جلد 13 - ویژنامه آموزشی                   جلد 13 - ویژنامه آموزشی صفحات 48-39 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Z, moghebi S, Adeli S H, Rajati F. Evaluation of Educational Atmosphere and Its Related Factors from the Point of View of the Students of Qom University of Medical Sciences in 2018, (Iran). Qom Univ Med Sci J 2019; 13 (S1) :39-48
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2188-fa.html
باقری زهرا، محبی سیامک، عادلی سید حسن، رجعتی فاطمه. ارزیابی جو آموزشی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم، سال 1397. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1398; 13 (S1) :39-48

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2188-fa.html


1- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم ، mohebisiamak@yahoo.com
3- گروه بیماری‌های داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم
4- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
چکیده:   (4273 مشاهده)
زمینه و هدف: ارزشیابی فعالیت‌های یادگیری و یاددهی، از فعالیت‌های مورد تأکید و توجه در مؤسسات آموزشی است. یکی از ابزارهای تشخیصی در این زمینه، اندازه‌گیری محیط و فضای آموزش یا به‌عبارتی جو آموزشی است. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان درخصوص جو آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم صورت گرفت.
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - تحلیلی بر روی تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1397 انجام شد. براساس روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای، ٣٠٦ دانشجو انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد Dreem بود. داده‌ها به کمک آزمون‌های تی مستقل و واریانس یک‌طرفه، آزمون تعقیبی دانکن و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی‌داری کمتر از ٠٥/٠ تحلیل شدند.
یافته‌ها: میانگین نمره جو آموزشی از دیدگاه دانشجویان، ١/٢٣±١/١١٤ نمره بود. 7/0% نمونه‌ها وضعیت جو آموزشی را نامطلوب، 8/24% نیمه‌مطلوب، 3/69% مطلوب و 2/5% بسیار مطلوب ارزیابی کردند. براساس آزمون تی مستقل در حیطه‌های دیدگاه نسبت به یادگیری، دیدگاه نسبت به محیط آموزشی، دیدگاه نسبت به وضعیت اجتماعی خود، همچنین نمره کل جو آموزشی برحسب جنس، تفاوت معنی‌داری وجود داشت (٠٥/٠p<).
آزمون واریانس نشان داد در حیطه دیدگاه نسبت به یادگیری برحسب دانشکده محل تحصیل، تفاوت معنی‌داری وجود دارد (٠٠٧/٠=p). بین معدل با جو آموزشی، همبستگی مستقیم معنی‌داری وجود داشت (022/0=p، 307/0=r).
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد جو آموزشی دانشگاه از نظر اکثریت دانشجویان مطلوب بوده و دانشجویان مذکر دیدگاه مثبت‌تری به جو آموزشی دانشگاه نسبت به دانشجویان مؤنث داشته‌اند. همچنین دانشجویان دارای معدل بالاتر، نسبت به جو آموزشی دیدگاه مطلوب‌تری دارند.
متن کامل [PDF 561 kb]   (905 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1397/5/8 | پذیرش: 1397/7/30 | انتشار: 1398/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb