Mohammadi S D, Rahmatinejad P, Seyedtabaee S R, Akbari V. The Correlation between Early Maladaptive Schemas and Myers-Briggs Personality Dimensions in Medical Students. Qom Univ Med Sci J 2018; 11 (11) :87-94
URL:
http://journal.muq.ac.ir/article-1-1515-fa.html
محمدی سید داود، رحمتی نژاد پروین، سیدطبایی سیدرضا، اکبری ولیالله. همبستگی بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و ابعاد شخصیتی مایرز- بریگز در دانشجویان پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1396; 11 (11) :87-94
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1515-fa.html
1- گروه روانپزشکی، بیمارستان اعصاب و روان سهامیه، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
2- بیمارستان اعصاب و روان سهامیه، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران. ، rahmatinejadp@yahoo.com
چکیده: (6070 مشاهده)
زمینه و هدف: روانشناسان شناختگرا، طرحوارهها(Schema) را ساختارهایی شناختی میدانند که فرد را در گزینش، رمزگردانی و پردازش اطلاعات بهدستآمده از محیط تحت تأثیر قرار میدهند. هدف از این مطالعه بررسی همبستگی بین ابعاد شخصیتی مایرز - بریگز و طرحوارههای ناسازگار اولیه در دانشجویان پزشکی بود.
روش بررسی: در این پژوهش که از نوع توصیفی – همبستگی بود، 120 دانشجو (60 دختر و 60 پسر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به سؤالات 2 پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار یانگ و سنخنمای مایرز – بریگز پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آمارههای ضریب همبستگی پیرسون و تیمستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: در این مطالعه، تفاوتی میان دو گروه دختر و پسر در ابعاد شخصیتی مایرز- ریگز مشاهده نشد. هر دو گروه بیشترین نمره را در بُعد برونگرایی و ادراکی کسب کردند. بین دو گروه، تفاوت معنیداری در طرحوارههای حوزه محدودیت مختل وجود داشت و دختران در این حوزه، نمرات بیشتری را به دست آوردند. همچنین بین بُعد درونگرایی شخصیت مایرز - بریگز و حوزه محدودیتهای مختل، همبستگی مثبت معنیداری وجود داشت. بین بُعد قضاوتی نیز با طرحوارههای حوزه بریدگی و طرد، خودگردانی و عملکرد مختل، گوشبهزنگی بیش از حد، بازداری و حوزه محدودیتهای مختل، همبستگی منفی معنیداری وجود داشت. ُبعد حسی با طرحوارههای حوزه محدودیتهای مختل، همبستگی مثبت معنیداری نشان داد.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر، شواهدی را برای همبستگی بین طرحوارههای ناسازگار با تیپهای شخصیتی فراهم میآورد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1395/12/7 | پذیرش: 1396/6/27 | انتشار: 1396/10/26