دوره 16، شماره 5 - ( مرداد 1401 )                   جلد 16 شماره 5 صفحات 401-390 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alavi K. Prevalence of Depression, Anxiety, Stress, and Fear of COVID-19 Among the Students of the University of Bojnord in Iran. Qom Univ Med Sci J 2022; 16 (5) :390-401
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3457-fa.html
علوی خدیجه. بررسی شیوع افسردگی، اضطراب، استرس و ترس از کووید-19 در دانشجویان دانشگاه بجنورد در سال 1400. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1401; 16 (5) :390-401

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3457-fa.html


گروه روان­شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران. ، kh.alavi@ub.ac.ir
متن کامل [PDF 4118 kb]   (282 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (720 مشاهده)
متن کامل:   (366 مشاهده)
مقدمه
کووید-19 در دسامبر سال 2019 (آذر ماه 1398) در ووهان چین آغاز و پس از آن طی چند ماه در سراسر دنیا منتشر شد [1]. پس از آن­که در 11 مارس سال 2020، سازمان بهداشت جهانی، همه‌گیری جهانی کووید-19 را اعلام کرد، دولت‌‌ها تدابیر پیشگیرانه‌­ای را برای متوقف‌کردن گسترش سریع ویروس و کاهش مرگ‌ومیر ناشی از آن اتخاذ کردند. تعطیل‌کردن فضاهای عمومی، وضع ‌کردن محدودیت‌‌هایی برای سفر، قرنطینه و جداسازی افراد مبتلا یا مشکوک به ابتلا، ازجمله این اقدامات بودند [2]. وضع این محدودیت‌‌ها و نیز ترس از ابتلا، مرگ و مواجهه با مرگ عزیزان، تأثیرات چشمگیر روان‌شناختی و اجتماعی را در گروه‌‌های مختلف جامعه ایجاد کرد [3-5].
همه‌گیری همچنین به تعطیلی دانشگاه‌­ها منجر شد. این موضوع، دانشجویان را با استرس‌های متعددی مواجه کرد [6-9]. مطالعات نشان می‌­دهند که ازمنظر سلامت روان، دانشجویان ازجمله گروه‌‌هایی هستند که بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر اثرات همه‌گیری داشته­‌اند. بنابر مطالعات، اضطراب، افسردگی و استرس، واکنش‌­های روان­ شناختی رایج این گروه به همه‌گیری بوده است [2، 7، 9، 10]. به‌عنوان نمونه، پژوهشی که بر روی دانشجویان اسپانیایی انجام‌شده، نشان داده است که 43/50 درصد از دانشجویان، افسردگی، اضطراب و استرس ناشی از همه‌گیری کووید-19 را تجربه می­‌کنند [11]. پژوهش دیگری که بر روی دانشجویان هلندی انجام ‌شد، نشان داد 96/79 درصد از شرکت­‌کنندگان، علائم آسیب‌‌شناسی روانی را دارا هستند که حاکی از رشد زیاد این علائم طی دوران همه‌گیری است [12]. یک مطالعه در ایران نیز گزارش کرد که بعد از بروز همه‌گیری 1/17 درصد تا 4/28 درصد از دانشجویان دچار افسردگی، اضطراب، اختلال خواب، و استرس شدند [13].
تعطیلی ناگهانی دانشگاه­‌ها، ازدست‌دادن مشاغل پاره‌­وقت به‌علت تعطیلی مشاغل محلی، دغدغه­ به‌خطرافتادن سلامت خود و خانواده، مواجهه با دشواری­‌هایی برای دسترسی‌به کلاس‌‌های آنلاین، قرنطینه خانگی و فاصله‌­گذاری اجتماعی و مسائل ناشی از آن‌ها مانند تنهایی و کاهش سطوح فعالیت جسمی و افزایش بی‌تحرکی ازجمله تبعات همه‌گیری کووید-19 در‌رابطه‌با دانشجویان بوده است. این تغییرات می‌­تواند به کاهش بهزیستی و افزایش آسیب­‌های روان­‌شناختی در آن‌ها منجر شود [7-9، 14، 15].
با گذشت حدود 2 سال از شروع همه‌گیری، هرچند کووید-19 همچنان با سویه­‌های جدید بر جهان سایه انداخته است، این امکان وجود دارد که با گذشت زمان، افزایش آگاهی‌­ها راجع‌به این بیماری و همچنین گسترش واکسیناسیون در برابر کرونا، تغییراتی را در پیامدهای همه‌گیری ایجاد کرده باشد. گزارش‌‌ها حاکی از آن است که واکسیناسیون در برابر کووید-19 با کاهش پریشانی کاهش احساس خطر در‌رابطه‌با مبتلا شدن به کووید- 19 و بستری شدن و مرگ ناشی از آن [16] و نیز کاهش تجربه روزانه اضطراب، نگرانی، نارضایتی، افسردگی و پریشانی روان‌شناختی همراه است [17، 18].
براساس گزارش مرکز آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی [19] تا 28 آبان‌­ماه 1400 (میانه نیم‌سال نخست تحصیلی)، 81 درصد دانشجویان وزارت‌علوم یک دُز و 64 درصد از آن‌ها دو دُز واکسن کرونا دریافت کرده‌­اند. این آمار در بین جمعیت عمومی، 5/67 درصد دریافت یک دُز و حدود 53 درصد دریافت 2 دُز واکسن بوده است [20]. در این شرایط، بسیاری از مراکز عمومی و مشاغلی که با شروع کرونا، به حالت تعطیل و نیمه‌­تعطیل درآمده بودند، فعالیت­‌های خود را ازسر گرفته‌‌اند. بااین‌وجود، هنوز پوشش واکسیناسیون به‌حدی نرسیده که دانشگاه‌­ها، امکان از سرگیری آموزش حضوری را به‌صورت کامل داشته باشند و بخش عمده آموزش برای دانشجویان کارشناسی، به‌صورت مجازی ارائه می‌شود.
باتوجه‌به شرایط یادشده، این سؤال مطرح می­‌شود که در شرایط کنونی، دانشجویان به چه میزان کووید-19 را به‌عنوان یک خطر جدی ادراک می­‌کنند و از آن ترس دارند و به چه میزان افسردگی، اضطراب و استرس (به‌عنوان واکنش‌­های رایج به پاندمی کووید-19، براساس مطالعات انجام‌شده در ماه‌­های آغاز پاندمی) را تجربه می­‌کنند. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی شیوع ترس از کووید-19 و شیوع افسردگی، اضطراب و استرس در بین دانشجویان، در شرایط گسترش واکسیناسیون عمومی علیه کووید-19 می­‌پردازد و به این سؤال پاسخ می‌­دهد که آیا بین ترس از کووید-19 و افسردگی، اضطراب و استرس رابطه وجود دارد؟
روش بررسی
پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی است. 148 نفر از دانشجویان دانشگاه بجنورد در سال تحصیلی 1400 تا 1401 براساس امکانات تیم تحقیق بررسی شدند و در فاصله ماه‌­های آبان تا دی 1400 به روش نمونه‌گیری دردسترس وارد مطالعه شدند.
ملاک‌­های ورود عبارت بودند از دانشجو بودن، نداشتن ناتوانی‌هایی که مانع از پاسخ­‌دهی به پرسش‌نامه­‌های مطالعه می‌شد (مثل نابینایی یا ضعف شدید بینایی) و تمایل به شرکت در مطالعه. اجرای پرسش‌نامه­‌ها به ‌شکل آنلاین و از‌طریق ارسال لینک به گروه­‌های دانشجویان انجام ‌شد. در فرم الکترونیک پرسش‌نامه‌­ها ابتدا توضیحاتی در رابطه با هدف پژوهش ارائه شد. ضمن تعهد به رعایت اصل رازداری (انتشار نتایج به‌صورت گروهی و بی­‌نام)، رضایت شرکت­‌کنندگان برای تکمیل پرسش‌نامه­‌ها اخذ شد.
برای جمع‌­آوری داده‌­ها از ابزارهای زیر استفاده شد:
مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس
 مجموعه­‌ای از سه مقیاس خودگزارش‌دهی برای ارزیابی شدت افسردگی؛ اضطراب و استرس و دارای 42 ماده است (14 ماده در هر مقیاس)؛ هر ماده روی یک مقیاس لیکرت چهار درجه­‌ای از صفر (اصلاً) تا 3 (خیلی زیاد) نمره­‌گذاری می­‌شود. نتایج بررسی­‌ها حاکی از پایایی و روایی مناسب این ابزار است. آلفای کرونباخ برای خرده‌مقیاس‌های سه‌گانه افسردگی، اضطراب و استرس به ترتیب 97/0، 92/0 و 95/0 درصد گزارش شده است. همچنین روایی هم‌زمان مقیاس مورد تأیید قرار گرفته است [21]. در مطالعه اصغری‌مقدم و همکاران [22] روی نسخه فارسی، آلفای کرونباخ برای افسردگی 93/0، برای اضطراب 90/0 و برای استرس 92/0 به دست آمد. در این مطالعه ضرایب بازآزمایی در یک نمونه 40 نفری و به‌فاصله سه هفته برای افسردگی 84/0، برای اضطراب 89/0 و برای استرس 69/0 به دست آمد. همچنین اعتبار مقیاس ازطریق تحلیل عاملی و محاسبه همبستگی با پرسش‌نامه­ افسردگی بک و پرسش‌نامه چهار سامان‌ه­ای اضطراب، بررسی و تأیید شد.
مقیاس ترس از کووید-19‌‌
این مقیاس، یک مقیاس 7 آیتمی است که توسط اهورسو و همکاران [23] معرفی شده است. نمره­‌گذاری روی یک مقیاس پنج درجه از 1 (کاملاً مخالفم) تا 5 (کاملاً موافقم) انجام می‌‌شود. نمرات در دامنه 7 تا 35 قرارمی­‌گیرد و نمرات بالاتر نشان‌دهنده ترس بیشتر از کووید-19 است. نسخه اصلی این مقیاس به زبان‌فارسی و در نمونه ایرانی موردمطالعه قرارگرفته و پس از آن به زبان­‌های مختلف ترجمه و مورد، بررسی شده است. در این مطالعه، آلفای کرونباخ 82/0 و ضریب پایایی بازآزمایی 72/0 گزارش شده است. تحلیل عاملی اکتشافی، مؤید ساختار تک‌‌عاملی مقیاس بود. در مطالعه یادشده، روایی هم‌زمان مقیاس نیز ازطریق همبستگی با مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستانی و مقیاس آسیب­‌پذیری ادراک­‌شده نسبت‌به بیماری مورد تأیید قرار گرفت.
برای تحلیل داده­‌ها از آماره­‌های توصیفی شامل میانگین، انحراف‌معیار، فراوانی و درصد، آزمون تی و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. تحلیل­‌ها با استفاده از نسخه 22 نرم­‌افزار SPSS انجام شد.
یافته­‌ها
نمونه مورد بررسی در پژوهش حاضر (148 نفر) شامل 127 زن (8/85 درصد) و 21 مرد (2/14 درصد) با میانگین سنی 71/19 (65/±2) بود. 136 نفر از اعضای نمونه، مجرد (9/91 درصد) و 12 نفر متأهل (1/8 درصد)، همچنین 87 نفر بومی (8/58 درصد) و 61 نفر غیربومی (2/41 درصد) بودند. جدول شماره 1 میانگین و انحراف‌معیار متغیرهای پژوهش را نشان می‌­دهد.
مقایسه میانگین و انحراف‌معیار به‌دست‌آمده از نمونه حاضر برای افسردگی، اضطراب و استرس با میانگین و انحراف‌معیار گزارش‌شده در مطالعه نسخه فارسی مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس [22] براساس آزمون تی نشان می‌­دهد که بین میانگین و انحراف‌معیار 2 نمونه در هر 3 مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس، تفاوت معناداری وجود ندارد.
برای مشخص ‌کردن افرادی که میزان بالای افسردگی، اضطراب، استرس و ترس ازکووید-19 را تجربه می­‌کنند، برمبنای میانگین و انحراف‌معیار به‌دست‌آمده از نمونه (جدول شماره 1)، شرکت‌‌کنندگانی که نمرات آن‌ها بیش از یک انحراف‌معیار، بالاتر از میانگین قرار می­‌گرفت (Z>1)، شناسایی شدند. جدول شماره 2 میزان شیوع افسردگی، اضطراب، استرس و ترس از کووید-19 را به تفکیک جنسیت نشان می‌­دهد.
نتایج نشان می­‌دهد که 5/15 درصد دانشجویان دچار افسردگی، 8/12 درصد آنان دچار اضطراب و 2/14 درصد آنان دچار استرس و ترس از کووید-19 هستند. شیوع افسردگی، اضطراب، استرس و ترس از کووید-19 در دانشجویان زن به ترتیب 5/16 درصد، 17/14 درصد، 74/15 درصد و 74/15 درصد است. شیوع افسردگی، اضطراب، استرس و ترس از کووید-19 در دانشجویان مرد به ترتیب 5/9 درصد، 7/4 درصد، 7/4 درصد و 7/4 درصد است.
برای مشخص‌ کردن این موضوع که آیا بین نمرات دانشجویان زن و مرد در متغیرهای موردمطالعه، تفاوت معنادارای وجود دارد یا خیر، از آزمون تی برای نمونه­‌های مستقل استفاده شد. مقایسه نمرات دو گروه دانشجویان زن و مرد در افسردگی (زنان:04/6±20/6؛ مردان: 02/4±8/2)، استرس (زنان: 66/8±11/11؛ مردان: 7/6±57/6) و ترس از کووید-19 (زنان: 58/4±55/15؛ مردان: 07/6±8/11)
تفاوت معناداری وجود دارد و زنان به ‌شکل معنادار نمرات بیشتری را در مقایسه با مردان در اضطراب، استرس و ترس از کووید-19 کسب کردند. با‌این‌­حال، بین نمرات 2 گروه در افسردگی (05/1=t، 29/0=P) تفاوت معناداری وجود ندارد.

جدول شماره 3 نیز همبستگی بین متغیرهای پژوهش را نشان می‌دهد. براساس نتایج این جدول، متغیر ترس از کووید-19 با هیچ‌­یک از متغیرهای افسردگی، اضطراب و استرس همبستگی معنادار ندارد.
بحث‌
نتایج مطالعه حاضر نشان می‌­دهد نمرات افسردگی، اضطراب و استرس شرکت­‌کنندگان در مطالعه حاضر با نمرات نمونه مورد مطالعه قرار گرفته در سال 1387 [22] تفاوت معناداری ندارد. می­‌توان گفت، نمرات افسردگی، اضطراب و استرس در مقایسه با پیش از شیوع کووید-19 افزایش نیافته است. براساس نتایج، به‌ترتیب 5/15 درصد، 8/12 درصد و 2/14 درصد دانشجویان از افسردگی، اضطراب و استرس رنج می‌­برند و درمجموع 6/21 درصد آن‌ها حداقل یکی از این علائم را دارا هستند. این اندازه‌­ها در مقایسه با مقادیر گزارش شده در پژوهش‌­هایی که در ابتدای همه‌گیری کووید-19 انجام شده‌­اند، اعم از مطالعاتی که در خارج و داخل ایران انجام شده‌­اند، به‌طور معنادار کمتر است. به‌عنوان مثال مطالعه احمد و همکاران [14] که در بنگلادش انجام‌شده، شیوع اضطراب در دانشجویان را 51 درصد و شیوع افسردگی را 9/45 درصد گزارش کرده است. در مطالعه اُردیوزولا-گونزالز [11] بر روی دانشجویان اسپانیایی، گزارش شده که 43/50 درصد از دانشجویان، افسردگی، اضطراب و استرس متوسط تا بالای ناشی از همه‌گیری کووید-19 را تجربه می­‌کنند. سان و همکاران [15] افزایش استرس و اضطراب ناشی از شیوع کووید-19 را در 71 درصد از دانشجویان آمریکایی گزارش کردند و ویچورک و همکاران [12] نیز شیوع علائم آسیب روانی در دوران کرونا در میان دانشجویان هلندی را 96/79 درصد گزارش کرده‌­اند. همچنین شیوع افسردگی، اضطراب و استرس در مطالعه حاضر در مقایسه با شیوع گزارش‌شده برای این مشکلات در مطالعه میری و همکاران [13] که در ابتدای همه‌گیری در همدان انجام‌شده، کمتر است. در این مطالعه، شیوع افسردگی، اضطراب و استرس در بین دانشجویان به ترتیب 4/28 درصد، 8/21 درصد و 1/17 درصد گزارش شده است.
نتایج مطالعه حاضر پیشنهاد می‌­کند که با گذشت 2 سال از شیوع کووید-19، مشکلات روان­‌شناختی ناشی از آن که در ابتدای همه‌گیری مشاهده شد، بهبود یافته است. هم‌راستا با نتایج مطالعه حاضر، یافته­‌های یک مطالعه در آمریکا نشان می­‌دهد که پریشانی روانی که در اوایل همه‌گیری در ایالات ‌متحده به‌شدت افزایش یافته بود، به‌تدریج رو به بهبودی گذاشته است [24].
بنابر نتایج به‌دست‌آمده در مطالعه حاضر شیوع ترس از کووید-19 نیز 2/14 درصد است که بسیار کمتر از میزان گزارش شده در مطالعه احمد و همکاران [14] است. در این مطالعه گزارش شده که 86 درصد از دانشجویان، از ترس از کووید-19 رنج می‌­برند. همچنین، ترس از کووید-19 با افسردگی، اضطراب و استرس رابطه معناداری نشان نداد. درحالی­‌که در ابتدای همه‌گیری کووید-19، مطالعات متعدد حاکی از میزان بالای ترس از کووید-19 و افزایش مشکلات مرتبط با سلامت روان به‌‌ویژه در میان دانشجویان بود [9-15، 25]، کاهش این مشکلات همراه با کاهش ترس از کووید-19 و نیز عدم‌ارتباط مشکلات روان‌‌شناختی با ترس از کووید-19 را می‌­توان به‌ سرعت‌ گرفتن روند واکسیناسیون که به کاهش خطر ادراک‌شده ناشی از کووید-19 منجر می‌­شود، مرتبط دانست. در این رابطه، مشخص شده است که واکسیناسیون کووید-19 با کاهش خطرات ادرک‌شده ابتلا، بستری‌شدن در بیمارستان و مرگ و به‌دنبال آن کاهش پریشانی روان­‌شناختی همراه است [16]. با وجود نگرانی‌­هایی که همواره در‌مورد واکسن­‌ها وجود داشته است، اکنون مجموعه متقنی از شواهد از ایمنی واکسن‌های کووید-19 و همچنین کارایی آن‌ها در پیشگیری از ابتلا، شدت بیماری‌ و احتمال بستری‌شدن در بخش مراقبت‌­های ویژه و مرگ‌ومیر حمایت می‌کند. به همین جهت واکسینه‌شدن با کاهش‌دادن ترس از کووید-19، اثرات مثبتی بر سلامت روان می­‌گذارد [16].
یک مطالعه در آمریکا گزارش کرده که با افزایش پوشش واکسیناسیون علیه کووید-19، به‌طور روزانه از میزان اضطراب، نگرانی، نارضایتی و افسردگی کم ‌می­‌شود [17]. در پژوهشی دیگر، کاهش پریشانی روانی به‌دنبال دریافت اولین دُز واکسن کرونا گزارش شده است [18]. مطالعه دیگری نیز گزارش کرده که افزایش واکسیناسیون در آمریکا با افزایش اشتغال و تولید ناخالص داخلی همراه است [26]. بر‌این‌اساس، می‌‌توان گفت واکسیناسیون از‌طریق ایجاد احساس ایمنی در برابر ویروس، کمک به بازگشایی مشاغل، کاهش مشکلات اقتصادی ناشی از ویروس به دلیل تعطیلی مشاغل، بازگشایی، هرچند محدود مراکز آموزشی و مراکز تفریحی و ورزشی، کاهش محدودیت‌‌های سفر، کاهش احساس انزوا و تنهایی ناشی از قرنطینه و تعطیلی‌های گسترده، به کاهش مشکلات مرتبط با سلامت روان منجر می‌شود. گفته شده که حتی افرادی که هنوز واکسینه نشده‌اند نیز از اثرات مثبت افزایش پوشش واکسیناسیون بهره‌مند می‌‌شوند. این افراد از کاهش نرخ شیوع بیماری در جامعه، کاهش احتمال ابتلای خود و عزیزان­شان باتوجه‌به کاهش شیوع، و نیز افزایش فرصت‌‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از گسترش واکسیناسیون منتفع می‌­شوند [18]. بر‌این‌اساس، این موضوع که در مطالعه حاضر، میزان شیوع افسردگی، اضطراب و استرس شبیه به میزان‌های گزارش­‌شده در مطالعات قبل از همه‌گیری است و در مقایسه با اندازه‌های گزارش‌­شده در ابتدای همه‌گیری، کاهش زیادی را نشان می­‌دهد، می­‌تواند ناشی از گسترش واکسیناسیون در کشور به‌ویژه درمورد جمعیت دانشجویی باشد؛ به‌­گونه‌­ای که تا میانه نیم‌سال نخست تحصیلی، 81 درصد دانشجویان 1 دُز و 64 درصد آن‌ها 2 دُز واکسن کرونا دریافت کرده بودند. این آمار در بین جمعیت عمومی، 5/67 درصد دریافت 1 دُز و حدود 53 درصد دریافت 2 دُز واکسن بوده است [20]. علاوه‌بر‌این، افزایش اطلاعات راجع‌به بیماری کووید-19 و دردسترس قرار گرفتن اطلاعات راجع‌به نحوه پیشگیری و درمان هم می‌­تواند به کاهش بار روانی بیماری منجر شود [27]. درواقع، افزایش دانش و شناخت متخصصان در رابطه با بیماری به کاهش ابهام راجع‌به بیماری در میان افراد جامعه می‌­انجامد. این ابهام خود می‌تواند به سردرگمی، بزرگ­‌نمایی تهدید و درنتیجه اضطراب منجر شود [6، 28].
عدم وجود ارتباط بین ترس از کووید-19 و علائم افسردگی، اضطراب و استرس نیز در همین راستاست و به‌معنای آن است که با افزایش واکسیناسیون و آگاهی عمومی از ویروس، ترس از کووید-19 و افسردگی، اضطراب و استرس ناشی از همه‌گیری کاهش یافته و علائم مشاهده شده مستقل از تأثیر کووید-19 است.
نتایج همچنین حاکی از این است که بین نمرات دانشجویان زن و مرد در اضطراب، استرس و ترس از کووید-19 تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، نمرات زنان به شکل معناداری بیشتر از مردان در اضطراب، استرس و ترس از کووید-19 بود. با این‌­حال بین نمرات دو گروه در افسردگی تفاوت معناداری وجود ندارد. در رابطه با تفاوت دانشجویان زن و مرد در واکنش‌‌های روان‌شناختی به کووید-19 یافته­‌های متفاوتی وجود دارد.
در مطالعه احمد و همکاران [14]، دانشجویان زن در مقایسه با دانشجویان مرد اضطراب و ترس از کووید-19 بالاتری را گزارش کردند درحالی‌که در رابطه با افسردگی، مردان نمرات بالاتری را در مقایسه با زنان کسب کردند. پاتسالی و همکاران [29] و چن و همکاران [30] گزارش داده‌­­­­اند که زنان در دوران قرنطینه، در مقایسه با مردان، افسردگی بیشتری را تجربه کرده‌اند. این در حالی است که در مطالعه میری و همکاران [13]، بین جنسیت و میزان افسردگی، اضطراب و استرس دانشجویان در دوران کرونا ارتباطی مشاهده نشد. یافته‌­های متفاوت این پیشنهاد را مطرح می­‌‌کنند که ممکن است ارتباط جنسیت با افسردگی، اضطراب، استرس و ترس از کووید-19، تحت‌تأثیر عوامل دیگری (به­‌عنوان مثال، عوامل فرهنگی) قرار داشته باشد.
نتیجه­‌گیری
میزان شیوع افسردگی، اضطراب و استرس دو سال پس از همه‌گیری با قبل از شروع آن تفاوتی ندارد. میزان شیوع ترس از کرونا نیز 2/14 درصد است. بین ترس از کرونا و افسردگی، اضطراب و استرس رابطه معنادارای یافت نشد. این درحالیست که مطالعات انجام­‌شده در ابتدای همه‌گیری، حاکی از افزایش قابل‌توجه ترس از کرونا و مشکلات سلامت روان در دانشجویان بود. سرعت‌گرفتن روند واکسیناسیون در برابر کووید-19 و نیز افزایش آگاهی درباره بیماری و روش­‌های پیشگیری و درمان آن می‌تواند ازجمله عوامل مهم اثرگذار بر بهبود پیامدهای روان­‌شناختی همه‌گیری باشد. واکسیناسیون ازطریق کاهش خطرات ادرک‌شده ابتلا، بستری‌شدن در بیمارستان و مرگ، ایجاد احساس ایمنی در برابر ویروس، کمک به بازگشایی مشاغل، کاهش مشکلات اقتصادی ناشی از ویروس به‌دلیل تعطیلی مشاغل، بازگشایی -هرچند محدود- مراکز آموزشی و مراکز تفریحی، کاهش محدودیت‌های سفر، کاهش احساس انزوا و تنهایی ناشی از قرنطینه و تعطیلی‌های گسترده، به کاهش مشکلات مرتبط با سلامت روان منجر می‌­شود.
مطالعه حاضر دارای محدودیت‌­هایی است که لازم است مورد توجه قرار گیرند.
 نخست این­که نمونه­‌گیری پژوهش حاضر به شیوه دردسترس انجام شد. بنابراین تعمیم نتایج به‌دست‌آمده باید با احتیاط صورت گیرد.
دوم آن­که نسبت زنان به مردان در نمونه موردمطالعه 85 به 15 بود که دیگر محدودیت­ مطالعه حاضر به‌ شمار می‌­آید.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
طرح پژوهش، پیش از اجرا در کمیته اخلاق دانشگاه بجنورد مورد بررسی قرار گرفت و شناسه اخلاق
(IR.UB.REC.1400.011) دریافت کرد. در این پژوهش تمامی شرکت­‌کنندگان به‌صورت داوطلبانه وارد مطالعه شدند. همچنین به شرکت­‌کنندگان در‌مورد پژوهش توضیح داده و رضایت آگاهانه آنان اخذ ­شد. پرسش‌نامه‌­ها به‌صورت بی‌‌نام تکمیل و گزارش تحقیق به‌­گونه‌­ای ارائه شده که شناسایی شرکت­‌کنندگان ممکن نباشد.
حامی مالی
این مطالعه هیچ‌گونه کمک مالی از سازمان­‌های تأمین مالی در بخش‌­های عمومی، تجاری یا غیرانتفاعی دریافت نکرد.
تعارض منافع
بنابر اظهار نویسنده، هیچ‌گونه تعارض منافعی وجود ندارد.
تشکر و قدردانی
از تمامی دانشجویان شرکت­‌کننده در پژوهش و همچنین اساتیدی که در معرفی پژوهش به دانشجویان مشارکت داشتند، قدردانی می­‌شود.
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1401/2/9 | پذیرش: 1401/4/28 | انتشار: 1401/5/10

فهرست منابع
1. Wu YC, Chen CS, Chan YJ. The outbreak of COVID-19: An overview. J Chin Med Assoc. 2020; 83(3):217-20. [DOI:10.1097/JCMA.0000000000000270] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1097/JCMA.0000000000000270]
2. Wang C, Pan R, Wan X, Tan Y, Xu L, McIntyre RS, et al. A longitudinal study on the mental health of general population during the COVID-19 epidemic in China. Brain Behav. Immun.2020; 87:40-8. [DOI:10.1016/j.bbi.2020.04.028] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.bbi.2020.04.028]
3. Castelpietra G, Colli C, Tossut D, Furlan M, Balestrieri M, Starace F, et al. The impact of Covid-19 pandemic on community-oriented mental health services: The experience of Friuli Venezia Giulia region, Italy. Health Policy Technol. 2021; 10(1):143-50. [DOI:10.1016/j.hlpt.2020.12.002] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.hlpt.2020.12.002]
4. Schweda A, Weismüller B, Bäuerle A, Dörrie N, Musche V, Fink M, et al. Phenotyping mental health: Age, community size, and depression differently modulate COVID-19-related fear and generalized anxiety. Compr Psychiatry .2021; 104:152218. [DOI:10.1016/j.comppsych.2020.152218] [PMID] [DOI:10.1016/j.comppsych.2020.152218]
5. Chen S, Jones PB, Underwood BR, Moore A, Bullmore ET, Banerjee S, et al. The early impact of COVID-19 on mental health and community physical health services and their patients' mortality in Cambridgeshire and Peterborough, UK. J Psychiatr Res. 2020; 131:244-54. [DOI:10.1016/j.jpsychires.2020.09.020] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.jpsychires.2020.09.020]
6. Jiang R. Knowledge, attitudes and mental health of university students during the COVID-19 pandemic in China. Child Youth Serv Rev. 2020; 119:105494. [DOI:10.1016/j.childyouth.2020.105494] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.childyouth.2020.105494]
7. Savage MJ, James R, Magistro D, Donaldson J, Healy LC, Nevill M, et al. Mental health and movement behaviour during the COVID-19 pandemic in UK university students: Prospective cohort study. Ment Health Phys Act .2020; 19:100357. [DOI:10.1016/j.mhpa.2020.100357] [DOI:10.1016/j.mhpa.2020.100357]
8. Khodabakhshi-koolaee A. Living in home quarantine: Analyzing psychological experiences of college students during COVID-19 pandemic. J Mil Med. 2020; 22(2):130-38. [Persian]. [Link]
9. Horita R, Nishio A, Yamamoto M. The effect of remote learning on the mental health of first year university students in Japan. Psychiatry Res. 2020; 295:113561. [DOI:10.1016/j.psychres.2020.113561] [PMID] [DOI:10.1016/j.psychres.2020.113561]
10. Porru F, Robroek SJW, Bültmann U, Portoghese I, Campagna M, Burdorf A. Mental health among university students: The associations of effort-reward imbalance and overcommitment with psychological distress. J Affect Disord. 2021; 282:953-961. [DOI:10.1016/j.jad.2020.12.183] [PMID] [DOI:10.1016/j.jad.2020.12.183]
11. Odriozola-González P, Planchuelo-Gómez Á, Irurtia MJ, de Luis-García R. Psychological effects of the COVID-19 outbreak and lockdown among students and workers of a Spanish university. Psychiatry Res. 2020; 290:113108. [DOI:10.1016/j.psychres.2020.113108] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.psychres.2020.113108]
12. Wieczorek T, Kołodziejczyk A, Ciułkowicz M, et al. Class of 2020 in Poland: Students' mental health during the COVID-19 outbreak in an academic setting. Int J Environ Res Public Health. 2021; 18(6):2884. [DOI:10.3390/ijerph18062884] [PMID] [PMCID] [DOI:10.3390/ijerph18062884]
13. Miri Z, Razavi Z, Mohammadi S. [Evaluation of stress, anxiety, depression, and sleep disorders in medical students of Hamadan University of Medical Sciences, Iran, during the COVID-19 pandemic(Persian)]. Avicenna J Clin Med. 2021; 27(4):232-38. [DOI:10.52547/ajcm.27.4.238] [DOI:10.52547/ajcm.27.4.238]
14. Ahammed B, Jahan N, Seddeque A, Hossain MT, Shovo TE, Khan B, et al. Exploring the association between mental health and subjective sleep quality during the COVID-19 pandemic among Bangladeshi university students. Heliyon. 2021; 7(5):e07082. [DOI:10.1016/j.heliyon.2021.e07082] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.heliyon.2021.e07082]
15. Son C, Hegde S, Smith A, Wang X, Sasangohar F. Effects of COVID-19 on college students' mental health in the United States: Interview survey study. J Med Internet Res. 2020; 22(9):e21279. [DOI:10.2196/21279] [PMID] [PMCID] [DOI:10.2196/21279]
16. Koltai J, Raifman J, Bor J, McKee M, Stuckler D. COVID-19 vaccination and mental health: A difference-in-difference analysis of the understanding America study. Am J Prev Med. 2021; 62(5):679-87. [DOI:10.1016/j.amepre.2021.11.006] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.amepre.2021.11.006]
17. Nguyen M, Burns CJ. The psychological benefits of COVID-19 vaccination. Adv public health. 2021; 2021:1-9. [DOI:10.1155/2021/1718800] [DOI:10.1155/2021/1718800]
18. Perez-Arce F, Angrisani M, Bennett D, Darling J, Kapteyn A, Thomas K. COVID-19 vaccines and mental distress. PloS one. 2021; 16(9):e0256406. [DOI:10.1371/journal.pone.0256406] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1371/journal.pone.0256406]
19. IRNA. [Statistics and Information Technology Management Center of the Ministry of Health and Medical Education. Vaccination statistics of the country's education system(Persian)] [Internet]. 2022[Updated 2022 Desember 11] Available from: [Link]
20. Our word in data. Coronavirus (COVID-19) vaccinations. [Intrnet]. 2020. Available from: [Link]
21. Antony MM, Bieling PJ, Cox BJ, Enns MW, Swinson RP. Psychometric properties of the 42-item and 21-item version of the depression anxiety stress scale in clinical groups and a community sample. Psychol Assess. 1998; 10(2):176-81. [DOI:10.1037/1040-3590.10.2.176] [DOI:10.1037/1040-3590.10.2.176]
22. Asghari Moghaddam MA, Saed F, Dibajnia P, Zangeneh J. [A preliminary validation of the Depression, Anxiety and Stress Scales (DASS) in non-clinical sample(Persian)]. clin psyhol personal . 2008; 6(2):23-38. [Link].
23. Ahorsu DK, Lin CY, Imani V, Saffari M, Griffiths MD, Pakpour AH. The Fear of COVID-19 Scale: Development and initial validation. Int J Ment Health Addict. 2020; 20(3):1-9.[DOI:10.1007/s11469-020-00270-8] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1007/s11469-020-00270-8]
24. Riehm KE, Holingue C, Smail EJ, Kapteyn A, Bennett D, Thrul J et al. Trajectories of mental distress among U.S. adults during the COVID-19 pandemic. Annals of behavioral medicine: a publication of the Society of Behav Med. 2021; 55(2):93-102. [DOI:10.1093/abm/kaaa126] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1093/abm/kaaa126]
25. Abdolahnezhad F, Andam R, Rajabi M. [The impact of COVID 19 concerns on the mental health of athlete students with the modifying role of social support in a multi-group analysis by gender (Persian)]. Qom Univ Med Sci J. 2021; 15(3):198-209. [DOI:10.52547/qums.15.3.198] [DOI:10.52547/qums.15.3.198]
26. Penn Wharton Budget Model. Epidemiological and economic effects of the COVID-19 vaccine in 2021. [Intrnet]. 2021[Updated 2021 March 1] Available from: [Link]
27. Hyland-Wood B, Gardner J, Leask J, & Ecker UK. Toward effective government communication strategies in the era of COVID-19. Humanit. soc. sci. 2021; 8(1):1-11. [DOI:10.1057/s41599-020-00701-w] [DOI:10.1057/s41599-020-00701-w]
28. Chen S, Bonanno GA. Psychological adjustment during the global outbreak of COVID-19: A resilience perspective. Psychol Trauma. 2020; 12(S1):S51-S4. [DOI:10.1037/tra0000685] [PMID] [DOI:10.1037/tra0000685]
29. Patsali ME, Mousa DV, Papadopoulou E, Papadopoulou K, Kaparounaki CK, Diakogiannis I, et al. University students' changes in mental health status and determinants of behavior during the COVID-19 lockdown in Greece. Psychiatry Res. 2020; 292:113298. [DOI:10.1016/j.psychres.2020.113298] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.psychres.2020.113298]
30. Chen RN, Liang SW, Peng Y, Li XG, Chen JB, Tang SY, et al. Mental health status and change in living rhythms among college students in China during the COVID-19 pandemic: A large-scale survey. J Psychosom Res. 2020; 137:110219. [DOI:10.1016/j.jpsychores.2020.110219] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.jpsychores.2020.110219]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb