زمینه و هدف: سیستمهای آدرنرژیک و گابائرژیک مغز نقش مهمی در حافظه و یادگیری دارند. طبق نتایج مطالعات انجامشده، مورفین، هیستامین و لیتیوم، یادگیری وابسته به وضعیت ایجاد میکنند. این مطالعه با هدف بررسی اثر گیرندههای آلفا -2- آدرنرژیک ناحیه 1CA بر روی یادگیری وابسته به وضعیت موسیمول انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه کلونیدین و یوهمبین بهعنوان آگونیست و آنتاگونیست گیرنده آلفا -2- آدرنرژیک، موسیمول بهعنوان آگونیست گیرنده GABA A و مدل یادگیری اجتنابی غیرفعال برای سنجش حافظه مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمون واریانس یکطرفه، تی تست و منویتنی تجزیه و تحلیل شدند. در تمام ارزیابیهای آماری، حداقل 05/0>p معیار معنیدار بودن مقایسه بین گروهها در نظر گرفته شد. یافتهها: تزریق پیش از آزمون موسیمول (µg/mice2/1) به ناحیه 1CA باعث تخریب حافظه اجتنابی مهاری در روز آزمون شد (01/0>p). تزریق قبل از آزمون موسیمول (2/1 و µg/mice06/0) باعث برگشت حافظه تخریبشده با موسیمول (µg/mice2/1) قبل از آموزش شد، بنابراین، موسیمول میتواند باعث القای یادگیری وابسته به وضعیت گردد (01/0>p). تزریق قبل از آموزش کلونیدین (2/1 و µg/mice06/0) نیز باعث برگشت فراموشی القاشده با موسیمول (µg/mice2/0) قبل از آموزش شد (01/0>p). همچنین تزریق قبل از آزمون یوهمبین (4/2 و µg/mice2/1) به ناحیه CA1، 2 دقیقه قبل از تزریق دوز مؤثر موسیمول، باعث ممانعت از یادگیری وابسته به وضعیت موسیمول گردید (01/0>p). نتیجهگیری: بهطورکلی میتوان گفت گیرندههای آلفا -2- آدرنرژیک هیپوکامپ پشتی، نقش مهمی در یادگیری وابسته به وضعیت موسیمول در روز تست دارند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |