دوره 11، شماره 7 - ( مهر 1396 )                   جلد 11 شماره 7 صفحات 97-90 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

asayesh H, Sharififard F, Taheri Kharameh Z, Mohammad Hosseini , M H, Sepahvandi M R. The Amount of Research Interest in the Students of Qom University of Medical Sciences in 2016 (Iran). Qom Univ Med Sci J 2017; 11 (7) :90-97
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1520-fa.html
آسایش حمید، شریفی‌فرد فاطمه، طاهری خرامه زهرا، حاجی محمدحسینی مهسا، سپه‌وندی محمدرضا. میزان علاقه‌مندی به پژوهش در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم، سال 1395. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1396; 11 (7) :90-97

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1520-fa.html


1- 1دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
2- دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
3- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (5303 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش از عوامل مهم در توسعه و پیشرفت جوامع بوده و علاقه‌مندی به فعالیت‌های پژوهشی نیز بر گرایش به انجام فعالیت در این زمینه مؤثر است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان علاقه‌مندی به پژوهش در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 343 دانشجو به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه علاقه‌مندی به پژوهش بی‌اسچک و بی‌شاب بود. داده‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. سطح معنی‌داری، 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین نمره کل علاقه‌مندی به پژوهش، 49/13±73/51 به دست آمد. بیشترین میزان علاقه‌مندی دانشجویان به طراحی یک پژوهش، اجرای یک طرح پژوهشی و یا همکاری در انجام آن بود و از سوی دیگر، میزان علاقه‌مندی در زمینه تحلیل آماری داده‌ها، ارائه گزارش کامل از تحلیل داده‌‌ها و شرکت در دوره‌های آموزشی تحلیل آماری؛ در سطح پایینی قرار داشت.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد به‌طورکلی میزان علاقه‌مندی به پژوهش در بین دانشجویان، در حد متوسط است. بنابراین، برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای عملی برای تقویت نقاط ضعف دانشجویان، ضروری به‌نظر می‌رسد.
 
واژه‌های کلیدی: پژوهش، دانشجویان پزشکی، قم، ایران.
متن کامل [PDF 451 kb]   (1218 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1395/12/9 | پذیرش: 1396/3/17 | انتشار: 1396/6/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb