مقدمه: انتخاب روش مناسب آموزش در یادگیری، مهارت آموزی و تغییر نگرش فراگیران و در نهایت رضایتمندی آنان نقش مهمی دارد. از این رو این مطالعه با هدف ارزیابی به کارگیری روش یادگیری مبتنی بر تیم بر یادگیری و رضایتمندی دانشجویان بهداشت عمومی در درس آموزش بهداشت و ارتباطات انجام شده است.
روش کار: این مطالعه به صورت مداخلهای بر روی دو گروه از دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته بهداشت عمومی در خصوص درس 2 واحدی آموزش بهداشت و ارتباطات صورت گرفته است. برای این منظور تعداد 23 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته بهداشت عمومی روش TBL و تعداد 14 نفر از دانشجویان کارشناسی ناپیوسته بهداشت عمومی روش مرسوم که مبتنی بر سخنرانی بود را برای کلاس خود انتخاب کردند. در آخرین جلسه ترم تحصیلی میزان رضایتمندی دانشجویان به روش تدریس توسط پرسشنامه روا و پایا از هر دو گروه جمع آوری و مقایسه گردید. همچنین پس از پایان ترم نمرات نهایی کسب شده دانشجویان دو گروه در درس آموزش بهداشت و ارتباطات با هم مقایسه گردید. همچینین 6 ماه بعد از امتحان پایان ترم سئوالات آزمون پایان ترم برای هر دو گروه به کار گرفته و نمرات حاصله دو گروه با هم مقایسه شد.داده ها پس از جمع آوری توسط نرم افزار SPSS نسخه 19 توسط شاخصهای توصیفی و آزمون مان ویتنی در سطح معنی داری کمتر از 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: در این مطالعه از نظر میانگین نمره رضایتمندی تفاوت معنی داری بین دو گروه تدریس وجود داشت (001/0>P). همچنین میانگین نمره آزمون فردی بین دو گروه اختلاف معنی داری داشت (001/0>P). به علاوه،اختلاف معنی دار در میانگین نمره پایان ترم دانشجویان گروه تدریس TBL و گروه تدریس روش مرسوم وجود داشت (001/0>P).
نتیجه گیری: یافته های مطالعه حاکی از این بود که استفاده از روش تدریس TBL از موفقیت بیشتری در مقایسه با روش مرسوم در افزایش رضایتمندی دانشجویان برخوردار بوده است و سطح یادگیری حاصله از آن با توجه به نمرات آزمون دانشجویان بالاتر بوده است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |