1- مرکز تحقیقات مراقبتهای مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان
3- گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی همدان
4- گروه پرستاری کودکان، دانشکده پیراپزشکی نهاوند، دانشگاه علوم پزشکی همدان
5- گروه پرستاری کودکان، مرکز تحقیقات مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان ، arash5920@yahoo.com
چکیده: (5226 مشاهده)
زمینه و هدف: خواب یکی از نیازهای ضروری و حیاتی برای انسان و عاملی تأثیرگذار بر رشد و تکامل کودک است. پایههای اساسی یادگیری عادات خواب در دوران کودکی شکل گرفته و فرد در طول عمر سعی در حفظ آن دارد. این مطالعه با هدف تعیین عادات خواب دانشآموزان ابتدایی شهرستان نهاوند از دیدگاه والدین انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی، 240 دانشآموز 11-6 ساله در شهرستان نهاوند (سال 1395) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک و عادات خواب کودکان(SCHQ) جمعآوری شد. پرسشنامههای والدین (پدر یا مادر) بهصورت خودگزارشی تکمیل گردید. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمون تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین عادات خواب دانشآموزان، 33/9±72/64 و بالاترین میانگین در عادات خواب مربوط به بُعد رفتارهای مربوط به خواب 75/4±87/26 و پایینترین میانگین در بُعد بیداری در شب، 48/1±35/4 برآورد شد که به عبارتی بالا بودن میانگین، نشاندهنده اختلال در عادات خواب و پایین بودن آن، نشاندهنده کمتر بودن اختلال در عادات خواب بود.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد اختلالات عادت خواب بر جنبههای مختلف زندگی کودک تأثیر میگذارد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری-جراحی-ویژه-کودکان دریافت: 1396/12/8 | پذیرش: 1397/2/17 | انتشار: 1397/7/23