دوره 8، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1393 1393 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 26-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Piri M, Navaeian M, Pakpour B. Assessment of Effects of α2-Adrenoceptor Agonists and Antagonists in Dorsal Hippocampus on Muscimol State-dependent Memory. Qom Univ Med Sci J 2014; 8 (1) :16-26
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-168-fa.html
پیری مرتضی، نوائیان مجید، پاکپور بهاره. تأثیر آگونیست‌ها و آنتاگونیست‌های گیرنده‌های آلفا -2- آدرنرژیک در ناحیه هیپوکامپ پشتی بر یادگیری وابسته به وضعیت موسیمول. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1393; 8 (1) :16-26

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-168-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل ، biopiri@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر ری
3- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
چکیده:   (7402 مشاهده)

زمینه و هدف: سیستم‌های آدرنرژیک و گابائرژیک مغز نقش مهمی در حافظه و یادگیری دارند. طبق نتایج مطالعات انجام‌شده، مورفین، هیستامین و لیتیوم، یادگیری وابسته به وضعیت ایجاد می‌کنند. این مطالعه با هدف بررسی اثر گیرنده‌های آلفا -2- آدرنرژیک ناحیه 1CA بر روی یادگیری وابسته به وضعیت موسیمول انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه کلونیدین و یوهمبین به‌عنوان آگونیست و آنتاگونیست گیرنده آلفا -2- آدرنرژیک، موسیمول به‌عنوان آگونیست گیرنده GABA A و مدل یادگیری اجتنابی غیرفعال برای سنجش حافظه مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون واریانس یک‌طرفه، تی تست و من‌ویتنی تجزیه و تحلیل شدند. در تمام ارزیابی‌های آماری، حداقل 05/0>p معیار معنی‌دار بودن مقایسه بین گروه‌ها در نظر گرفته شد. یافته‌ها: تزریق پیش از آزمون موسیمول (µg/mice2/1) به ناحیه 1CA باعث تخریب         حافظه اجتنابی مهاری در روز آزمون شد (01/0>p). تزریق قبل از آزمون موسیمول               (2/1 و µg/mice06/0) باعث برگشت حافظه تخریب‌شده با موسیمول (µg/mice2/1) قبل از آموزش شد، بنابراین، موسیمول می‌تواند باعث القای یادگیری وابسته به وضعیت گردد (01/0>p). تزریق قبل از آموزش کلونیدین (2/1 و µg/mice06/0) نیز باعث برگشت فراموشی القاشده با موسیمول (µg/mice2/0) قبل از آموزش شد (01/0>p). همچنین تزریق قبل از آزمون یوهمبین (4/2 و µg/mice2/1) به ناحیه CA1، 2 دقیقه قبل از تزریق دوز مؤثر موسیمول، باعث ممانعت از یادگیری وابسته به وضعیت موسیمول گردید (01/0>p). نتیجه‌گیری: به‌طورکلی می‌توان گفت گیرنده‌های آلفا -2- آدرنرژیک هیپوکامپ پشتی، نقش مهمی در یادگیری وابسته به وضعیت موسیمول در روز تست دارند.

متن کامل [PDF 166 kb]   (1435 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1394/11/24 | پذیرش: 1394/12/4 | انتشار: 1394/12/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb