محمدی سید داود، نوروزینژاد غلامحسین، رحمتی نژاد پروین، اکبری ولی اله. همبستگی بین سبکهای دلبستگی و طرحوارههای ناسازگار اولیه در دانشجویان . مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1396; 11 (9) :52-60
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1073-fa.html
1- گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران ، mohammadi.sd@gmail.com
2- گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
3- بیمارستان اعصاب و روان سهامیه، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
چکیده: (6986 مشاهده)
زمینه و هدف: ذهنیت افراد از طرحوارههایی (Schema) تشکیل شدهاند که دربرگیرنده خاطرات، شیوههای حل مسئله، تصاویر ذهنی و شفاهی بوده و سیستم منسجمی از مؤلفههای شناختی، عاطفی، هیجانی و رفتاری را شامل میشوند. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه همبستگی بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبکهای دلبستگی در دانشجویان دختر و پسر انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی از نوع همبستگی، بر روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام گرفت. 120 دانشجو (60 دختر و 60 پسر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ و پرسشنامه ویرایششده سبک دلبستگیCollins and Read بود. دادهها با استفاده ضریب همبستگی پیرسون و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: شرکتکنندگان هر دو جنس در سبک دلبستگی دوسوگرا، بیشترین نمره را به دست آوردند؛ درحالیکه هیچ تفاوتی بین دو جنس از نظر سبک دلبستگی وجود نداشت. طرحواره خویشتنداری/خودانضباطی ناکافی تنها طرحواره دارای تفاوت معنیدار در هر دو جنس بود (025/0p=). بین سبک دلبستگی دوسوگرا، اجتنابی و تمامی حوزههای طرحوارههای ناسازگار، همبستگی معنیداری مشاهده شد. همچنین بین سبک دلبستگی ایمن با طرحواره سختگیرانه در دختران، همبستگی مثبت معنیداری وجود داشت.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه، بین سبک دلبستگی ناایمن (دوسوگرا و اجتنابی) و اغلب طرحوارههای ناسازگار اولیه، همبستگی وجود دارد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1395/5/15 | پذیرش: 1395/7/10 | انتشار: 1396/8/30