-016-0177-7]
17. Wauben LSGL, Dekker-van Doorn CM, van Wijngaarden JDH, Goossens RHM, Huijsman R, Klein J, et al. Discrepant perceptions of communication, teamwork and situation awareness among surgical team members. Int J Qual Health Care. 2011; 23(2):159-66. [DOI:10.1093/intqhc/mzq079] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1093/intqhc/mzq079]
18. Jasemi M, Rahmani A, Aghakhani N, Hosseini FS, Eghtedar S. [Nurses and physicians' viewpoint toward interprofessional collaboration (Persian)]. Iran J Nurs. 2013; 26(81):1-10. http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_id=1508&sid=1&slc_lang=en
19. Bodole F. Nurses' perceptions of nurse-physician collaboration in the intensive care units of a public sector hospital in Johannesburg [MSc thesis]. Johannesburg: University of the Witwatersrand; 2010. https://wiredspace.wits.ac.za/handle/10539/8838
20. Pakpour V, Hojat M, Salehi H, Rahmani A, Shahim A, Mohammadi R. [Viewpoint of nurses on inter-professional relationship between nurses and doctors (Persian)]. Hayat, J Sch Nurs Midwifery, Tehran Univ Med Sci. 2014; 20(1):74-85. http://dspace.tbzmed.ac.ir/xmlui/bitstream/handle/123456789/58701/vahidpakpour-A-10-234-3-8e3deb9.pdf?sequence=1&isAllowed=y
21. Agha RA, Fowler AJ, Sevdalis N. The role of non-technical skills in surgery. Ann Med Surg (Lond). 2015; 4(4):422-7. [DOI:10.1016/j.amsu.2015.10.006] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.amsu.2015.10.006]
22. Supper I, Catala O, Lustman M, Chemla C, Bourgueil Y, Letrilliart L. Interprofessional collaboration in primary health care: A review of facilitators and barriers perceived by involved actors. J Public Health (Oxf). 2015; 37(4):716-27. [DOI:10.1093/pubmed/fdu102] [PMID] [DOI:10.1093/pubmed/fdu102]
23. Pasyar N, Rambod M, Gholamzadeh S, Sharif F. [Correlation between nurse/manager professional collaborative behaviors and nurses' job satisfaction (Persian]. Iran J Nurs. 2018; 31(112):32-43. [DOI:10.29252/ijn.31.112.32] [DOI:10.29252/ijn.31.112.32]
24. Dumas HM. Rehabilitation considerations for children dependent on long-term mechanical ventilation. Int Sch Res Not. 2012; 2012:1-15. [DOI:10.5402/2012/756103] [DOI:10.5402/2012/756103]
25. Silén-Lipponen M, Turunen H, Tossavainen K. Collaboration in the operating room: The nurses' perspective. J Nurs Adm. 2002; 32(1):16-9. [DOI:10.1097/00005110-200201000-00006] [PMID] [DOI:10.1097/00005110-200201000-00006]
26. Bogdanovic J, Perry J, Guggenheim M, Manser T. Adaptive coordination in surgical teams: An interview study. BMC Health Serv Res. 2015; 15(1):128. [DOI:10.1186/s12913-015-0792-5] [PMID] [PMCID‌‌‌‌] [DOI:10.1186/s12913-015-0792-5]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb