دوره 11، شماره 11 - ( بهمن 1396 )                   جلد 11 شماره 11 صفحات 111-104 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini M, Salimi M, Tajvidi M. Comparison of Declared Performance of Primary School Girl Students in the Context of Individual Health Behavior in Health Promoting Schools (HPS) and Ordinary Schools in 3rd District of Karaj (Iran). Qom Univ Med Sci J 2018; 11 (11) :104-111
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1042-fa.html
امینی مرضیه، سلیمی مهتاب، تجویدی منصوره. مقایسه عملکرد اظهار‌شده دانش‌آموزان دختر ابتدایی در زمینه رفتار بهداشتی فردی در مدارس طرح مروج سلامت و مدارس عادی ناحیه سه کرج . مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1396; 11 (11) :104-111

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1042-fa.html


1- اداره آموزش و پرورش،کرج، ایران ، arkoocheki@yahoo.com
2- دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3- دانشکده پرستاری و مامایی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران.
چکیده:   (6287 مشاهده)
زمینه و هدف: طرح مدرسه مروج سلامت (HPS)، که به منزله یک نظام برای ارتقای سلامت است، در برخی مدارس کشور در حال اجرا می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه‌ای عملکرد اظهار‌شده دانش‌آموزان دختر ابتدایی در زمینه رفتار بهداشتی فردی در مدارس طرح مروج سلامت و مدارس عادی ناحیه سه کرج صورت گرفت.
روش بررسی: مطالعه حاضر به روش توصیفی از نوع علّی - مقایسه‌ای بر روی 378 نفر از دانش‌آموزان دختر ناحیه سه کرج انجام شد. به‌منظور سنجش و اثر‌بخشی متغیر‌های مورد استفاده در پژوهش، از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تأیید شد. پایایی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ، معادل 91/0 بر‌آورد گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی‌داری، 05/0 p<در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: در رفتار بهداشت فردی، بین مؤلفه بهداشتی تحرک فیزیکی در مدارس مروج سلامت با مدارس عادی در سطح 1%، تفاوت معنی‌داری وجود داشت و در مؤلفه‌های بهداشتی تغذیه، مراقبت از خود، تفکر خلاق و حل مسئله، مهارت توجه و ابراز وجود، تشویق و رفتار پرخطر، تفاوت معنی‌داری در مدارس مروج سلامت با مدارس عادی مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: در این مطالعه نتایج عملکرد اظهار‌شده دانش‌آموزان، نشان‌دهنده عدم تفاوت طرح مروج سلامت در بیشتر مؤلفه‌های رفتار بهداشت فردی در مدارس مورد بررسی بود. بنابراین، بازنگری و تجدیدنظر برای اثربخشی و موفقیت بیشتر طرح مذکور، ضروری به‌نظر می‌رسد.
 
متن کامل [PDF 386 kb]   (1394 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1395/5/5 | پذیرش: 1395/9/2 | انتشار: 1396/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb