دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور1393 1393 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 23-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Palizgir M, Bakhtiyari M, Esteghamati A. Comparison between Cognitive-behavioral Therapy and Psychoeducational Therapy on Blood Sugar Control in Depressed Patients with Type 2 Diabetes. Qom Univ Med Sci J 2014; 8 (3) :18-23
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-179-fa.html
پالیزگیر مریم، بختیاری مریم، استقامتی علیرضا. مقایسه درمان شناختی - رفتاری و آموزش روانی بر کنترل قند خون در بیماران افسرده مبتلا به دیابت نوع 2: کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1393; 8 (3) :18-23

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-179-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی، ‌واحد نجف‌آباد
2- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، maryam-bakhtiyari@sbmu.ac.ir
3- دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (6558 مشاهده)

زمینه و هدف‌: دیابت ملیتوس نوع 2 یک بیماری اندوکرین می‌باشد. اخیراً نیز مشخص شده است احتمال ابتلا به افسردگی در بیماران دیابتی تقریباً تا دو برابر است. این مطالعه با هدف ارزیابی اثربخشی درمان گروهی شناختی - رفتاری و مداخلات آموزش روانی دیابت بر میزان افسردگی و قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد. روش‌ بررسی: از 180 بیمار دیابتی مراجعه‌کننده به بیمارستان امام خمینی تهران، 60 بیمار جهت مطالعه کارآزمایی بالینی انتخاب و در سه گروه درمان شناختی - رفتاری٬ آموزش روانی و گروه کنترل به تصادف قرار داده شدند. وضعیت افسردگی و قند خون با تست افسردگی بک ویرایش دوم(BDI-Π)  و اندازه‌گیری HbA1C تعیین شد. جهت آنالیز داده‌ها از آزمون‌های آماری واریانس یک‌طرفه وآزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافته‌ها: میزان افسردگی و HbA1C در پس‌آزمون در بین سه گروه درمان شناختی - رفتاری٬ آموزش روانی و کنترل دارای اختلاف معنی‌داری بود (0001/0=p). آزمون تعقیبی توکی، اختلاف معنی‌داری را بین میزان افسردگی در پس‌آزمون در گروه درمان شناختی - رفتاری و آموزش روانی (0001/0=p)، همچنین بین گروه درمان شناختی - رفتاری و گروه کنترل (0001/0=p) نشان داد. بین میزان HbA1C در پس‌آزمون در بین دو گروه درمان شناختی - رفتاری و آموزش روانی، اختلاف معنی‌داری وجود نداشت، ولی بین گروه کنترل و هریک از گروه‌های درمان شناختی - رفتاری و آموزش روانی، اختلاف معنی‌دار بود (0001/0=p). نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد درمان گروهی شناختی -‌ رفتاری در درمان افسردگی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو موفقیت‌آمیز بوده است.

متن کامل [PDF 342 kb]   (3088 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1394/11/24 | پذیرش: 1394/12/4 | انتشار: 1394/12/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb