1- مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
2- گروه فلسفه علم، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (7058 مشاهده)
در فلسفه پزشکی بهعنوان یک حوزه مطالعاتی؛ مباحثی همچون هستیشناسی، معرفتشناسی، ارزششناسی و منطق مورد توجه قرار دارد. اگرچه ارزششناسی با توجه به جایگاه آن در اخلاق پزشکی، بهویژه در ارتباط با چالشهای اخلاقی پزشکی مدرن، توجه بیشتری را به خود معطوف کرده است؛ اما لازم است سایر مباحث فلسفه پزشکی نیز مهم و ضروری تلقی شوند. ایجاد دورههای آموزشی در دانشگاههای معتبر، انتشار مجلات، کتب و برگزاری نشستهای هماندیشی، حاکی از توجه ویژه به این حوزه نسبتاً نوظهور دانش میباشد. برخی از اهداف مصرّح نظام آموزشی علوم پزشکی کشور مانند تفکر انتقادی و مهارت حلمسئله نیز توجه شایسته به این مباحث را ضروری و مهم ساخته است. پرداختن به فلسفه پزشکی در برنامه آموزش پزشکی میتواند به تأمل در پرسشهای اساسی، ازجمله در زمینه ماهیت تفکر عقلانی، قوانین حاکم بر آن و نقش آن در نظام سلامت منجر شود و این در حالی است که در آموزش پزشکی از تلفیق حکمت و طب که ویژگی مهم پزشکان پیشین و تأثیرگذار ایران زمین بوده، فاصله گرفته شده است. اینکه دانشآموخته نظام آموزش پزشکی و ارائهکننده خدمات سلامت، انسان را موجودی فراتر از جسم و برخوردار از کرامتی ویژه دانسته و اعمال و رفتار حرفهای خود را بر چنین رویکردی مبتنی کند؛ نیازمند آموختن مبانی انسانشناسی سلامت، ماهیت سلامت، بیماری و مانند آن است. بهنظر میرسد شاید با ارائه مطالب گفتهشده در قالب واحد درسی «آشنایی با فلسفه پزشکی» به دانشجویان علوم پزشکی، بتوان امید داشت در نگرش ارائهکنندگان خدمات سلامت تغییری ایجاد گردد.
نوع مطالعه:
مقاله مروری |
موضوع مقاله:
آموزش پزشکی دریافت: 1396/10/13 | پذیرش: 1397/4/6 | انتشار: 1397/4/24