دوره 12، شماره 5 - ( مرداد 1397 )                   جلد 12 شماره 5 صفحات 70-62 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fotuhi M A, Khoshgoftar A, Bakhshande H, Karami G, Rasti Broujeni M. Evaluation of Viewpoint of Executive Management Team of Hospitals of Qom Province in Terms of the Third Generation of Hospital Accreditation Standards, 2017, (Iran). Qom Univ Med Sci J 2018; 12 (5) :62-70
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2023-fa.html
فتوحی محمدعلی، خوشگفتار علی، بخشنده هادی، کرمی قدرت الله، راستی بروجنی مریم. ارزیابی دیدگاه تیم مدیریت اجرایی بیمارستان‌های استان قم درخصوص نسل سوم استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان‌ها، سال 1396. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1397; 12 (5) :62-70

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2023-fa.html


1- گروه درمان، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران. ، mfotuhi@muq.ac.ir
2- گروه درمان، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
چکیده:   (6091 مشاهده)
زمینه و هدف: اعتباربخشی بیمارستان، به‌عنوان ابزاری جهت بهبود کیفیت و ایمنی بیماران به‌کار می‌رود. اثربخشی اعتباربخشی به محتوای استانداردها، روش ارزیابی و به‌کارگیری ارزیابان واجد صلاحیت بستگی دارد. با توجه به نقش تیم مدیریت اجرایی بیمارستان‌ها در اجرای استانداردهای اعتباربخشی، این پژوهش با هدف ارزیابی دیدگاه تیم مدیریت اجرایی بیمارستان‌های استان قم، درخصوص نسل سوم اعتباربخشی بیمارستان‌ها صورت گرفت.
روش بررسی: این پژوهش به روش توصیفی - مقطعی در سال 1396 با استفاده از یک پرسشنامه در 5 محور انجام شد. جامعه آماری متشکل از تیم مدیریت اجرایی تمامی بیمارستان‌های استان قم به‌صورت سرشماری بود. داده‌ها به کمک روش‌های آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.
یافته‌ها: میزان موافقت تیم مدیریت اجرایی بیمارستان‌ها با محورهای محتوا، اجرا و اثرات اعتباربخشی در طیف متوسط و در محورهای روش و انتظارت از اعتباربخشی، در طیف موافق بود. بیشترین موافقت با محور انتظارات و کمترین موافقت با محور اجرای استانداردهای اعتباربخشی گزارش شد.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد رفع کمبود در منابع ساختاری بیمارستان‌ها، رفع ابهام درخصوص مقیاس، وزن نمرات ارزیابی، هماهنگی و وحدت رویه بین ارزیابان اعتباربخشی و تلاش در جهت جلب مشارکت بیشتر پزشکان می‌تواند در کسب اهداف اعتباربخشی بیمارستان‌ها مؤثر باشد.

 
متن کامل [PDF 683 kb]   (1272 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1449 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت بهداشتی
دریافت: 1396/11/14 | پذیرش: 1397/2/5 | انتشار: 1397/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb