دوره 16، شماره 7 - ( مهر 1401 )                   جلد 16 شماره 7 صفحات 581-572 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
2- دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
3- گروه مدیریت دولتی، مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر، قم، ایران.
4- گروه مدیریت بازرگانی، مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر، قم، ایران
5- گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، hosseinaz20@yahoo.com
چکیده:   (537 مشاهده)
زمینه و هدف: نگرش بوروکراسی‌هراسی در حوزه رفتار در بخش دولتی، تأثیر مستقیم خدمات مطلوب بر اعتماد بیشتر شهروندان را مورد تشکیک قرار داده و مبحث جدیدی را ارائه می‌دهد. پرداختن به موضوع بوروکراسی‌هراسی در بیمارستان‌های دولتی به‌عنوان عمده‌ترین عامل رشد هزینه در بخش سلامت کشور، علاوه‌بر ارتقاء سلامت جامعه به افزایش اعتماد به بخش دولتی نیز کمک شایانی خواهد کرد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت نگرش بوروکراسی‌هراسی در بیمارستان‌های دولتی استان قم، انجام گرفت.
روش بررسی: روش مورد استفاده کمی و برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه دلپینو و همکاران و برای تجزیه‌وتحلیل آن از رگرسیون لجستیک استفاده شد.
یافته‌ها: براساس یافته‌ای پژوهش 24 درصد از مراجعین دارای نگرش بوروکراسی‌هراسی بودند. سن و جنسیت با بوروکراسی‌هراسی ارتباط مستقیم و معناداری دارد. اشتغال در بخش دولتی و مهاجرت با بوروکراسی‌هراسی ارتباط معکوس و معناداری دارد. بین تحصیلات و بوروکراسی‌هراسی ارتباط معناداری مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد افزایش سن باعث افزایش نگرش بوروکراسی‌هراسی در بین مراجعین بیمارستان‌های دولتی شده است. نگرش بوروکراسی‌هراسی در بین مراجعین مرد نسبت به مراجعین زن بیشتر است. از طرفی افراد شاغل در سایر بخش‌های دولتی بوروکراسی‌هراسی کمتری نسبت‌به پرسنل بیمارستان‌های دولتی دارند. همچنین مراجعین اتباع سایر کشورها (افغانستان، عراق و پاکستان) بوروکراسی‌هراسی کم‌تری نسبت به پرسنل بیمارستان‌های دولتی دارند. هیچ‌گونه ارتباطی بین سطح تحصیلات و بوروکراسی‌هراسی وجود ندارد.‌
متن کامل [PDF 4346 kb]   (261 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (297 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت بهداشتی
دریافت: 1401/4/14 | پذیرش: 1401/6/23 | انتشار: 1401/7/10

فهرست منابع
1. Monteiro P, Adler PS. Bureaucracy for the 21st Century: Clarifying and expanding our view of bureaucratic organization. California: Academy of Management Annals; 2021. [DOI:10.2139/ssrn.4008916] [DOI:10.2139/ssrn.4008916]
2. Yusriadi Y, Farida U. Bureaucracy performance in public services in Indonesia. J Administrare. 2019; 6(1):17-24. [DOI:10.26858/ja.v6i1.9434] [DOI:10.26858/ja.v6i1.9434]
3. Lea T. Desiring bureaucracy. Annual Rev Anthropol. 2021; 50:59-74. [DOI:10.1146/annurev-anthro-101819-110147] [DOI:10.1146/annurev-anthro-101819-110147]
4. Del Pino E, Calzada I, Díaz‐Pulido JM. Conceptualizing and explaining bureauphobia: Contours, scope, and determinants. Public Admin Rev. 2016; 76(5):725-36. [DOI:10.1111/puar.12570] [DOI:10.1111/puar.12570]
5. Nachmias D, Rosenbloom DH. Bureaucratic culture: Citizens and administrators in Israel. New York: Taylor & Francis; 1978. [Link]
6. Goodsell CT. The new case for bureaucracy. California: SAGE Publication Inc; 2019. [DOI:10.4135/9781483395739] [DOI:10.4135/9781483395739]
7. Berman EM. Dealing with cynical citizens. In: Watson DJ, Hassett WL, editors. Local government management: Current issues and best practices. New York: Routledge; 2016. [Link]
8. Marvel JD, Resh WG. Bureaucratic discretion, client demographics, and representative bureaucracy. Am Rev Public Admin. 2015; 45(3):281-310.[DOI:10.1177/0275074013492008] [DOI:10.1177/0275074013492008]
9. Vigoda-Gadot E, Shoham A, Vashdi DR. Bridging bureaucracy and democracy in Europe: A comparative study of perceived managerial excellence, satisfaction with public services, and trust in governance. Eur Politics. 2010; 11(2):289-308. [DOI:10.1177/1465116510363657] [DOI:10.1177/1465116510363657]
10. Amiri M, Pourezzat A, Jafari D, Hashemi S. [In search of the Iranian bureaucracy (Persian)]. Monthly Surah. 2011, (5):54-5. [Link]
11. Asefzade S. [Fundamentals of Health Economics (Persian)] Qazvin: Qazvin University of Medical Sciences; 2015. [Link]
12. Ebadi Fard F, Shojaei Tehrani H, Rezapour A, Bagheri S. [Principles of health services (Persian)]. Tehran: Ebadifar; 2017. [Link]
13. Jalili S, Aghaei M, Mahdavi A. [Studying the factors for selecting public or private hospitals by non emergent patients of Ardabil District in 2012 (Persian)]. Ardabil Uni Med Sci. 2014; 4(54):1-15. [Link]
14. Cheraghi A, Ahmadinejad H, Mosavi M, Atarzadeh Sh, Khajoie S, Salelzadeh M. [Assessing patients' satisfaction with the emergency services of the educational and medical center (Persian)]. Paper presented at: International Conference on New Researches in Management, Economics and Human Sciences. 6 October 2016; Athens, Greece. [Link]
15. Farzadi F, Mafton F, Aeeinparast A, Azin A, Omidvari S, Jahangiri K, et al. [Determinants of satisfaction with health care system: a population-based study from Iran (Persian)]. Payesh. 2011; 10(3):323-30. [Link]
16. Rouhafza M, Adhami Moghadam F, Sahebalzamani M. [Assessment the relationship between patient satisfaction and quality of hospital services based on SERVQUAL Model in the hospitals related to Islamic Azad University, Tehran Medical Sciences Branch in 2015. (Persian]. Islamic Azad Uni Med Sci. 2016; 26(3):173-9. [Link]
17. Ansari H, Ebadi fard F, Mollasadeghi G. [Patient satisfaction in hospitals under the auspices of Iran University of Medical Sciences (Persian]]. Birjand Uni Med Sci. 2004; 11(3):38-45. [Link]
18. Salehi KordAbadi S, Rezaei M, KelidBari H. [Study of service quality and customers satisfaction in governmental organizations (case study of Gilan Province) (Persian)]. Police Human Dev. 2010; 7(33):61-86. [Link]
19. Mousaei M, Abhari M F, Nikbin Sedaghati F. [Factors and strategies of patient's rights observance (Persian)]. Soc Welfare Q. 2010; 10(39):55-84. [Link]
20. Feizi A, Mohammadi R, Nikravesh M. [Factors causing patient's trust in nurse from patients' perspective (Persian)]. Razi J Med Sci. 2006; 13(52):177-87. [Link]
21. Zaboli R, Seyedjavadi M, Salari J, Aliaffje A. [A survey on the extent and causes of patients complaints in hospitals and medical centers affiliated of Beheshti University of Medical Sciences. (Persian)]. Iran Forensic Med. 2014; 20(4):193-200. [Link]
22. Eagly AH, Mladinic A. Gender stereotypes and attitudes toward women and men. Personal soc psychol bulletin. 1989; 15(4):543-58. [DOI:10.1177/0146167289154008] [DOI:10.1177/0146167289154008]
23. Rydell RJ, Rydell MT, Boucher KL. The effect of negative performance stereotypes on learning. J Pers Soc Psychol. 2010; 99(6):883-96. [PMID] [DOI:10.1037/a0021139]
24. Glanville JL, Story WT. Social capital and self-rated health: Clarifying the role of trust. Soc Sci Res. 2018; 71:98-108. [DOI:10.1016/j.ssresearch.2018.01.002] [PMID] [DOI:10.1016/j.ssresearch.2018.01.002]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.