دوره 10، شماره 5 - ( مرداد 1395 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 54-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parvaresh Masoud M, Farhadloo R, Vahedian M, Kashaninejad M, Hasanpoor L, Mohebi S. A Comparison between the Effects of Scenario and Lecture-based Education Methods on Knowledge and Attitude of Emergency Medical Technicians towards Patients with Chest Trauma . Qom Univ Med Sci J 2016; 10 (5) :47-54
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1021-fa.html
پرورش مسعود محمد، فرهادلو روح‌اله، واحدیان مصطفی، کاشانی‌نژاد مهدی، حسن‌پور لاله، محبی سیامک. مقایسه اثر آموزش مبتنی بر سناریو با روش سخنرانی بر آگاهی و نگرش تکنسین‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی شهر قم در برخورد با مصدومین ترومای قفسه سینه. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1395; 10 (5) :47-54

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1021-fa.html


1- دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
2- مرکز فوریت‌های پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران ، rfarhadlu@yahoo.com
3- مرکز تحقیقات مدل‌سازی در سلامت، پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
4- مرکز فوریت‌های پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
5- مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (7134 مشاهده)

زمینه و هدف: آموزش یکی از ارکان اساسی توسعه توانمندی‌ها، مهارت‌ها و شایستگی‌ها در بخش‌های مختلف جامعه است و ضرورت استفاده از روش‌های نوین آموزشی با توجه به تغییرات سریع نیازهای جوامع احساس می‌شود. این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزش سخنرانی با سناریو بر میزان آگاهی و نگرش تکنسین‌های اورژانس فوریت‌های پزشکی در برخورد با بیماران ترومای قفسه سینه انجام شد.

روش بررسی: در این تحقیق نیمه‌تجربی تصادفی سازه‌شده، 160 نفر از تکنسین‌های شاغل در مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم شرکت کردند. شرکت‌کنندگان به‌صورت تصادفی به دو گروه آموزش مبتنی بر سناریو و سخنرانی تقسیم شدند. اطلاعات مورد نیاز از دو گروه به‌وسیله پرسشنامه آگاهی و نگرش قبل و بعد از مداخله به دست آمد. داده‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل، تی زوجی و آزمون کای‌اسکوئر یا فیشر تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: در روش آموزشی مبتنی بر سناریو، میانگین آگاهی (001/0p<) و نگرش (001/0p<)، به‌طور معنی‌داری افزایش داشت.

نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر آموزش مبتنی بر سناریو و نقش آن در استفاده از قابلیت‌های فکری یاد گیرنده و خلاقیت آنها، به‌نظر می‌رسد آموزش مبتنی بر سناریو می‌تواند یک جایگزین مناسب برای روش‌های آموزشی سنتی باشد.

متن کامل [PDF 411 kb]   (1848 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1395/4/29 | پذیرش: 1395/4/29 | انتشار: 1395/4/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb