دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 91 1391 )                   جلد 6 شماره 4 صفحات 23-14 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbarzadeh M, Toosi M, Zare N, Sharif F. Effect of Relaxation and Attachment Behaviors Training on Anxiety in First-time Mothers in Shiraz City, 2010: A Randomized Clinical Trial. Qom Univ Med Sci J 2012; 6 (4) :14-23
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-125-fa.html
اکبرزاده مرضیه، طوسی منیره، زارع نجف، شریف فرخنده. تأثیر آموزش تن‌آرامی و رفتارهای دلبستگی بر میزان اضطراب مادران نخست باردار شهر شیراز: کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1391; 6 (4) :14-23

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-125-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی فارس ، akbarzadehmarzieh@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی فارس
چکیده:   (7315 مشاهده)

زمینه و هدف: اضطراب مادر، که اولین شخصیت تأثیر‌گذار در بهداشت روانی کودک می‌باشد، بسیار حایز اهمیت است. استفاده از روش‌های کاهش اضطراب مادران باردار نقش مؤثری در کاهش مشکلات روانی مادر و فرزند او دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش رفتارهای دلبستگی و تن‌آرامی بر اضطراب مادران نخست باردار صورت گرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر به روش کار‌آزمایی بالینی بر روی 126 زن باردار شکم اول (42 نفر گروه تن‌آرامی، 42 نفر گروه دلبستگی، 42 نفر کنترل)، مراجعه‌کننده به 2 بیمارستان حافظ و شوشتری شهر شیراز در تابستان سال 1389 انجام شد .ابزار مورد استفاده شامل: فرم اطلاعات فردی، بارداری و پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر ( Spielberger) بود. برای دوگروه آزمایش علاوه بر مراقبت‌های معمول بارداری، 4 جلسه 90 دقیقه‌ای کلاس‌های آموزش رفتارهای دلبستگی و تن‌آرامی طی 4 هفته (هفته‌ای یک‌بار) برگزار شد. گروه کنترل فقط مراقبت‌های معمول بارداری دریافت نمودند. نمره اضطراب قبل از مداخله، همچنین در پایان مداخله در هر سه گروه سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های مجذورکای و آنالیز واریانس وتی زوج استفاده گردید. (05/0p<) معنی‌دار در نظر گرفته شد. یافته‌ها : در این بررسی، میانگین نمره اضطراب قبل از مداخله در سه گروه اختلاف آماری معنی‌داری نداشت، ولی میانگین نمره اضطراب بعد از مداخله در سه گروه اختلاف آماری معنی‌داری نشان داد (004/0p<). در دو گروه آزمایش بعد از مداخله، در میانگین نمره اضطراب کاهش و در گروه کنترل افزایش مشاهده گردید. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد آموزش رفتارهای دلبستگی و تن‌آرامی موجب کاهش اضطراب در مادر باردار می‌شود.

متن کامل [PDF 988 kb]   (2966 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1394/11/24 | پذیرش: 1394/12/4 | انتشار: 1394/12/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb