زمینه و هدف: دانشجویان علوم پزشکی طبقه خاصی از دانشجویان هستند که به دلیل مشکلات خاص خود، بررسی سلامت عمومی آنها همواره مورد توجه بوده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی بین سلامت عمومی با هوش هیجانی و خلاقیت در دانشجویان دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی ، 150 نفر از دانشجویان دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری (45 پسر و 105 دختر) بهصورت تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامههای سلامت عمومی Goldberg، هوش هیجانی Shring و خلاقیت عابدی را تکمیل نمودند. جهت تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تی گروههای مستقل استفاده شد. یافتهها: در این بررسی بین سلامت عمومی و هوش هیجانی (53/0r=، 05/0p<)، سلامت عمومی و خلاقیت (60/0r=، 01/0p<)، همبستگی مستقیم و معنیداری مشاهده گردید. همچنین سلامت عمومی در دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر بود (05/0p<). نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد بین سلامت عمومی با هوش هیجانی و خلاقیت، همبستگی مستقیم و معنیداری وجود دارد، و از آنجا که این متغیرها در آینده حرفهای دانشجویان علوم پزشکی مؤثرند، لذا به کارگیری روشهای شناختی و رفتاری در جهت ارتقای سطح سلامت عمومی این دانشجویان ضروری بهنظر میرسد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |