دوره 11، شماره 12 - ( اسفند 1396 )                   جلد 11 شماره 12 صفحات 127-118 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raisi M, Ahmari Tehran H, Bakouei S, Mehran N, Abedini Z, Heidari S. The Opinions of the Consultant Professors of Qom University of Medical Sciences about Academic Counseling and Guidance, Duties of the Consultant Professor and Its Related Areas, (Iran). Qom Univ Med Sci J 2018; 11 (12) :118-127
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1828-fa.html
رئیسی مرضیه، احمری طهران هدی، باکویی ساره، مهران ناهید، عابدینی زهرا، حیدری سعیده. نظرات اساتید مشاور دانشگاه علوم پزشکی قم نسبت به مشاوره و راهنمایی تحصیلی، وظایف استاد مشاور و حیطه‌های آن. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1396; 11 (12) :118-127

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1828-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی قم
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران
3- دانشگاه علوم پزشکی قم ، sheidari@muq.ac.ir
چکیده:   (5533 مشاهده)
زمینه و هدف: حمایت، مشاوره و راهنمایی دانشجویان در طول دوره تحصیل، یکی از مهم‌ترین وظایف دانشگاه‌ها می‌باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی حیطه‌های کاری استاد مشاور از دیدگاه اساتید مشاور دانشگاه علوم پزشکی قم صورت گرفت.
روش بررسی: این پژوهش به روش توصیفی مقطعی بر روی 37 استاد مشاور که با روش سرشماری انتخاب شده بودند، انجام شد. جهت تعیین دیدگاه اساتید مشاور نسبت به حیطه‌های کاری استاد مشاور، از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده گردید. داده‌ها به کمک ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل، واریانس و توکی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: میانگین نمره کلی حیطه‌های آگاهی استاد مشاور از وظایف مشاوره و راهنمایی تحصیلی دانشجو، 7/3±9/30 و میزان موافقت اساتید از حیطه‌های کاری استاد مشاور، 6/19±76 تعیین شد. بیشترین رضایت اساتید از وظایف استاد مشاوری، در حیطه بررسی وضعیت تحصیلی دانشجو و رفع مشکلات آموزشی وی (4/59%) بود. میانگین نمره کلی نگرش اساتید راهنما نسبت به مشاوره و راهنمایی تحصیلی، 6/12±108 و نمره کلی نظرات اساتید مشاور درباره وضعیت موجود مشاوره و راهنمایی تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی قم، 8/5±8/39 به دست آمد. اکثریت اساتید (60%)، رضایت کلی خویش را از وضعیت موجود مشاوره و راهنمایی تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی قم به‌صورت متوسط بیان کردند.
نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق نشان داد اساتید مشاور، عملکرد خود را در حد نسبتاً مطلوب ارزیابی می‌کنند و آگاهی و نگرشی مثبت نسبت به وظایف استاد مشاور دارند؛ بنابراین، اطلاع‌رسانی و آموزش مستمر اساتید درخصوص مشاوره و راهنمایی پیشنهاد می‌گردد.
متن کامل [PDF 587 kb]   (1166 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1396/6/25 | پذیرش: 1396/10/3 | انتشار: 1396/12/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb