1- گروه اقتصاد، دانشگاه مفید، قم، ایران. ، hadihamidiparsa@gmail.com
2- گروه اقتصاد، دانشگاه مفید، قم، ایران.
3- گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
متن کامل [PDF 4817 kb]
(219 دریافت)
|
چکیده (HTML) (492 مشاهده)
متن کامل: (239 مشاهده)
مقدمه
طرحهای مختلف تحول نظام سلامت قدمتی طولانی داشته و در اکثرکشورهای جهان بهصورت مشابه اجرا میشود [1]. در ایران نیز قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، انجام اصلاحاتی با خصوصیات بنیادین، هدفمند و پایدار در نظام سلامت بسیار ضروری بوده است، زیرا جایگاه و رتبه 93 در سطح سلامت و رتبه 58 در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در میان نظامهای سلامت دنیا حاکی از ضعف و ناکارآمدی قابلتوجه بوده است [2]. سهم مردم در پرداخت هزینههای مرتبط با خدمات نظام سلامت در سال 1389 معادل 2/58 درصد بود که پس از تزریق اعتبارات هدفمندی یارانهها، این شاخص به 5/50 درصد در سال 1392 رسیده بود. این در حالی بود که متوسط این شاخص در این بازه در جهان 9/17 درصد و در رتبهبندی سازمان بهداشت جهانی، ایران در بین 191 کشور در رتبه 86 قرار گرفته بود [3].
از سوی دیگر بیمارستانهای دولتی ازنظر شاخصهایی چون تعداد تخت بیمارستانی، پزشک و پرستار در وضعیت نامطلوبی بسر میبردند و اغلب نیز ازنظر قدمت فرسوده بودند. بهعلاوه آمارها نشاندهنده روند فزاینده سزارین در ایران بود. این میزان در سال 1379 برابر با 35 درصد، در سال 1384 برابر با40 درصد و در سال 92 برابر با 56 درصد بود. از طرفی امکانات متمرکز درکلانشهرها سبب شده بود که اغلب پزشکان ترجیح دهند در کلانشهرها ساکن شوند که به بیعدالتی در دسترسی به خدمات سلامت دامن میزد. همچنین اورژانسهای کشور همواره با عدم حضور پزشک متخصص در ساعات غیراداری مواجه بودند. بهعلت پراکندگی و صعبالعبور بودن راهها و یا نیاز فوری برخی بیماران به انتقال سریع به مراکز درمانی، گسترش پوشش اورژانس هوایی را ضروری کرده بود [4]. بر این اساس، لزوم ایجاد تحول در نظام سلامت مطرح شد و سرانجام این طرح در اردیبهشت ماه سال 1393 با 3 رویکرد حفاظت مالی از بیماران، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات شروع شد [5].
طرح تدوین و برنامههای کاهش میزان پرداخت بیماران بستری، کامل کردن پوشش بیمه، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور پزشکان متخصص مقیم، ارتقای کیفیت معاینات پزشکی و کیفیت هتلینگ در بیمارستانهای دولتی، حفاظت مالی از بیماران صعبالعلاج، خاص و نیازمند، ترویج زایمان طبیعی و گسترش پوشش خدمات اورژانس هوایی در دستور کار قرار گرفت [3]. این طرح طی 3 سال اول به دستاوردهایی چون کاهش هزینه بستری از 37 درصد به 8 درصد، شمول 412 بیمارستان در 219 شهر کشور در برنامه مقیمی، افزایش تعداد پزشک مقیم از 942 نفر به 7242 نفر، فعالیت 5735 پزشک در 301 بیمارستان در 338 شهر منطقه محروم، کاهش 5/6 درصدی سزارین در کشور، فعالیت 16749 متخصص در 658 کلینیک ویژه در 352 شهر کشور، انجام بیش از یک میلیون ویزیت به نرخ دولتی و انجام 2687 سورتی پرواز و انتقال 4204 بیمار نائل شد [4].
با اینحال در قضاوت عملکرد، ضروری است که منافع بهدستآمده را با هزینههای تحمیلشده آن مقایسه کرد. امروزه نظامهای سلامت یکی از بزرگترین بخشهای اقتصاد جهان را تشکیل میدهند. هزینههای جهانی مراقبتهای بهداشتی تقریباً 8 درصد تولید ناخالص داخلی بوده و در اغلب کشورهای در حال توسعه حدود 5 الی 10 درصد هزینههای دولت به بخش سلامت اختصاص یافته است [6]. بنابراین پایش عملکرد این نظام عظیم و بررسی بهینه بودن تابع تولید و تابع هزینه آن میبایست مورد بررسی قرار گیرد [7]. اهمیت بهینهگی در تولید کالای سلامت زمانی بیشتر میشود که چالش محدودیت منابع در اعتبارات کشور بهدرستی درک شود [8]. محدودیت منابع برای ایجاد و بهویژه نگهداری واحدهای درمانی، دولت را ناگزیر به محاسبات اقتصادی درزمینه هزینه-اثربخشی مراقبتهای بهداشتی درمانی کرده است [9].
در سال 1381 در حدود 3/5 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران به بخش سلامت اختصاص یافته است؛ درحالیکه در سال 1393 به حدود 5/7 درصد رسیده است. در این بازه سرانه هزینههای سلامت در ایران از 759 هزار ریال به 10355 هزار ریال در سال 1393 رسیده که حدود 14 برابر شده است. بنابراین افزایش هزینههای نظام سلامت و نیز محدود بودن منابع، این انگیزه را برای برنامهریزان بخش سلامت ایجاد میکند تا راهکارهای مناسبی برای مدیریت بهتر هزینههای این حوزه اتخاذ کنند [10]. درنتیجه تحلیل اقتصادی عملکرد، بزرگترین طرح اصلاحی نظام سلامت پس از انقلاب بسیار ضروری است. در اینخصوص با بررسی مطالعات صورتگرفته، مشخص شد که عمده مطالعات بهصورت موردی مختص یک استان یا یک بیمارستان هستند و وجه تمایز این تحقیق با پژوهشهای قبلی ضمن انتخاب شاخصهای جامعتر، قلمرو تحقیق کل کشور را هم شامل میشود.
روش بررسی
در این مطالعه، برای تحلیل اقتصادی عملکرد طرح تحول نظام سلامت در ارتقای شاخصهای درمانی و مالی از ابزارهای اقتصادسنجی استفاده شده است. بدینمنظور 10 شاخص درمانی و مالی مرتبط با عملکرد بستههای طرح تحول انتخاب و دادههای سری زمانی آنها طی سالهای 1383 لغایت 1398 از طریق منابع آماری وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی، سازمان بهداشت جهانی و ثبت احوال استخراج شدند. اعتبارات عمومی بخش سلامت به واحد میلیون ریال، متغیر مستقل و مقادیر شاخصهای میزان پرداخت از جیب به واحد میلیون ریال، امید به زندگی، نرخ مرگومیر نوزادان (به ازای هر 1000 تولد زنده)، نرخ مرگومیر کودکان زیر 5 سال (به ازای هر 1000 تولد زنده)، نرخ مرگومیر کل یا خام، نرخ مرگ مادران (به ازای هر 100000 تولد زنده)، نرخ زایمان با روش سزارین، تعداد تختهای بیمارستانی (به ازای هر 10000 نفر جمعیت) و مرگ بر اثر تصادف جادهای (به ازای جمعیت) متغیرهای وابسته هستند.
ابتدا با کاربرد روش تخمین رگرسیون حداقل مربعات معمولی که یکی از روشهای پرکاربرد در تخمین رگرسیونهای خطی در اقتصاد سنجی است، برازش متغیر مستقل بر متغیرهای وابسته انجام و ضرایب تخمین بهدستآمده بررسی شد. در تخمین رگرسیون، در ابتدا باید اطمینان حاصل کرد که سریهای زمانی مورد استفاده دارای ریشه واحد نبوده و مانا باشند؛ یعنی میانگین و واریانس متغیرها در طول زمان ثابت و مستقل از زمان باشد. درصورت عدم تحقق این فرض، استفاده از آمارههای t و F گمراهکننده بوده و احتمال اینکه نتایج بهدستآمده تنها یک رگرسیون جعلی بوده و هیچگونه رابطه واقعی تعادلی نداشته باشد، افزایش مییابد [11]. بههمین منظور ابتدا آزمون ریشه واحد دیکی فولر صورت گرفت و سپس جهت بررسی وضعیت ناهمسانی واریانس آزمون وایت انجام شد. باید توجه داشت که با وجود مشکل واریانس ناهمسانی برآورد از ضرایب به کمک روش حداقل مربعات همچنان بدون تورش باقی میماند، اما واریانس برآوردشده با روش حداقل مربعات برای ضرایب در این شرایط تورشدار خواهد بود؛ یعنی در این شرایط واریانس برآوردی، ضرایب مقادیری بیشتر یا کمتر از واریانس حقیقی جامعه را ارائه میدهد و قابلاعتماد نیست. در ادامه آزمون دوربین واتسون جهت بررسی وضعیت خودهمبستگی باقیماندهها انجام میشود میپذیرد.
درنهایت، ازآنجاکه طرح تحول نظام سلامت بهعنوان یک انقلاب در عرصه ایجاد اصلاحات در نظام سلامت کشور بوده است و هیچ سیاست مشابهی با این طرح در ابعاد و حجم اصلاحات و مداخلات سلامت بعد از انقلاب در کشور اجرا نشده است؛ درنتیجه میبایست تغییرات ساختاری عمیقی در نتایج و پیامدهای حاصل از اجرای طرح در برونداد و ستاندههای نظام سلامت مشاهده شود. این پیامدها طبیعتاً در عملکرد شاخصهای درمانی انتخابشده مستتر هستند. بر این اساس، با استفاده از روش شکست ساختاری به بررسی تأثیر طرح تحول نظام سلامت بر تغییر روند شاخصهای منتخب درمانی پرداخته میشود. وجود شکستهای ساختاری در سریهای زمانی اقتصادی بهعلت وجود شوکهایی ازقبیل رویدادهای مهم اقتصادی (نظیر رکودها، تحریمها و مانند آن)، تکانههای نفتی، تغییرات آنی سیاسی (نظیر جنگ و صلح)، نوسانات آب و هوایی، پیشرفتهای تکنولوژیکی و مانند آن بسیار رایج است [12]. بسیاری از متغیرهای اقتصادی، در طول زمان دچار تغییر جهت میشود و رفتار آنها تغییر قابلتوجهای دارند. این تغییر ممکن است بهصورت یک تغییر در میانگین و یا تغییر در واریانس باشد. از طرف دیگر، ممکن است این تغییرات بهصورت «یک بار برای همیشه» باشد که معروف به شکست ساختاری است و یا ممکن است متغیر موردنظر در یک دوره دچار تغییر شود و مجدداً به مسیر قبلی خود برگردد یا رفتار دیگری برگزیند [13]. در بررسی روند سریهای زمانی که وقایع تجربی دلالت بر شکست ساختاری دارد، باید از آزمونهای مختص آن استفاده شود، در این مطالعه برای آزمون مدلهای شکست ساختاری طرح تحول نظام سلامت، از آزمونهای پرون، زیوت-اندریوز و لی استرازیکیچ استفاده شده است.
یافتهها
طبق روش بیانشده در بخش روش بررسی و از طریق نرمافزار اویوز، تخمینهای موردنظر انجام شد که نتایج آن در جداول شماره 1، 2، 3 ارائه شده است. بهدلیل اجتناب از همخطی بین متغیرها از لگاریتم دادهها استفاده شده است. طبق جدول شماره 1 شاخص نرخ مرگومیر کودکان زیر 5 سال مانا بوده و سایر شاخصها با 1 یا 2 مرتبه تفاضلگیری مانا میشوند. همچنین 4 شاخص نرخ مرگ مادران، نرخ سزارین، نرخ مرگهای جادهای و نرخ تختهای بیمارستانی دارای ناهمسانی واریانس هستند. درنتیجه جهت رفع ناهمسانی واریانس میبایست با روش حداقل مربعات تعمیمیافته شدنی تخمین رگرسیون این شاخصها را انجام داد.
باتوجهبه مقادیر بحرانی مشخصشده، تمامی ضرایب رگرسیون تخمین زدهشده معنادار هستند. همچنین طبق نتایج آزمون دوربین واتسون بهجز شاخصهای پرداخت از جیب، امید به زندگی، سزارین و مرگ جادهای، خودهمبستگی بین باقیماندهها وجود ندارد و رفع خودهمبستگی در شاخصهای مورد اشاره نیز صورت پذیرفته است. بیشترین تأثیرپذیری از برنامههای طرح تحول را شاخص پرداخت از جیب با ضریب 7/0 داشته که مرتبط با برنامه کاهش فرانشیز است و کمترین میزان اثرپذیری را نرخ مرگومیرکل با ضریب 006/0- داشته است. البته ضریب تعیین این شاخص نیز عدد پایینی است که پذیرش ضریب رگرسیون را با تردید مواجه میکند. تمامی شاخصهای وابسته همسو با برنامههای طرح تحول نظام سلامت هستند که این موضوع عملکرد مؤثر آن بر ارتقای شاخصهای درمانی را تأیید میکند.
طبق آزمونهای شکست ساختاری نیز نتایج جدول شماره 3 درخصوص متغیر مستقل و متغیرهای وابسته به شرح ذیل توضیح داده میشود:
هزینههای دولتی سلامت
باتوجهبه آغاز طرح تحول نظام سلامت در سال 1393 و همچنین اختصاص بیشترین رشد اعتبارات در سال ابتدایی آغاز طرح، بهصورت منطقی، انتظار شکست ساختاری این شاخص در سال 1393 بوده است. باتوجهبه جدول شماره 3، آزمون زیوت-اندریوز این شکست را بهخوبی نشان داده، اما آزمون پرون سال 1392 (یک سال قبل از طرح تحول) را نقطه شکست ساختاری تشخیص داده و همچنین آزمون لی استرازیکیچ نیز سال 1392 را البته در کنار سال 1396، بهعنوان نقاط دارای شکست ساختاری معرفی کرده است. آزمون زیوت-اندریوز بهعنوان یکی از معتبرترین آزمونهای شکست ساختاری بهترین نتیجه را در این خصوص ارائه کرده است.
پرداخت از جیب
بهجز یکی از نقاط شکست ساختاری توسط آزمون لی استرازیکیچ که بعد از طرح تحول است (سال 1396)، مابقی نقاط شکست ساختاری طبق آمارههای آزمون، قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت دارای شکست ساختاری بودهاند. یعنی میتوان نتیجه گرفت طرح تحول نظام سلامت در بعد کاهش پرداخت از جیب مردم، علیرغم مؤثر بودن و کاهش پرداخت از جیب، قادر به ایجاد تغییر روند و شکست ساختاری مثبت نبوده است.
امید به زندگی
سالهای شکست ساختاری این شاخص تماماً قبل از آغاز طرح تحول بوده است. البته مؤلفههای بسیاری بر این شاخص مؤثر هستند که عمدتاً مرتبط با برنامههای طرح تحول نیستند و همانگونه که نتایج آزمونهای شکست ساختاری نشان دادهاند، بهطور قطع میتوان بیان کرد که طرح تحول نظام سلامت در ارتقای قابلتوجه این شاخص بیتأثیر بوده است.
مرگومیر نوزادان
در ارتباط با عملکرد این شاخص روندی رو به بهبود از 3 سال قبل از آغاز طرح وجود داشته و بهطور غیرمنتظرهای همزمان با اجرای طرح، میزان این شاخص بهشدت افت کرده است. البته ارتباط افت شاخص و اجرای طرح شاید تصادفی باشد، اما وجود آن محرز است. شکست ساختاری قبل از اجرای طرح مؤید ارتقای فوق العاده شاخص در آن دوره بوده است و طبق نتایج بهدستآمده، تعیین نقطه شکست ساختاری توسط آزمون لی استرازیکیچ در سال 1393 که بعد از طرح تحول است، نیز مربوط به افت قابلتوجه این شاخص در آن سال و نقطه شکست ساختاری منفی بوده است.
مرگومیر کودکان زیر 5 سال
هیچکدام از آمارههای آزمون شکست ساختاری برای شاخص نرخ مرگومیر کودکان، شکست ساختاری را بعد از اجرای طرح تحول ثبت نکردهاند.
مرگومیر مادران
مشابه مرگومیر کودکان، هیچکدام از آمارههای آزمون شکست ساختاری برای شاخص نرخ مرگومیر مادران، شکست ساختاری را بعد از اجرای طرح تحول ثبت نکردهاند.
مرگومیر کل
مشابه 2 مورد مرگومیر قبلی در اینجا نیز هیچکدام از آمارههای آزمون شکست ساختاری برای شاخص نرخ مرگومیر کل، شکست ساختاری را بعد از اجرای طرح تحول ثبت نکردهاند.
نرخ زایمان با روش سزارین
آماره آزمون لی استرازیکیچ سال 1393 را شکست ساختاری ثبت کرده است و مابقی آزمونها قبل از اجرای طرح شکست ساختاری منفی را ثبت کردهاند که نشاندهنده افت شاخص در آن مقطع بوده است.
مرگهای جادهای
نرخ مرگهای جادهای بعد از اجرای طرح تحول کاهش محسوس داشته است و در 3 سال اول اجرای طرح تحول شکست ساختاری رخ داده است؛ اما اینکه تا چه حد این میزان از کاهش مرگ را با اجرای برنامه ارائه خدمات اورژانس هوایی مرتبط دانست، باید در مطالعهای دیگر بررسی شود، زیرا مواردی همچون کیفیت خودروها، جادهها و مهارت رانندگی در وقوع تصادفات جادهای، جزء متغیرهای اصلی تعیینکننده این شاخص هستند که عملکرد آنها خارج از حوزه سلامت تعیین میشود.
تختهای بیمارستانی
در این شاخص نیز آزمون لی استرازیکیچ سال 1395 را بهعنوان یکی از سالهای شکست ساختاری تعیین کرده است که باتوجهبه مدت زمان اضافه شدن یک تخت بیمارستانی به مجموع تختهای کشور، فرصت زمانی 2 سال بعد از اجرای طرح تحول، منطقی بوده است و به هر صورت اثرگذاری برنامه ارتقای کیفیت هتلینگ بر این شاخص را نشان میدهد.
بحث
طبق یافتهها، طرح تحول بر شاخصهای مرگومیر مؤثر بوده و آنها را تا حدودی کاهش داده است. البته درخصوص شاخص مرگ مادران تقریباً کم اثر بوده و همچنین به استثنای شاخص مرگ نوزادان در سال 1393، موفق به ایجاد شکست ساختاری مثبت دیگری نشده است که این یافتهها تقریباً همسو با دیگر مطالعات بررسیشده میباشد. شمس جاوی و همکاران در مطالعهای به بررسی عملکرد طرح تحول بر شاخصهای مرگومیر در اهواز پرداختند که تحققیات آنها نشان داد میزان تغییرات شاخصها در سالهای اولیه اجرای طرح تحول زیاد بوده و در ادامه کمر شده است؛ بهطوریکه بیشترین میزان تغییر در شاخصها مربوط به سالهای 1394 و 1395 بوده است. یافتههای ایشان نشان داد که طرح تحول باعث بهبود اغلب شاخصهای مرگومیر (کاهش مرگ نوزاد، مرگ زیر 1 سال و مرگ زیر 5 سال) شده و بر شاخص مرگ مادران تأثیر نداشته است [14].
مطالعه صادقیمقدم و همکاران نیز نشان داد که بعد از اجرای طرح تحول، نیاز به بستری از 7 درصد به 6/12درصد و تشنج نوزاد از صفر به 7/0 درصد افزایش معناداری داشت؛ البته مرگ نوزاد اختلاف معناداری نسبت به قبل از طرح تحول نداشته است [15]. قاسمزاده و همکاران نیز در مطالعهای عنوان کردند که درخصوص تغییر شاخصهای سلامت در سطح جامعه گزارش جامعی منتشر نشده است؛ اما برخی مقالات نشان میدهند این شاخصها در سطح بیمارستان تغییری نداشتند یا بدتر شدهاند. مطالعه صورتگرفته توسط ایشان در یکی از بیمارستانهای اصفهان بیانگر افزایش تعداد بستری، طول مدت بستری و حتی افزایش مرگومیر در سطح بیمارستان بوده است [16].
درخصوص عملکرد برنامه ترویج زایمان طبیعی بر کاهش نرخ سزارین نیز یافتههای این مطالعه نشان داد که طرح تحول بر کاهش روند سزارین مؤثر بود. حتی در سال 1393 آماره آزمون لی استرازیکیچ شکست ساختاری مثبت را ثبت کرده است که نشاندهنده این است که طرح در ابتدا موفق بوده، اما در ادامه اثرگذاری لازم را نداشته و دقیقاً منطبق با مطالعه مصدقراد و همکاران است. طبق نتایج مطالعه ایشان، اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی تا حدی در کاهش سزارین در ایران مؤثر بوده است، شاخص سزارین در ایران بلافاصله پس از اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی، 6 درصد کاهش یافت. سپس در همین سطح ثابت مانده است. البته درصورت عدماجرای برنامه، نرخ سزارین در کشور در سال 1397بهجای 1/50 درصد به 5/58 درصد میرسید، اما باتوجهبه کم اثر شدن برنامه، ارتقای آن در ادامه مسیر ضروری میباشد [17]. همچنین مطالعه رشیدیان و همکاران نیز نشان داد نرخ سزارین قبل از شروع طرح تحول سلامت 3716/0 و بهصورت ماهانه افزایش داشته که پس از شروع طرح به 0629/0 کاهش یافته، اما این کاهش معنادار نبوده است [18].
یافتههای مطالعه زارعی و همکاران نیز در بیمارستانی در تهران نشان داد که بیمارستان موردنظر به هدف 10 درصد کاهش سزارین دست پیدا نکرد و تنها 2 درصد موفق به کاهش سزارین شده است [19] که دقیقاً مشابه با مطالعه ابراهیمیپور و همکاران در بیمارستان امام رضا شهر مشهد است که نشان داد سزارین در این بیمارستان 3/2 درصد کاهش یافته است [20]. البته براساس مطالعات ابراهیمپور و همکاران در بیمارستان طالقانی تهران وضعیت بدتری وجود داشته و طبق یافتههای ایشان با وجود افزایش زایمان طبیعی، افزایش تعداد سزارین با شتاب بیشتری همراه بوده و بیمارستان محل مطالعه، نهتنها در رسیدن به هدف کاهش 10 درصدی سزارین نسبت به زایمان طبیعی موفق نبوده، بلکه میانگین این شاخص افزایش 5/2 درصدی نیز داشته است [21].
شاخص پرداخت از جیب طبق مطالعه، بیشترین اثرپذیری از طرح تحول را داشت و در سال 1396 نیز شکست ساختاری مثبت را ثبت کرده و در ادامه با افت همراه بوده است که این موضوع با مطالعات و مقالات موجود تقریباً هم راستا میباشد. عبدی و همکاران کاهش 5/2 درصد در پرداخت از جیب بیماران بعد از اجرای طرح تحول را محاسبه و بیان کردند که مواجه خانوارها با هزینههای کمرشکن سلامت نیز از 9/2 درصد به 1/2 درصد کاهش یافت [22]. مطالعه راسخ و همکاران نیز نشان داد که میزان سرانه پرداخت از جیب پس از طرح تحول در بخش بستری 8/32 درصد کاهش و در بخش سرپایی 3/5 درصد افزایش داشته است. درمجموع میزان سرانه پرداخت از جیب مردم در نظام سلامت 4/2 درصد کاهش یافته، اما در بخش شهری پرداخت از جیب افزایش داشته است. نبیلو و همکاران نیز بیان کردند که نتایج بررسی میزان پرداخت از جیب بیماران و مقایسه با مطالعات قبل از اجرای طرح تحول سلامت نشان از آن دارد که این طرح در بخش بستری بسیار موفق عمل کرد و میزان آن نسبت به هدف تعیینشده بسیار کاهش یافته است، اما در بخش سرپایی نتوانسته است عملکرد موفقی داشته باشد [23]. همراستا با ایشان، یافتههای مقاله خلجینیا و گایینی نشان داد در مرحله اول میزان پرداختی مردم از 37 درصد به 8 درصد و در مرحله سوم به 6 درصد کاهش یافت، اما در مرحله سوم با 5/3 برابر شدن تعرفهها، هرچند پرداخت نسبی مردم از 8 درصد به 6 درصد کاهش یافت، اما پرداختی مطلق مردم افزایش داشته است [24]. کرمی و همکاران نیز طی مطالعهای به این نتیجه رسیدند که با افزایش زیاد تعرفههای خدمات درمانی طی اجرای طرح، میزان پرداخت رسمی بیماران کاهش چشمگیری نداشته است و معنادار نیست [25].
درمجموع نتیجهگیری این مطالعه نشان میدهد که طرح تحول علیرغم اثرگذاری مثبت بر شاخصهای منتخب، موفق به اثرگذاری فوقالعاده و ایجاد شکست ساختاری مثبت در عمده شاخصها در طی سالهای اجرای طرح نشده است. یافتههای پژوهش احمدی و همکاران نیز نشان داد که طرح تحول نظام سلامت در ایران پس از گذشت 7 سال و با اجرای گامها و بستههای متنوع، در حوزههای کاهش پرداخت از جیب بیماران، نرخ سزارین و بهرهمندی از خدمات سلامت تا حدودی توانسته است به اهداف از پیش تعیینشده دست یابد [26]. مطالعه حسینی و همکاران نیز در همین راستا نشان داد که افزایش غیراصولی مجموع هزینههای سلامت، ضعف عدالت در تخصیص منابع، عدمتوجه به امکان پایداری طرح، عدم انطباق با سیاستهای کلان بالادستی و کاهش قابلتوجه کارایی، مزایای این طرح را برای ارائهدهندگان خدمت و دریافتکنندگان آن در بلندمدت بهطور قابلملاحظهای کاهش داده و با گذشت زمان، برخی از آثار مثبت این طرح که با صرف منابع زیادی به دست آمده بود، روند معکوس بهخود گرفته است [27].
نتیجهگیری
نتایج آزمونهای رگرسیون حداقل مربعات معمولی و تعمیمیافته در ابتدا تأثیرگذاری طرح در ارتقای شاخصها را تأیید میکند. طبق آزمونهای شکست ساختاری نیز تمام شاخصهای معرفیشده نقاط شکست ساختاری قبل از اجرای طرح تحول را نشان میدهند که بهدلیل افت شاخص در آن مقطع زمانی بوده که این موضوع بر لزوم اجرای طرح تحول نظام سلامت تأکید میکند؛ اما بعد از اجرای طرح، نقاط شکست ساختاری مثبت در عمده شاخصهای منتخب که نشاندهنده ارتقای قابلتوجه در روند آنها میباشد، صورت نگرفته است. همانگونه که ذکر شد از طرح تحول نظام سلامت بهعنوان انقلابی در اصلاحات نظام سلامت، انتظار تأثیرگذاری بیشتری بر عملکرد شاخصهای منتخب و ثبت نقاط شکست ساختاری مثبت وجود داشت.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
ین مقاله تحلیل توصیفی بوده و دیتای موجود حاصل مصاحبه با شرکتکنندگان نبوده و از تحلیلهای کمی متکی بر دادههای استخراجشده از منابع آماری مثل رسمی وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی، سازمان بهداشت جهانی و ثبت احوال استفاده شده است. بنابراین کد اخلاق نداشته و البته موارد مرتبط با اصول اخلاق در پژوهش به این مقاله مرتبط نمیباشد.
حامی مالی
این تحقیق برگرفته از رساله دکتری هادی حمیدی پارسا رشته اقتصاد گرایش اقتصادسنجی در دانشگاه مفید بوده و هیچگونه کمک مالی از سازمانیهای دولتی، خصوصی و غیرانتفاعی دریافت نکرده است.
مشارکت نویسندگان
تمام نویسندگان در آمادهسازی این مقاله مشارکت داشتند.
تعارض منافع
بنابر اظهار نویسندگان، این مقاله تعارض منافع ندارد.
تشکر و قدردانی
از وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی و سایر مراجعی که دادههای آماری را ارائه و انتشار دادهاند، تشکر و قدرانی میشود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت بهداشتی دریافت: 1401/8/17 | پذیرش: 1401/9/19 | انتشار: 1401/11/10