دوره 10، شماره 5 - ( مرداد 1395 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 92-84 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari F, Dehghani Y, Aslani K, Abbasi M. An Investigation of the Correlation among Sources of Stress, Perceived Stress, and Coping styles in High School Students. Qom Univ Med Sci J 2016; 10 (5) :84-92
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1025-fa.html
اصغری فرهاد، دهقانی یوسف، اصلانی خالد، عباسی مسلم. بررسی همبستگی بین منابع استرس، استرس ادراک‌شده و سبک‌های مقابله‌ای در دانش‌آموزان دبیرستانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1395; 10 (5) :84-92

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1025-fa.html


1- گروه مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
2- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج‌ فارس بوشهر، بوشهر، ایران. ، ydehghani@yahoo.com
3- 3گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
4- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی، کازرون، ایران.
چکیده:   (6896 مشاهده)

زمینه و هدف: رویارویی با استرس از جمله مسائلی است که با توجه به منبع استرس و میزان استرس ادراک‌شده فرد در دوره نوجوانی، اهمیت خاصی پیدا می‌کند. در این پژوهش همبستگی بین منابع استرس، استرس ادراک‌شده و سبک‌های مقابله‌ای در دانش‌آموزان مقطع دبیرستان بررسی گردید.

روش بررسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی، از نوع همبستگی انجام شد. نمونه پژوهش شامل 575 دانش‌آموز دبیرستانی خانواده‌های کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال تحصیلی 1394-1393 بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس منابع استرس، مقیاس استرس ادراک‌شده و مقیاس سبک‌های مقابله تهران استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: در این مطالعه، 50% دانش‌آموزان دارای استرس ادراک‌شده بالاتر از نقطه برش بودند. منابع استرس دانش‌آموزان، استرس‌های مربوط به مدرسه و بلوغ بود. بین روش مقابله مسئله‌مدار با استرس ادراک‌شده، همبستگی مثبت و بین روش مقابله‌ای مسئله‌مدار با استرس مرتبط به مدرسه و بلوغ، همبستگی منفی و معکوس وجود داشت. بین روش مقابله‌ای هیجان‌محور مثبت با استرس ادراک‌شده، همبستگی مثبت و بین روش مقابله هیجان‌محور مثبت و استرس مربوط به مدرسه، بلوغ، خانواده و همسالان، همبستگی معنی‌داری وجود نداشت. بین روش مقابله‌ای هیجان‌محور منفی با استرس مربوط به مدرسه، بلوغ و همسالان، همبستگی مثبت بود.

  • با توجه به نتایج این مطالعه، شدت همبستگی قابل‌توجه نیست و نمی‌توان با این مقدار همبستگی، رابطه قابل‌ملاحظه‌ای بین متغیرها یافت. لذا پیشنهاد می‌شود تحقیقات وسیع‌تری برای بررسی رابطه بین این متغیرها صورت گیرد.

 

متن کامل [PDF 564 kb]   (2040 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1395/4/29 | پذیرش: 1395/4/29 | انتشار: 1395/4/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb