دوره 16، شماره 4 - ( تیر 1401 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 352-342 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه روان پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.
2- مرکز تحقیقات سلامت روان، انستیتو روان‌پزشکی تهران، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.
3- مرکز تحقیقات سلامت روان، انستیتو روان‌پزشکی تهران، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران. ، kashaninasab.f@iums.ac.ir
4- گروه روان پزشکی، مرکز تحقیقات بهداشت روان، انیستیتو تحقیقات سلامت روانی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (709 مشاهده)
زمینه و هدف: خواب یک فرایند پیچیده زیستی است و بی‌خوابی اولیه یکی از شایع‌ترین مشکلات شناخته‌شده بین جوانان محسوب می‌شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی خواب‌بیداری در نوجوانان ناحیه مکران استان سیستان و بلوچستان در سال 1400 انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی، 530 نفر از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان در منطقه مکران استان سیستان و بلوچستان (3 شهرستان اصلی سراوان، ایرانشهر و چابهار) در سال‌های 1398 تا 1400 به‌صورت نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و پرسش‌نامه صبحگاهی‌شامگاهی، استفاده شد. داده‌ها با آزمون‌های تی‌تست مستقل و آنووا بررسی و با نرم‌افزار SPSS نسخه 21 تجزیه‌‌و‌تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد دانش‌آموزان منطقه مکران سیستان و بلوچستان از‌نظر ریتم شبانه‌روزی معتدل هستند، اما ترجیحات خواب در این دانش‌آموزان گزارش شده که بین پسران نسبت به دختران شایع‌تر است. الگوی انتخابی دانش‌آموزان در شهرهای ایرانشهر، سراوان و چابهار ترجیحات خواب بوده است. میانگین ترجیحات بیداری، ترجیحات خواب و ترجیحات عملکرد بهینه در دانش‌آموزان ایرانشهر پایین‌تر از دانش‌آموزان شهرستان‌های سراوان و چابهار بود.
نتیجه‌گیری: بر‌اساس یافته‌های پژوهش، الگوی خواب‌بیداری دانش‌آموزان در وضعیت معتدل قرار دارد و کل دانش‌آموزان الگوی ترجیح خواب را بر دیگر الگوها ترجیح داده‌اند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود ریتم‌های شبانه‌روزی در دانش‌آموزان بررسی و اقدامات لازم برای آگاه‌سازی والدین انجام شود و بهتر است از برنامه مدرسه و منزل برای خواب هماهنگ شود.
متن کامل [PDF 4295 kb]   (273 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (216 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشک
دریافت: 1400/11/12 | پذیرش: 1401/4/11 | انتشار: 1401/4/10

فهرست منابع
1. Fernandez-Mendoza J, Vgontzas AN. Insomnia and its impact on physical and mental health. Curr Psychiatry Rep. 2013; 15(12):418. [DOI:10.1007/s11920-013-0418-8] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1007/s11920-013-0418-8]
2. Ward TM, Rankin S, Lee KA. Caring for children with sleep problems. J Pediatr Nurs. 2007; 22(4):283-96. [DOI:10.1016/j.pedn.2007.02.006] [PMID] [DOI:10.1016/j.pedn.2007.02.006]
3. Lewin DS, Wang G, Chen YI, Skora E, Hoehn J, Baylor A, et al. Variable school start times and middle school student's sleep health and academic performance. J Adolesc Health. 2017; 61(2):205-11. [DOI:10.1016/j.jadohealth.2017.02.017] [PMID] [DOI:10.1016/j.jadohealth.2017.02.017]
4. Vorona RD, Szklo-Coxe M, Lamichhane R, Ware JC, McNallen A, Leszczyszyn D. Adolescent crash rates and school start times in two central Virginia counties, 2009-2011: A follow-up study to a southeastern Virginia study, 2007-2008. J Clin Sleep Med. 2014; 10(11):1169-77. [DOI:10.5664/jcsm.4192] [PMID] [PMCID] [DOI:10.5664/jcsm.4192]
5. Ozgoli G, Sheikhan Z, Soleimani F, Mirzaee S, Janatiataee P, Ziaie T, et al. [Prevalence of sleep disorders and its related factors among preschool children (Persian)]. J Health Care. 2015; 17(3):198-206. [Link]
6. Esposito G, Scuderi C, Savani C, Steardo Jr L, De Filippis D, Cottone P, et al. Cannabidiol in vivo blunts β‐amyloid induced neuroinflammation by suppressing IL‐1β and iNOS expression. Br J Pharmacol. 2007; 151(8):1272-9. [DOI:10.1038/sj.bjp.0707337] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1038/sj.bjp.0707337]
7. Taillard J, Sagaspe P, Philip P, Bioulac S. Sleep timing, chronotype and social jetlag: Impact on cognitive abilities and psychiatric disorders. Biochem Pharmacol. 2021; 191:114438. [DOI:10.1016/j.bcp.2021.114438] [PMID] [DOI:10.1016/j.bcp.2021.114438]
8. Fiorentino L, Martin JL. Awake at 4 AM: Treatment of insomnia with early morning awakenings among older adults. J Clin Psychol. 2010; 66(11):1161-74. [DOI:10.1002/jclp.20734] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1002/jclp.20734]
9. Breslin D. Group creativity and the time of the day. Stud High Educ. 2019; 44(7):1103-18. [DOI:10.1080/03075079.2017.1413082] [DOI:10.1080/03075079.2017.1413082]
10. Shafaat N, Makvand Hosseini S, Rezaie AM. [Effectiveness of multi-components cognitive-behavioral therapy on insomnia intensity and quality of sleep among breast cancer patients after surgery (Persian)]. J Res Phisyol Health. 2017; 11(2):82-91. [DOI: 10.29252/rph.11.2.82] [DOI:10.29252/rph.11.2.82]
11. Kakoli Z, Hojjatzadeh N, Freeze Jarahi J. [Prevalence of sleep disorders in children in primary school students (case study of primary schools in Zabol) (Persian)]. Paper presented at: The 2nd International Congress on Community Empowerment in the Field of Social Sciences, Psychology and Educational Sciences. 8 January 2017; Tehran, Iran. [Link]
12. Gharamaleki AS, Hoseini SM, Zamani A, Vaezzadeh F, Djafarian K. [Sleep pattern in 6-9 years old students living in Tehran city (Persian)]. J Isfahan Med Sch. 2011; 29(154):13455. [Link]
13. Williams SJ, Coveney C, Meadows R. M-apping sleep? Trends and transformations in the digital age. Sociol Health Illn. 2015; 37(7):1039-54. [DOI:10.1111/1467-9566.12283] [PMID] [DOI:10.1111/1467-9566.12283]
14. Hajian-Tilaki K. Sample size estimation in epidemiologic studies. Caspian J Intern Med. 2011; 2(4):289-98. [PMID] [PMCID]
15. Rahafar A, Sadeghi jujilee M, Sadeghpour A, Mirzaei S. [Surveying psychometric features of Persian version of morning-eventide questionnaire (MEQ) (Persian)]. Clin Psychol Pers. 2013; 11(1):109-22. [Link]
16. Hahn C, Cowell JM, Wiprzycka UJ, Goldstein D, Ralph M, Hasher L, et al. Circadian rhythms in executive function during the transition to adolescence: The effect of synchrony between chronotype and time of day. Dev Sci. 2012; 15(3):408-16. [DOI:10.1111/j.1467-7687.2012.01137.x] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1111/j.1467-7687.2012.01137.x]
17. Ziaei M, Amiri S, Molavi H. [Relationship between score of circadian types and time of student reaction at morning and evening (Persian)]. Adv Cogn Psychol. 2007; 9(2):47-53. [Link]
18. Beşoluk Ş. Morningness-eveningness preferences and university entrance examination scores of high school students. Pers Individ Differ. 2011; 50(2):248-52. [DOI:10.1016/j.paid.2010.09.038] [DOI:10.1016/j.paid.2010.09.038]
19. Rique GL, Fernandes Filho GM, Ferreira AD, de Sousa-Muñoz RL. Relationship between chronotype and quality of sleep in medical students at the Federal University of Paraiba, Brazil. Sleep Sci. 2014; 7(2):96-102. [DOI:10.1016/j.slsci.2014.09.004] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.slsci.2014.09.004]
20. Giannotti F, Cortesi F, Sebastiani T, Ottaviano S. Circadian preference, sleep and daytime behaviour in adolescence. J Sleep Res. 2002; 11(3):191-9. [DOI:10.1046/j.1365-2869.2002.00302.x] [PMID] [DOI:10.1046/j.1365-2869.2002.00302.x]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.