asgari ashtiani A R, Ansari H, Kebriaei A, Khodadadi B. Comparison of Quality Gap of Physiotherapy Services in Public and Private Centers in Zahedan City Using SERVQUAL Model (Iran). Qom Univ Med Sci J 2017; 11 (10) :77-87
URL:
http://journal.muq.ac.ir/article-1-1087-fa.html
عسگری آشتیانی احمدرضا، انصاری حسین، کبریایی علی، خدادادی بهلولی بهاره. مقایسه شکاف کیفیت خدمات فیزیوتراپی در مراکز دولتی و خصوصی شهر زاهدان با استفاده از مدل سروکوال. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1396; 11 (10) :77-87
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1087-fa.html
1- گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران. ، ahmadaskary@gmail.com
2- گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
3- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
4- دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
چکیده: (6076 مشاهده)
زمینه و هدف: بهمنظور ارائه بهتر خدمات در مراکز فیزیوتراپی، عواملی همچون آگاهی از ادراک و انتظارات دریافتکنندگان خدمات این مراکز و تعیین شکاف موجود بین این دو مقوله، نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت خدمات فیزیوتراپی ارائهشده در مراکز فیزیوتراپی دولتی و خصوصی شهر زاهدان با استفاده از مدل سروکوال انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی مقطعی، 480 نفر از مراجعین به کلینیکهای فیزیوتراپی دولتی و خصوصی شهر زاهدان در سال 1394، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و تصادفی، انتخاب و بررسی شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد سروکوال استفاده گردید. دادهها به کمک آزمونهای ویلکاکسون، منویتنی، کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: در تمامی ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات ارائهشده (شامل ابعاد ملموس یا فیزیکی، قابلیتاطمینان، پاسخگویی، تضمین و همدلی) در هر دو مراکز خصوصی و دولتی، شکاف منفی کیفیت وجود داشت. بیشترین میانگین شکاف کیفیت در کلینیکهای دولتی در بُعد ملموس یا فیزیکی (36/0±53/-) و در کلینیکهای خصوصی در بُعد همدلی (39/0±47/-)، و کمترین میانگین شکاف کیفیت در کلینیکهای دولتی و خصوصی در بُعد تضمین بود. بین سن، جنس و میزان تحصیلات مراجعین با شکاف کیفیت در هر دو کلینیک دولتی و خصوصی، رابطه معنیداری مشاهده نشد (05/0p>).
نتیجهگیری: انتظارات مراجعین در تمامی ابعاد کیفیت ارائه خدمات، بالاتر از ادراکات آنها بود. بنابراین، نیاز است کیفیت ارائه خدمات در هر دو مراکز دولتی و خصوصی در تمام ابعاد بهبود یابد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1395/5/25 | پذیرش: 1395/8/22 | انتشار: 1396/9/27